Verwarming werkruimte met infra rood plafondfolie

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
In het afgelopen half jaar heb ik in onze garage een deel afgescheiden als werkplaats. Ook flink geïsoleerd voor geluid en temperatuur.
Wel een goede stroomaansluiting aanwezig maar geen verwarming. Door ervaringen met een tegelkachel voelde ik wel voor stralingswarmte.
Uitgekomen op elektrische foliepanelen. Op 22 m[SUP]2[/SUP] oppervlak heb ik 3 panelen dus in totaal 630 Watt aangebracht. De hoogte van mijn werkplaats is maar 2,3 m. Het geïnstalleerde vermogen is minder dan de leverancier aanbeveelt voor woonruimte, maar een werkplaats is geen woonruimte. In de praktijk blijkt tot nu toe (2 maanden ervaring) dat een aanwezige temperatuur door de panelen goed op niveau gehouden worden, maar dat voor het verhogen van de temperatuur een andere verwarmingsbron nodig is. De huidige buitentemperaturen zijn natuurlijk niet erg maatgevend dus afwachten hoe het verder gaat.

Om de temperatuur te verhogen gebruik in een Zibro Kamin look alike, die tot nu toe in max 15 minuten de temperatuur verhoogt van 12 tot 16 graden. Bij de huidige temperaturen heb ik de thermostaat buiten gebruik op 12 graden staan en tijdens het werken op ca 16 graden. Grofweg heb ik in de afgelopen twee maanden 50% van de dagen gebruik gemaakt van de werkplaats en daarbij is voor de elektrische verwarming in twee maanden 50 KW verbruikt. Dat valt dus erg mee, maar de periode was niet erg maatgevend voor een winter. Ik zal hier in de toekomst nog wel een update op geven als er behoefte aan bestaat.

Helaas krijg ik de foto's niet goed gedraaid.

P1020708.jpg

Het label van de nog opgerolde folie, waarvan er 3 zijn gebruikt (60 x 230 cm)


P1020713.jpg

Eerst 2cm polystyreen en latten h.o.h. 30 cm aangebracht

P1020714.jpg

Daarover het verwarmingsfolie, vastgeniet op de latten.

P1020717.jpg

De voorlichting van de leverancier gaf alleen aan dat over het folie gipsplaten met stucwerk of max 15 mm. hout aangebracht mag worden. Een proef met 5 mm. multiplex was niet succesvol. De temperatuur werd zo hoog dat het multiplex aan alle kanten ging bollen en dat er veel meer schuifbeweging nodig zou zijn dan bij deze afmetingen makkelijk te realiseren was.

P1020723.jpg

De folie nu afgedekt met strips hout van 2,5 cm bij 2,5 mm dikte. Dat werkt prima.

Voor deze 3 panelen heb ik een aparte elektrische groep gemaakt, die aangestuurd wordt door een klokthermostaat en waarop ik een permanente verbruiksmeting kan doen.

De werkruimte heeft nu een prettige temperatuur. Het voordeel van stralingswarmte is ook dat werkbank en hout behoorlijk op temperatuur zijn wat ook prettig is met lijmen e.d.

Rob
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Is dat niet ontzettend kostbaar om het zo te verwarmen?

RdeR schrijft 50kw in de afgelopen zachte maanden...dat is maar 10,- euro dus de elektra valt wel mee...

Ik heb zelf via urgenda ook een paar IR panelen en het voordeel is dat het binnen korte tijd best aangenaam is, voor het hout is wat minder met die variaties in temperatuur
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Waar heb je het gekocht? Ik wil binnenkort ook een schuur gaan verwarmen. Voornamelijk voorkomen van vocht. Dus zoek iets wat niet brandgevaarlijk verwarmd.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Ik heb ze gekocht bij Polarheat. Levering werd prima nagekomen. Er zijn meer leveranciers.

Kijk wel uit met toepassing van dit type verwarming in ongeïsoleerde ruimten. Dan zou het verbruik wel eens erg tegen kunnen vallen. Ik zou dan zeker een verbruiksmeter installeren. Dan kun je zelf monitoren. Die kocht ik bij Conrad voor ca € 20,00. Een klokthermostaat is ook wel handig. Die levert Polarheat ook.

Zet je een elektrische verwarming aan zonder sturing dan zijn er verhalen bekend van verbruikskosten van € 1.800,00 per seizoen.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Ik ben op het moment bezig met het verherbouwen van m'n schuur. Deze is redelijk goed geïsoleerd en ik wil zometeen de temperatuur redelijk constant houden. Vooral vanwege m'n gitaarbouwhout. Nu zal dit vooral gelden als ik iets aan het bouwen ben, Zou dit dan geschikt zijn? En over welk budget hebben we het dan? Schuur is iets minder dan 34 m3
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Mijn ruimte is ruim 50 m3 en ik was voor de verwarming ca € 200 kwijt incl thermostaat. Zou het voor jou een optie zijn, als het speciaal om het hout gaat dat, als het kostbaardere hout in een hoek blijft, je start met een strook vooral op het hout. Met stralingswarmte verwarm je niet de lucht maar materialen. Ik koppel 3 panelen van mijn afmetingen op een thermostaat. Als je uitzoekt waar je in de toekomst meer panelen zou willen hebben, kun je de elektrische installatie daarop aanpassen (tenzij je geen probleem hebt met opbouw) en later uitbreiden. Een paneel met thermostaat kost ca € 85. Je zult dan wel wat moeten experimenteren waar je het beste de thermostaat kunt plaatsen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dank voor de info. Ik ga hiermee aan de slag. Het zal wel zoiets worden, ik heb deze iig in m'n favorieten gezet. Ideaal zou zijn om de ruimte (objecten) continue op een 16-19 graden te houden. Ik ben dan echter wel bang dat de gebruikskosten uit de hand gaan lopen. Het is niet mogelijk om er een aparte groep voor aan te maken, de schuur krijgt wel een eigen groep. Dan zou zo'n gedeeltelijk verwarming wel iets kunnen zijn.

Ik kom uit een best wel comfortabele situatie. Een hele grote berging van een portiekwoning die ik niet hoefde te verwarmen en nauwelijks hoefde te ontvochtigen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een gasleiding naar je schuur, is dat geen optie?
Dan kan je er een gaskachel met thermostaat gebruiken.
Is veel goedkoper stoken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Er ligt wel een voorbereiding voor een gasleiding, dwz een gele mantelbuis.. Dus dat zou idd wel kunnen. Ook iets om te onderzoeken. Ik wilde er eigenlijk een waterleiding doorheen trekken..


Maar ik had de indruk dat IR verwarming energiezuiniger was?

RdR, het is niet de bedoeling je topic te kapen, bij voorbaat excuus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.