Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Frans notenhout

Frans notenhout

Donderdag 7 januarie was het zover, de notenboom bij mijn jongste broer in Frankrijk die al 2 zomers geen blad meer droeg moest gerooid worden.
    Om 17.30 uur afgesproken met Peter (een andere broer) die mij zou vergezellen.
    De rit duurde wat langer dan gepland door het dagelijkse auto-aanbod op de Nederlandse wegen.
    Eenmaal Maastricht voorbij leken wij echter alleen op de wereld te zijn en verliep de rit via Luik, Namen, Dinant en Phillipville erg goed en om 21.35 uur werden we warm onthaald door Fons en zijn vriendin Margreet.
    Wat bijgekletst, en na een aantal lekkere rode wijntjes verder was het toch 2uur voordat we in bed lagen.

De volgende morgen even naar de Bakker, (wat hebben ze daar toch lekker brood) ontbijt en dan maar de kettingzaag op de kruiwagen en op naar het slachtoffer.

Eerst ontdaan van de klimop en toen wilde mijn Franse broertje graag zelf de boom omzagen.
    Hierbij merkte hij al dat de boom binnenin hol was waarvoor ik ongeveer een kwartier eerder was gewaarschuwd via een berichtje van
    "Tom op eigen houtje"
    PB250005.jpg

Op deze foto, het moment van omvallen.
    PB250006.jpg

Dan toch wel wat teleurstelling.
    PB250008.jpg

Maar na een 1,5 uurtje Takken zagen en ruimen kwamen er ook wel mooie stukken te voorschijn.
    Op de foto mijn 2 broertjes.
    PB250009.jpg

Hier heb ik de stam opgedeeld en het bleek dat de 3 stukken rechts achter op de foto waardeloos (hol en rot) waren.
    PB250025.jpg

De 2 broers zijn na wat uitrusten en een goede lunch gaan wandelen.
    PB250014.jpg

Ik ben na de lunch weer terug gegaan om van de goede stukken wat hapklare brokken te zagen.
    En wat toen te voorschijn kwam dat maakte me toch wel weer erg blij.
    PB250028.jpg

Uiteindelijk zijn er toch 8 blokken goed bevonden en maar metteen wat rond gezaagd.
    Ik heb ook nog wat minder dikke stukken daargelaten voor een plaatselijke houtdraaier die een paar stukken had gevraagd.
    PB250029.jpg

Op zaterdag morgen nog ontschorst en met een kruiwagen door de wei naar de aanhanger gebracht.
    PB260033.jpg

Ter herinnering nog even een foto van de plek (zie bord op achtergrond) waar het Notenhout vandaan kwam.
    PB250022.jpg

Beter leesbaar.
    PB250023.jpg

Hout op de aanhanger in een zeil gedraaid en hij staat klaar voor de terugreis.
    PB260034.jpg

Toch weer een leuke aanwinst Rien.

Die tekening ziet er echt niet verkeerd uit!
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Jammer dat de boom hol was Rien, maar je hebt wel de mooie herinnering van het lekkere eten, de wijn, het samenzijn in Auvillers les forges, en toch nog enkele mooie stukken notenhout aan overgehouden. Vooral de blijvende herinnering als je bijvoorbeeld een mooie schaal van het hout gedraaid hebt, als je de schaal ziet is goud waard.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Zoiets is altijd leuk om te doen.
    Maar ik denk dat je er toch meer uit had kunnen halen.
    Geen notenhout maar het hout van de klimop.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Zoiets is altijd leuk om te doen.
    Maar ik denk dat je er toch meer uit had kunnen halen.
    Geen notenhout maar het hout van de klimop.
    Ik zie nog behoorlijk goed zonder bril maar om uit de klimop iets te draaien zijn mijn vingers denk ik wat te dik.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Jammer van t hout maar dit zijn toch wel de reisjes die het leven mooi maken ?
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Wat is het toch een mooie hobby ..... ik had zo met je willen ruilen.
    Laat vooral ook zien wat je er van maakt.

Veel plezier ermee.
    Groetjes uit Landgraaf

Rien, ik heb uit 1 stuk stuk hout van klimop (Hedera) o.a een kaarsenstandaard gemaakt.
    Je kan het dus echt gebruiken.

Forum Rechten