Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Werkkast maken, welk hout?

Halle mensen,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over het houtsoort dat eventueel gebruikt kan worden om bv een gereedschapskast te maken.
    In deze topic http://www.woodworking.nl/showthread...ereedschapkast zag ik mooie voorbeelden (heb nieuwe topic gemaakt aangezien ik oude posts niet terug wil halen).
    Nu is mijn vraag zou je daar ook MDF van 18mm ook voor mogen gebruiken?
    Ik wil namelijk niet duur hout ervoor gaan gebruiken , aangezien ik geen hout meer op voorraad heb liggen.

Alvast bedankt,
    Pascal.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Hoe wil je het afwerken? MDF is eigenlijk alleen dekkend te schilderen. Multiplex kan je evt. zo laten. Dat scheelt ook geld/tijd.

Het goedkoopste multiplex is (denk ik) underlayment. Als je de slechte stukken uit het zicht houdt, kan dat er prima uitzien. Zou mijn voorkeur hebben in plaats van MDF. Planken van MDF gaan ook vaak doorhangen, ook daar is multiplex beter.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Zwaluwstaart verbindingen moet je bij mdf niet aan beginnen en bij underlayment/multiplex eigenlijk ook niet of je moet kwalitatief goede platen hebben en scherp gereedschap. Mocht je dus een esthetisch verantwoorde kast willen gaan maken dan zal je toch op zoek 'moeten' naar een fraai stukje massief hout, anders is eigenlijk elk type hout wel geschikt.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Balken frame met underlayment erop lijkt me een goedkope en degelijke oplossing.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Ik had met iemand gesproken die maakt ook geregeld kasten voor gereedschap en die gaf als hint om betonplex platen te gebruiken, sterk (zelfs een beetje overkill qua draagkracht) maar mooi om mee te werken, gebruiken ze ook bij aanhangwagens enz. vocht afstotend , duurzaam, kan veel kracht hebben.

Als ik kijk naar de prijs is deze op dezelfde afmeting 2 euro meer als mdf.
    Wat vinden jullie van zijn mening?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pascalbianca Bekijk Berichten
    Ik had met iemand gesproken die maakt ook geregeld kasten voor gereedschap en die gaf als hint om betonplex platen te gebruiken, sterk (zelfs een beetje overkill qua draagkracht) maar mooi om mee te werken, gebruiken ze ook bij aanhangwagens enz. vocht afstotend , duurzaam, kan veel kracht hebben.

Als ik kijk naar de prijs is deze op dezelfde afmeting 2 euro meer als mdf.
    Wat vinden jullie van zijn mening?
    kan idd .. zie dit draadje ..

http://www.woodworking.nl/showthread...ght=systainers

Maar 2 euro verschil lijkt me weinig ..op een plaat ? goedkoopste dat ik hier weet is een mdf 18mm plaat voor 18-20 euro .. betonplex is snel 30-35 euro ..( en dan zal et nog niet de allerbeste kwaliteit zijn )

voorbeeld:
    https://www.hubo.be/nl/p/betonplex-2...mm/481588.html
    https://www.hubo.be/nl/p/mdf-244x122...mm/216010.html

bij een houthandel wss wel goedkoper ..hubo is niet bepaald de goedkoopste

Denk dat betonplex meestal Berk of Meranti Multiplex is met een afwerkinglaagje .

http://www.woodtex.be/nl/plaatmateriaal/betonplex

Nadeel aan betonplex is dat het moelijk aftekenen is .. je moet er al tape op kleven ..
    En ook gewone houtlijm plakt volgens mij niet op die toplaag .. of enkel schroeven ..
    Laatst gewijzigd door kitt1977; 13-01-16 om 00:46.

De Belgische hierboven genoemde Doe het Zelf zaak zou ik niet aanraden voor Betonplex. Het is te zeggen: voor ieder doeleinde moet je het afwegen.
    Onlangs was er daar een actie waar de betonplex voor 30euro werd verkocht.
    Dit viel super goed mee van gewicht vond ik. Had het zwaarder verwacht. Bij de eerste zaagsnede wist ik waarom.
    De plaat (57 euro) die ik daarna in de lokale houthandel ging halen woog duidelijk zwaarder.

Het verschil in kwaliteit is ook te onderscheiden.
    IMG_20160113_063558.jpg

Die van hornbach zien er net zo uit als die op jou foto rechts, was gisteren wezen kijken.

Ik kan helaas bevestigen wat Alouatta ook al aangeeft, het multiplex wat Gamma en (vooral) Hubo aflevert is soms echt om van te huilen..

Forum Rechten