Werkkast maken, welk hout?

pascalbianca

Nieuw lid
12 jan 2016
7
0
Halle mensen,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over het houtsoort dat eventueel gebruikt kan worden om bv een gereedschapskast te maken.
In deze topic http://www.woodworking.nl/showthread.php?1623-gereedschapkast zag ik mooie voorbeelden (heb nieuwe topic gemaakt aangezien ik oude posts niet terug wil halen).
Nu is mijn vraag zou je daar ook MDF van 18mm ook voor mogen gebruiken?
Ik wil namelijk niet duur hout ervoor gaan gebruiken , aangezien ik geen hout meer op voorraad heb liggen.

Alvast bedankt,
Pascal.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoe wil je het afwerken? MDF is eigenlijk alleen dekkend te schilderen. Multiplex kan je evt. zo laten. Dat scheelt ook geld/tijd.

Het goedkoopste multiplex is (denk ik) underlayment. Als je de slechte stukken uit het zicht houdt, kan dat er prima uitzien. Zou mijn voorkeur hebben in plaats van MDF. Planken van MDF gaan ook vaak doorhangen, ook daar is multiplex beter.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zwaluwstaart verbindingen moet je bij mdf niet aan beginnen en bij underlayment/multiplex eigenlijk ook niet of je moet kwalitatief goede platen hebben en scherp gereedschap. Mocht je dus een esthetisch verantwoorde kast willen gaan maken dan zal je toch op zoek 'moeten' naar een fraai stukje massief hout, anders is eigenlijk elk type hout wel geschikt.
 

pascalbianca

Nieuw lid
12 jan 2016
7
0
Ik had met iemand gesproken die maakt ook geregeld kasten voor gereedschap en die gaf als hint om betonplex platen te gebruiken, sterk (zelfs een beetje overkill qua draagkracht) maar mooi om mee te werken, gebruiken ze ook bij aanhangwagens enz. vocht afstotend , duurzaam, kan veel kracht hebben.

Als ik kijk naar de prijs is deze op dezelfde afmeting 2 euro meer als mdf.
Wat vinden jullie van zijn mening?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik had met iemand gesproken die maakt ook geregeld kasten voor gereedschap en die gaf als hint om betonplex platen te gebruiken, sterk (zelfs een beetje overkill qua draagkracht) maar mooi om mee te werken, gebruiken ze ook bij aanhangwagens enz. vocht afstotend , duurzaam, kan veel kracht hebben.

Als ik kijk naar de prijs is deze op dezelfde afmeting 2 euro meer als mdf.
Wat vinden jullie van zijn mening?

kan idd .. zie dit draadje ..

http://www.woodworking.nl/showthread.php?16494-Bouw-van-mijn-klushok&highlight=systainers

Maar 2 euro verschil lijkt me weinig ..op een plaat ? goedkoopste dat ik hier weet is een mdf 18mm plaat voor 18-20 euro .. betonplex is snel 30-35 euro ..( en dan zal et nog niet de allerbeste kwaliteit zijn )

voorbeeld:
https://www.hubo.be/nl/p/betonplex-244x122-cm-18mm/481588.html
https://www.hubo.be/nl/p/mdf-244x122-cm-18mm/216010.html

bij een houthandel wss wel goedkoper ..hubo is niet bepaald de goedkoopste :)

Denk dat betonplex meestal Berk of Meranti Multiplex is met een afwerkinglaagje .

http://www.woodtex.be/nl/plaatmateriaal/betonplex

Nadeel aan betonplex is dat het moelijk aftekenen is .. je moet er al tape op kleven ..
En ook gewone houtlijm plakt volgens mij niet op die toplaag .. of enkel schroeven ..
 
Laatst bewerkt:

Alouatta

Nieuw lid
25 jul 2013
8
1
Hasselt
De Belgische hierboven genoemde Doe het Zelf zaak zou ik niet aanraden voor Betonplex. Het is te zeggen: voor ieder doeleinde moet je het afwegen.
Onlangs was er daar een actie waar de betonplex voor 30euro werd verkocht.
Dit viel super goed mee van gewicht vond ik. Had het zwaarder verwacht. Bij de eerste zaagsnede wist ik waarom.
De plaat (57 euro) die ik daarna in de lokale houthandel ging halen woog duidelijk zwaarder.

