Zelf een nullastschakelaar maken

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik zag tijdje terug een aanbieding voor een 2polige magneetschakelaar van Eaton voor 11 euro, daar kan je mooi zelf een nullastschakelaar mee maken!

Wat is een nullastschakelaar? Dit is een aan / uit schakelaar die zelf uitschakelt als de stroom wegvalt. voor je eigen veiligheid dus. Ideaal voor zelfgemaakte zaag of freesmachines.

Wat heb je nodig?
1 2polige magneetschakelaar met een spoelspanning van 230V (wil je ook je stofzuiger mee laten gaan, neem dan een 3 polige)
1 drukschakelaar die normaal open staat (NO)
1 drukschakelaar die normaal gesloten staat (NC)

Je kan bij gebruik van een 4 polige magneetschakelaar gebruik maken van 380V (wel de juiste kopen)

relais1.jpg

Wat gebeurt hier?

1. Je drukt op de NO schakelaar, de spoel van het relais ga je nu activeren, dus de 2 interne schakelaars worden aangezet. De motor gaat aan.
2. Echter, het eerste relais van de magneetschakelaar gebruik je om de spoel aan te laten, dus als je de NO schakelaar los laat, blijft de spoel onder spanning staan.
3. Als je op de NC schakelaar drukt, verbreek je het contact naar de spoel, en de magneetschakelaar zal uit gaan, dus de motor ook.
4. Als de stroom uitvalt, gaat ook de magneetschakelaar uit. Bij het terugkomen van de spanning blijft deze uit totdat je weer op de NO schakelaar drukt.

Voordeel, de 2 interne schakelaars zijn volledig van elkaar gescheiden. Je kan dus verschillende groepen gebruiken.


Wie weet dat iemand hier wat mee kan :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
schema.jpg
Ik heb het schema even getekend zoals we op school hebben geleerd.
Maar voor kleinere vermogens zou ik gewoon een kant en klare oplossing zoals De Haan gebruikt heeft kopen.
Tenzij je de onderdelen hebt liggen gaat zelfbouw met losse componenten meestal duurder zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.