Jaaring gebarsten ? Nog iets aan te doen ?

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi iedereen ben ik vandaag aan mijn grootste schaal tot nu toe diameter 29cm
en nu lijkt het off er door heel het hout 1 jaarring los ligt image.jpgimage.jpg
ik vraag me nu af of ik verder moet gaan uithollen of dat dit altijd gaat misgaan ?
image.jpg
Verder vraag ik me af of iemand me kan uitleggen waarom deze hele jaarring lijkt los te liggen van de andere
mvg tom
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zoiets heet een ringscheur. Taxus is er berucht om, bij noten is het gewoon pech, ik heb inmiddels 5 notenbomen langs zien komen, en niet 1 ringscheur.
Lijmen kan, schuine gaten boren en wat satestokjes gebruiken maakt het steviger, mas pas op dat je niet de schaal uitboort en probeer op een proefstukje of je het satestokje inderdaad in je gat krijgt, dus niet te nauw boren!

Behalve secondelijm zou epoxy ook moeten kunnen werken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De laatste 2 walnotenbomen die ik in mijn vingers kreeg hadden het beide. Een scheur over een paar meter langs een jaarring. Ik heb hieruit afgeleid dat het behalve een taxuskwaal ook een walnotenkwaal kan zijn. Bij beide bomen zat het probleem vrij dicht bij de kern waardoor de schalen alleen maar iets ondieper zijn geworden.Ik heb het dus niet geplakt.
Over een paar weken komt er weer een enorme walnoot die ik niet van te voren heb gezien.... reuze benieuwd...
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Of een schrikkeljaar.:)
Daar ging me koffie bijna over het scherm
mag ik vragen hoe je de secondelijm in de ringscheur gekregen ?

Hoi Jurriaan bedankt nu weet ik hoe het noemt
heb je verder nog enig idee over de oorzaak ?
En ik kan niet helemaal volgen ligt vast aan mij hoor
schuine gaten en satestokjes ?
Ik heb nog epoxy liggen maar dit is erg dik en stroperig
ik kan me niet goed voorstellen hoe dit in de ringscheur te krijgen
mvg tom
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mijn eerste ervaring met walnoot was hetzelfde, ringscheuren.
Maar wat erg tegenviel was dat nadat ik er lijm in had laten lopen de volgende dag bleek dat die niet werkte.
Toen ik geen andere mogelijkheid meer zag ben ik eens goed gaan kijken en bleek er een soort van vuil of stof tussen de losse jaar ringen te zitten waardoor de secondelijm niet werkte. Dan doet het zeer als je een heel mooi stuk hout bij het kachelhout kunt gooien.
Ik hoop dit nu bij mijn Frans noten niet mee te maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je epoxy te dik is, zou je hem evt. kunnen verwarmen tot 30-40 graden, dan wordt hij vast dunner (afhankelijk van hoe comfortabel het nu in je werkplaats is, bij mij is het 8 graden en dan wordt lijm wel wat dikker).

De satestokjes zet ik soms in als (kleine) deuvels.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Tom,

Ik hoop dat het nog te fixen valt met lijm zodat je er een paar mooie schalen van kunt maken.

Een schrikkeljaar...ahahahhahah das een goeie, dat ik daar zelf niet op ben gekomen... ik ben namelijk op 29-2 jarig
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ringscheuren ontstaan als gevolg van het bevriezen van de sappen in de, meestal nog jonge boom.
Ze zitten meestal rond het hart van de stam. Het komt vaker voor bij (snelgroeiend) naaldhout dan bij loofhout.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Oke ik snap het Jurriaan bedankt
ik heb er nu secondelijm in laten lopen en hoop nu dat ze langzaam genoeg drogen om niet te scheuren
ik had ze buiten in het schuurtje liggen om zeker niet te snel te drogen gewikkeld in kranten
maar denk met dit vriesweer toch maar binnen halen

bedankt Peter ik heb er nog enkele die beter op jou bank passen hint hint lol
en dan had jij pech ik was expres wat vroeger gekomen ben geboren op 27/2 lol

hoi Piet bedankt voor de uitleg
ik was ondertussen terug in me oude studieboeken gedoken
en blijkbaar komt het ook best veel voor bij eik
ik vond nog een erg intresante pdf oude boomverzorgers cursus
maar ik weet niet of je zo een pfd zomaar mag delen online ?
Als het mag denk ik wel dat het intresante lectuur is
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.