Frans notenhout

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Donderdag 7 januarie was het zover, de notenboom bij mijn jongste broer in Frankrijk die al 2 zomers geen blad meer droeg moest gerooid worden.
Om 17.30 uur afgesproken met Peter (een andere broer) die mij zou vergezellen.
De rit duurde wat langer dan gepland door het dagelijkse auto-aanbod op de Nederlandse wegen.
Eenmaal Maastricht voorbij leken wij echter alleen op de wereld te zijn en verliep de rit via Luik, Namen, Dinant en Phillipville erg goed en om 21.35 uur werden we warm onthaald door Fons en zijn vriendin Margreet.
Wat bijgekletst, en na een aantal lekkere rode wijntjes verder was het toch 2uur voordat we in bed lagen.

De volgende morgen even naar de Bakker, (wat hebben ze daar toch lekker brood) ontbijt en dan maar de kettingzaag op de kruiwagen en op naar het slachtoffer.

Eerst ontdaan van de klimop en toen wilde mijn Franse broertje graag zelf de boom omzagen.
Hierbij merkte hij al dat de boom binnenin hol was waarvoor ik ongeveer een kwartier eerder was gewaarschuwd via een berichtje van
"Tom op eigen houtje"
PB250005.jpg

Op deze foto, het moment van omvallen.
PB250006.jpg

Dan toch wel wat teleurstelling.
PB250008.jpg

Maar na een 1,5 uurtje Takken zagen en ruimen kwamen er ook wel mooie stukken te voorschijn.
Op de foto mijn 2 broertjes.
PB250009.jpg

Hier heb ik de stam opgedeeld en het bleek dat de 3 stukken rechts achter op de foto waardeloos (hol en rot) waren.
PB250025.jpg

De 2 broers zijn na wat uitrusten en een goede lunch gaan wandelen.
PB250014.jpg

Ik ben na de lunch weer terug gegaan om van de goede stukken wat hapklare brokken te zagen.
En wat toen te voorschijn kwam dat maakte me toch wel weer erg blij.
PB250028.jpg

Uiteindelijk zijn er toch 8 blokken goed bevonden en maar metteen wat rond gezaagd.
Ik heb ook nog wat minder dikke stukken daargelaten voor een plaatselijke houtdraaier die een paar stukken had gevraagd.
PB250029.jpg

Op zaterdag morgen nog ontschorst en met een kruiwagen door de wei naar de aanhanger gebracht.
PB260033.jpg

Ter herinnering nog even een foto van de plek (zie bord op achtergrond) waar het Notenhout vandaan kwam.
PB250022.jpg

Beter leesbaar.
PB250023.jpg

Hout op de aanhanger in een zeil gedraaid en hij staat klaar voor de terugreis.
PB260034.jpg
 
P

Pel

Guest
Jammer dat de boom hol was Rien, maar je hebt wel de mooie herinnering van het lekkere eten, de wijn, het samenzijn in Auvillers les forges, en toch nog enkele mooie stukken notenhout aan overgehouden. Vooral de blijvende herinnering als je bijvoorbeeld een mooie schaal van het hout gedraaid hebt, als je de schaal ziet is goud waard.

Groet Pel.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Zoiets is altijd leuk om te doen.
Maar ik denk dat je er toch meer uit had kunnen halen.
Geen notenhout maar het hout van de klimop.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Rien, ik heb uit 1 stuk stuk hout van klimop (Hedera) o.a een kaarsenstandaard gemaakt.
Je kan het dus echt gebruiken.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Gisteren bij Ronald geweest om de schalen te vermeerderten.
Leuke leerzame dag gehad en nogmaals dank Ronald.

Hier zie je de schalen nadat ik ze allemaal heb gewogen en genummerd.
PC090095.jpg

Er zitten erg mooie exemplaren tussen maar ook 2 en 3 delige exemplaren en enkele met ringscheuren.
Dat wordt een uitdaging om na het droogproces ook daar nog iets moois van te maken.
Ik heb daar nog wel wat ideén voor.
PC090104.jpg

Hier worden alle schalen upsite down verstopt tussen de bekende papieren zakken.
PC100105.jpg

PC100107.jpg

Dit is mijn manier van drogen en het geeft eigenlijk altijd een goed resultaat.
Wel doe ik vooral de eerste weken om de dag even controleren op schimmelvorming.
PC100108.jpg
 
P

Pel

Guest
@Rien, vraagje, als je constateert dat er zich schimmelvorming voordoet, wat is dan je werkwijze, leg je ze dan apart van elkaar?

Groet Pel.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
@Rien, vraagje, als je constateert dat er zich schimmelvorming voordoet, wat is dan je werkwijze, leg je ze dan apart van elkaar?

Groet Pel.

Nee hoor, de schimmel eraf borstelen en terugleggen.
Als ik het idee heb dat er te veel schimmel in komt dan laat ik de papieren zakken er een dagje vanaf.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat valt me erg tegen Rien, Ik had niet verwacht dat de notenhout boom zo rot zou zijn, dat zie je zelden hier, alhoewel Ik een stuk heb dat hol is, maar dat was een plek waar een dikke tak vanaf gescheurd was, maar dan verder naar boven en onder was het weer goed hout, en heb er mooie schalen van gedraaid, dat holle stuk heb Ik nog steeds, Ik ben altijd van plan geweest om dat nog te draaien met twee open einden, nogal groot, maar dat zou me nog wel lukken denk Ik.

Gelukkig heb je nog heel wat goede stukken en een bezoek naar je broers doet je ook wel goed zou Ik denken, dat moet Ik dit jaar ook nog doen, mijn broer hier word dan 90 jaar out in September, hij woont in London Ontario
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.