Verwarming werkplaats: IR of gas? Een beetje op budget...

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja Chevy66, dat is een slimme. Dat ik daar niet op ben gekomen ;)

Dan werkt de schuur net als een voorraadboiler/doorstroomverwarmer voor tapwater. Alleen heb je dan twee voorrangsapparaten, dan moet je nog even uitmaken welke volgorde die moeten krijgen. Ik zou zeggen warmwater 1, huis verwarmen 2 en schuur 3.

Dan hoop ik wel dat die driwegkleppen beter zijn dan die in mijn vorige Nefit ketel, die gingen gemiddeld eens per jaar kapot.

En inderdaad, dan moet er aanvoer en retour naar de schuur Rizz. Maar dat kan in 1 keer graven.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik denk dat ik dit nog de meest interessante vind. We hebben, zoals gezegd, een nieuwe ketel met een overcapaciteit. Dit zou dan volgens mij ook de meest goedkope manier zijn om m'n hok op temperatuur te houden.

Een beetje graafwerk ga ik niet kapot aan, wellicht dat mijn vrouw daar anders over denkt, aangezien ik over de volle lengte 60x60 tegels uit de tuin moet trekken. :D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De oplossing van chevy66 is volgens mij ook de beste.
Zorg daarnaast ook voor goede isolatie in je schuur, ook de ramen en folie achter de radiator.
En natuurlijk de aan en afvoer leiding, bijv om de leiding isolatiemateriaal en dan pvc buis er omheen omdat het de grond in gaat.
Het lastigste is volgens mij een goede balans te vinden tussen het verversen van de lucht ivm stof en niet teveel kou binnen te krijgen in de winter.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb in mijn woonark ook een volledig gescheiden boven en beneden verdieping systeem, voor de boven verdieping een aparte vloerverwarmings unit en beneden ook.

Wat ik doe, met mijn kamer thermostaat stuur in de drieweg klep aan, deze stuurt de ketel aan (geen Nefit thermostaat, maar gewoon aan uit) en voor de beneden verdieping een zelfde idee, maar dan een systeem, met per ruimte een eigen draadloze thermostaat, die een electrische klep stuurt voor de verwarming van die ruimte..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Het hangt ervan af welke ketel en thermostaat je nu hebt. Ik heb een Remeha Calenta met bijbehorende thermostaat. Daarmee wordt de ketel modulerend geregeld, dat is voor het huisgebruik ook het zuinigst. De ketel heeft een ingebouwde WW voorziening. Er kan een soort 'overwerkschakelaar' op worden aangesloten, om de ketel apart aan te sturen op momenten dat deze normaal in nachtstand zou staan. Er moet wat met een paar relais worden geschakeld om zoiets voor jou goed te regelen, maar dat is best te doen.

Je kan de leidingen (of eerst alleen een blauwe en rode mantelbuis) met leidingisolatie isoleren, maar daar zou ik nog een keer 6-8cm steenwol of zo omheen doen. Het geheel dan in een 120mm rioolbuis stoppen.
 

woodpecker

Actieve deelnemer
24 okt 2009
64
0
Ik heb een aparte ketel in mijn schuurtje aangelegd
Daar verwarm ik het schuurtje ,blokhut en de garage mee .
Dit alles geregeld met een honeywell 4
Perfect constante temperatuur geen brandgevaar en afgeregeld min 12 graden.
Alle vertrekken goed geïsoleerd .4 grote radiatoren geplaatst.
De kosten vielen me mee heb alles zelf aangelegd.

Mvg woodpecker
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ja, maar Rizz wil ook zijn houtvorraad op een min of meer constante temperatuur bewaren. Dan werkt het niet om alleen als je bezig bent IR te gebruiken, en 24/x7 verwarmen met IR is al snel duurder dan met gas, al dan niet via de CV.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Houtvoorraad verwarmen? Warme lucht bevat meer vocht. Als je een meubel projectje moet doen, dan leg je toch wat hout binnen?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Het gaat hierbij om mn akoestische gitaarbouwprojecten. Dat moet goed op temp zijn én goed op vochtigheid. De ruimte gaat ook ontvochtigd worden. Zo'n apparaat gebruik ik al jaren en dat gaat goed.. Een akoestische gitaar bouwen bij 70% luchtvochtigheid is vragen om problemen..

En mocht ik besluiten om cv aan te leggen, zal dat de lucht ook drogen..
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.054
2.580
De meeste moderne cv ketels hebben in de besturing al een mogenlijkheid om een tweede thermostaat en een driewegklep aan te sluiten. Anders even een mailtje naar de importeur of fabrikant. Stuur de mail naar de technische dienst. Krijg je een schema hoe en wat toegestuurd.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb nog even gekeken maar ik heb geen 3 weg klep maar dit type.
Jij hebt waarschijnlijk wel een 3 weg nodig met aan de ene kant de normale installatie en aan de andere kant de schuur, bij mij heb ik de eindschakelaar van deze naar de ketel op het externe thermostaat contact van de Nefit aangesloten.
Je zal alleen even moeten kijken, want een 3weg klep zegt je dat of het ene stuk of het andere stuk warmte krijgt en dat wil je eigenlijk niet.

Je zou 2 van deze units naast elkaar kunnen zetten en dan 2 normale aan/uit thermostaten erop zetten, een modulerende thermostaat werkt niet in deze opzet.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Nu heb ik een normale thermostaat, de ketel moduleert zelf, had ik begrepen. De aansturing gebeurt volledig elektronisch en het stookgedrag en stookduur wordt opgeslagen in het geheugen van de ketel zelf. Zelflerend.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nu heb ik een normale thermostaat, de ketel moduleert zelf, had ik begrepen. De aansturing gebeurt volledig elektronisch en het stookgedrag en stookduur wordt opgeslagen in het geheugen van de ketel zelf. Zelflerend.
Dat heb ik ook, en ik heb dus 2 systemen, die parallel en onafhankelijk van elkaar, de ketel aansturen op de thermostaat aansluiting (ook parallel).
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dan zou je in plaats van een triple klep ook een twee enkele kleppen in de aanvoerleidingen naar de radiatoren kunnen zetten. De ene naar het huis, de andere naar de schuur. Dan kunnen de thermostaten hun kleppen onafhankelijk van elkaar open zetten, en parallel de ketel aansturen. Dan gaat de warmte ook naar beide systemen als ze tegelijk warmte vragen. Een ingebouwde warmwatervoorziening heeft zo ook voorrang op beide CV systemen.

Dan moet je wel een retourleiding met overdrukklep tussen warm en koud zetten, om circulatie mogelijk te maken als beide kleppen dicht staan maar de pomp nog draait. Daarnaast zou ik de kleppen ook pas sluiten als de pomp niet langer draait, dan gaat ook de restwarmte van de ketel het systeem nog in tijdens de nadraaitijd van de pomp.

Zo'n 'kortsluitleiding' met overdrukklep zat in ons vorige huis, omdat theoretisch alle kranen als thermostaatkraan waren uitgevoerd en dus alle radiatoren tegelijk dicht kunnen staan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.