Ontwerpproces van sieradenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Ik kwam vandaag een aantal afbeeldingen tegen van een juwelenkistje die ik een paar maanden geleden had gemaakt. Hieronder een impressie van de evolutie van het ontwerp en natuurlijk ook het eindproduct:)
01.png
4 kleine en 2 grote laatjes, meer is het nu nog niet
02.jpg
Sierranden om de laatjes
03.jpg
Vier pootje met groef en een bovenblad
04.jpg
Afgerond bovenblad en groeven iets verandert
05.jpg
Klassieke onderrand gevormd
06.jpg
Extra ronding in bovenblad
07.jpg
Verlaagd stuk blad met dezelfde ronding als het bovenblad.
11885330_723239024470890_2936716340909914103_n.jpg
Eindresultaat, de groeven in de poten zijn achterwegen gelaten.
11888096_723239034470889_1204626606502802883_n.jpg
In de klassieke onderrand geprobeerd een leuk randje te frezen maar dit was zo klein dat het gewoon een ''inkeping'' is geworden. Verder was het mooier om het aantal knopjes symmetrisch te maken.

Gemaakt van massief notenhout en de zijkanten, laatjes en het blad is gefineerd. Een van de leukste dingen om te maken en het resultaat was zeker niet slecht:)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een mooi kistje geworden Lars!
Het formaat lijkt haast wel een klein (nacht)kastje. Je hebt dus een rijk behangen vrouw met zo'n schatkist. ;)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, het moest inderdaad een miniatuur kastje geworden.
Maar binnenkort ga ik voor mijn vriendin een sieradenkistje maken. Hiervoor wil ik mijn mooiste hout en fineer voor gebruiken en nog een uitgebreider ''ontwerpproces'. Als het zover is dan zet ik dat ook op het forum met een leuk bouwverslag:)
 

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Wow mooi kistje/kastje geworden :)
Ben benieuwd hoe jij in sketchup het bovenblad hebt getekend. op de een of andere manier wil mij dat niet lukken op het moment dat het rond gaat lopen af 45 graden afgezaagd wordt werkt push pull niet meer goed?

Ik heb een klein voorbeeld bestandje toegevoegd waar het fout gaat heb ik even rood gekleurd
Bekijk bijlage voorbeeldje.skp
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Wow mooi kistje/kastje geworden :)
Ben benieuwd hoe jij in sketchup het bovenblad hebt getekend. op de een of andere manier wil mij dat niet lukken op het moment dat het rond gaat lopen af 45 graden afgezaagd wordt werkt push pull niet meer goed?

Bedankt voor de reactie, probeer de functie ''follow me'' lijkt op de push pull functie maar in dit geval kun je het over een lijn sturen in plaats van alleen maar rechtuit :)

https://www.youtube.com/watch?v=NgiTgA68QYQ
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
1.jpg
Meestal begin ik zo met alleen het profiel
2.png
Daarna pak ik de follow me tool en ga ik op het vlak staan en trek het over de lijn.
3.jpg
Zo kun je ook de hoek om maar ook een andere lijn volgen, je kan ook bollen tekenen enzo.
4.jpg
Als je dat hoek stukje weg wil hebben moet je nog wat diagonale lijnen tekenen omdat het bovenste vlak uit 1 stuk bestaat.
5.png
Verwijder de lijnen en dan zou het moeten kloppen
Bekijk bijlage voorbeeldje 2.skp
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.