Bedrijfsbus inrichting

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Omdat dit richting interieur bouw neigt maar in dit topic geplaatst. Wist niet zo goed waar anders te plaatsen :oops:

Anyway. Einde komende week lekker 2 weekjes op vakantie, maar daarna wil ik beginnen aan een inrichting voor mn busje (Toyota Hiace).

Omdat ik een hoop los gereedschap heb en de prijzen van nieuwe systainers diefstal vind heb ik een tijdje zitten dubben hoe dit op te lossen.
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij CC vers fust kratten ( http://www.container-centralen.nl/cc products/cc freshbox.aspx ). Stapelbaar, redelijk onverwoestbaar en iets meer dan een euro per stuk. Een mooi karretje gemaakt (soort van verhuis plateau op wieltjes, maar dan op maat gemaakt) voor transport van bus naar werkplek en ik moet zeggen dat werkt perfect.
Nu ben ik bezig met het maken van een inrichting voor in de bus waar deze kratten ook in gebruikt kunnen worden en daar gaat de vraag dan ook over.
Bijgevoegd 2 scans (pdf) van een zijaanzicht en achter aanzicht van hoe ik de inrichting ongeveer in gedachten heb. (Het gaat hier om de ruimte voor de kratten, lege ruimte word later ingedeeld met vakken/schappen.)

De vraag: Hoe lijkt deze constructie? Zijn gebruikte materialen sterk/dik genoeg en/of zijn er opmerkingen/aanvullingen?

Kleine toevoeging wat betreft de constructie. Ik wil de balken invrezen, alwaar de multiplex dan in zal vallen. De balk constructie (graag advies over de te gebruiken soort verbindingen) wil ik in principe schroeven en de multiplex verlijmen, zodat het geheel in grote componenten geplaatst en verwijderd kan worden.

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

Attached files achteraanzicht indeling Toyota Hiace (2).pdf (560.7 KB) zijaanzicht indeling Toyota Hiace.pdf (628.1 KB)
 

WR1944

Oud hout
Ik kan je geen kant en klare oplossing geven maar wel wat algemene aanbevelingen.
De carosserie is gemaakt van eng dun plaatmateriaal. Maak gebruik van de verstevigingsribben of verdeel de krachten over een groot oppervlak. Zorg dat alles in zijwaartse richting gezekerd is, dan vliegt er niets door de ruimte bij scherpe bochten (net als slingerlatten aan boord van een schip). Zorg dat alles in de langsrichting muurvast ligt en bij remmen of een botsing niet naar voren kan schieten. Sinds ik de kop van een zuurstoffles door de voorkant van een bestelbus heb zien steken op de bestuurdersplaats na een ongeval ben ik hier altijd zeer alert op. Het tussenschot houdt bij een botsing vrij weinig tegen. Als je één model krat hebt kan je het rek indelen naar behoefte bij een klus. De dingen die je het meest nodig hebt het dichts bij de deur(en). Zorg voor duidelijke labels op de kratten. Zorg voor goed rollend matariaal. Werk modulair, bijvoorbeeld door verwisselbare gereedschapspanelen te maken, die je per klus plaatst of weghaalt. Voor de wegligging natuurlijk de zware dingen zo dicht mogelijk op de vloer. En heel belangrijk: zorg dat je de van goed af kan sluiten.
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik zou de lades wat lager doen anders kan je er lastig in kijken.
in mijn bus had ik vloerbedekking op de grond waar de kratten op de stonden. (ik heb best een fanatieke rijstijl en ze zijn nog nooit om gevallen.) hierdoor heb je een flexibele indeling welke kratten je dicht bij de deur houd.
en in de stelling had ik losse voorraad liggen en mijn machines met zoals WR1944
zegt met opstaande rand om de spullen op zijn plek te houden.
wat een aantal van mijn collega's deden was de planken schuin naar achter plaatsen waardoor het gereedschap er niet uitviel dan is die opstaande rand niet nodig.

en inderdaad de stelling goed verankeren aan de auto, ik had hem op twee punten vast zitten en hij trilde regelmatig los.
 

René

Nieuw lid
19 jul 2010
1
0
Beste jpandriesse

Ik ben volledig nieuw op het forum houtbewerkersforum, maar heb wel een aantal jaar ervaring als alround timmerman, interieurbouwer en bedrijfswageninrichtingen/betimmeringen van luxe auto's (deze week staat er BMW X5 op de planning), ik doe dit werk totaal zo'n 5 jaar als vakantiekracht bij een plaatselijk timmerbedrijf (ik ben namelijk nog maar 20 jaar en zit nogsteeds op school).

Een aantal maanden (december 2009) geleden heb ik 2 bussen mogen betimmeren voor TNO Nederland en je raad het misschien al, dit waren twee Toyota's type hiace (verhoog + 4wd). Ik heb daar een aantal foto's van gemaakt, helaas kan ik die alleen niet laden omdat ze tegroot zijn (leuk zo'n telefoon met 5 megapixels :p ).

Als je wilt kan ik deze naar je toezenden per mail met ook een kleine uitleg van de uitgevoerde werkzaamheden, daarnaast heb ik ook nog contacten bij een carrosserie bedrijf (waar wij voor werken) die advies kunnen geven over sterkte van de constructie e.d.

Laat het me even weten als je wat info wilt, dan ga ik m'n best voor je doen.

Met vriendelijke groet,

René
rene_moerkerke@hotmail.com
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.