Het verschil in kwaliteit is ook te onderscheiden.
IMG_20160113_063558.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik kan helaas bevestigen wat Alouatta ook al aangeeft, het multiplex wat Gamma en (vooral) Hubo aflevert is soms echt om van te huilen..
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
De Belgische hierboven genoemde Doe het Zelf zaak zou ik niet aanraden voor Betonplex. Het is te zeggen: voor ieder doeleinde moet je het afwegen.
Onlangs was er daar een actie waar de betonplex voor 30euro werd verkocht.
Dit viel super goed mee van gewicht vond ik. Had het zwaarder verwacht. Bij de eerste zaagsnede wist ik waarom.
De plaat (57 euro) die ik daarna in de lokale houthandel ging halen woog duidelijk zwaarder.

Het verschil in kwaliteit is ook te onderscheiden.
Bekijk bijlage 41338

Kan dit alleen maar bevestigen .. ik koop NOOIT meer multiplex of melamine in Gamma of Hubo of dergelijke ketens ..
De link die ik paste was puur voor een prijsindicatie .. en inderdaad ze hebben er eens gehad aan 30 euro in foldertje ..had daar toen ook m'n bedenkingen bij ..
Je gaat inderdaad beter naar een bekende houthandel of een dhz die een grote zagerij heeft .. goedkoop is soms duurkoop ..
Heb zo ook eens melamine meegebracht van Hubo en moest een stuk af .. hun zaag kwaliteit was ook om te huilen ..
 
P

Pel

Guest
Volgens mij ligt dat aan het management van de verschillende Hubo filialen? De Hubo hier bij ons in het dorp heeft een uitstekende service en verkoopt zeer zeker geen rommel dat weet ik uit ervaring. Maar sommige willen voor een dubbeltje enzzzzzz....

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Er is maar een goede kwaliteit betonplex, dat is berken met een toplaag. De rest is wegwerpartikel, je moet rekenen op minimaal € 75,- per plaat.

Fons
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Er is maar een goede kwaliteit betonplex, dat is berken met een toplaag. De rest is wegwerpartikel, je moet rekenen op minimaal € 75,- per plaat.

Fons

idd daarom dat ik het vreems vond dat de TS sprak van 2 euro verschil bij MDF ... terwijl het naar mijn ervaring toch minstens het dubbele is .. gewone multiplex kost hier al het dubbele ..
Om die reden heb ik destijds mijn l-boxx kast in mdf gemaakt ipv multiplex .. mdf koste mij 100 euro .. multiplex ging 200 euro zijn ..
Dus in betonplex zal dat nog meer zijn :)
 

pascalbianca

Nieuw lid
12 jan 2016
7
0
Volgens mij ligt dat aan het management van de verschillende Hubo filialen? De Hubo hier bij ons in het dorp heeft een uitstekende service en verkoopt zeer zeker geen rommel dat weet ik uit ervaring. Maar sommige willen voor een dubbeltje enzzzzzz....

Groet Pel.

Ah iemand met een positieve opmerking :)

en vanmorgen geweest, die plaat moesten we met 3 man tillen.
Na zagen , had ik de zijkanten bekeken en ze zagen er netjes mooi verlijmd uit.
Geen kosten voor het zagen en alles netjes op maat en super bediening.
De tekening vonden ze zeer duidelijk hoe ik het wilde.

Nu hoef ik het geheel maar mooi in elkaar te zetten.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
We wachten in spanning op foto's :).

(Van die werkkast dus eh!)

Je mag ook altijd laten weten in welke HUBO je goede betonplex hebt gescoord....
 

pascalbianca

Nieuw lid
12 jan 2016
7
0
De betonplaten komen, zoals ik eerder vermeld had, van Hornbach.
Hierbij enkele foto's, ben wel niet zo professioneel als jullie, ben maar hobbyist :)
De rechter deur moet nog iets gecorrigeerd worden, hangt iets scheef, maar niet irriterend.
De verlichting , daar word de kabel nog weg gewerkt in het hout.



20160216_132823.jpg20160216_132835.jpg20160216_132838.jpg20160216_132857.jpg20160216_132936.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.