Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Jaaring gebarsten ? Nog iets aan te doen ?

Hoi iedereen ben ik vandaag aan mijn grootste schaal tot nu toe diameter 29cm
    en nu lijkt het off er door heel het hout 1 jaarring los ligt image.jpgimage.jpg
    ik vraag me nu af of ik verder moet gaan uithollen of dat dit altijd gaat misgaan ?
    image.jpg
    Verder vraag ik me af of iemand me kan uitleggen waarom deze hele jaarring lijkt los te liggen van de andere
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Ik heb dit ook met een walnoten schaal gehad en heb deze gevuld met secondeslijm en dicht geschuurd.
    Hoe het komt weet ik niet, misschien een bepaalde windrichting waardoor trek- en duwhout, of door een val.
    Of een schrikkeljaar.
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 12-01-16 om 20:20.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Of een schrikkeljaar.
    Pffffff.....wahahaha, wil je dat niet meer doen als ik een slok thee neem, dat is echt niet fijn als het door je neus naar buiten komt
    Met een hamer past alles...

Zoiets heet een ringscheur. Taxus is er berucht om, bij noten is het gewoon pech, ik heb inmiddels 5 notenbomen langs zien komen, en niet 1 ringscheur.
    Lijmen kan, schuine gaten boren en wat satestokjes gebruiken maakt het steviger, mas pas op dat je niet de schaal uitboort en probeer op een proefstukje of je het satestokje inderdaad in je gat krijgt, dus niet te nauw boren!

Behalve secondelijm zou epoxy ook moeten kunnen werken.

De laatste 2 walnotenbomen die ik in mijn vingers kreeg hadden het beide. Een scheur over een paar meter langs een jaarring. Ik heb hieruit afgeleid dat het behalve een taxuskwaal ook een walnotenkwaal kan zijn. Bij beide bomen zat het probleem vrij dicht bij de kern waardoor de schalen alleen maar iets ondieper zijn geworden.Ik heb het dus niet geplakt.
    Over een paar weken komt er weer een enorme walnoot die ik niet van te voren heb gezien.... reuze benieuwd...
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Of een schrikkeljaar.
    Daar ging me koffie bijna over het scherm
    mag ik vragen hoe je de secondelijm in de ringscheur gekregen ?

Hoi Jurriaan bedankt nu weet ik hoe het noemt
    heb je verder nog enig idee over de oorzaak ?
    En ik kan niet helemaal volgen ligt vast aan mij hoor
    schuine gaten en satestokjes ?
    Ik heb nog epoxy liggen maar dit is erg dik en stroperig
    ik kan me niet goed voorstellen hoe dit in de ringscheur te krijgen
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Ik koop mijn seconden lijm bij Toolstation. Heel goedkoop en werkt goed.
    Gewoon erin laten lopen totdat het er niet meer inzakt.
    Afhankelijk van de breedte van de scheur er schuurstof bij doen.

Mijn eerste ervaring met walnoot was hetzelfde, ringscheuren.
    Maar wat erg tegenviel was dat nadat ik er lijm in had laten lopen de volgende dag bleek dat die niet werkte.
    Toen ik geen andere mogelijkheid meer zag ben ik eens goed gaan kijken en bleek er een soort van vuil of stof tussen de losse jaar ringen te zitten waardoor de secondelijm niet werkte. Dan doet het zeer als je een heel mooi stuk hout bij het kachelhout kunt gooien.
    Ik hoop dit nu bij mijn Frans noten niet mee te maken.

Ik ken dat gevoel. Nog 3 grote stukken walnoot liggen. Door de ringscheuren zullen het doosjes worden, of met een beetje geluk
    haal ik er nog mooie stukken uit voor pepermolens.

Foto's spreken voor zich.
    P2080268.jpg
    Dit zijn overigens geen ringscheuren, maar net zo funest.
    P2080280.jpg

P2100286.jpg

Forum Rechten