Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2015

Werkhoogte kolomboormachine

Hoi allemaal

Ik ben van plan een kolomboormachine aan te schaffen, alleen voor hout, deze machine's worden ook wel tafelboormachine's genoemd.
    Mijn werkbank heeft een hoogte van 90 cm, als ik daar een kolomboormachine op zet wordt de werkhoogte van de werktafel een stuk hoger dan de 90 cm, is dat wel comfortabel? Kan iemand mij vertellen wat de meest comfortabele hoogte is om te boren, ik begrijp dat dat afhankelijk is van je eigen lengte, in mijn geval 1,88 m. Ik stel deze vraag omdat ik mij afvraag of ik een verrijdbare tafel voor de boormachine moet maken.

het is ook afhankelijk van de grootte van de machine.

Is het niet verstandig om hier zelf achter te komen door hem een tijdje op te stellen op een verstelbaar platform? En dan als je een goede hoogte hebt gevonden een permanente basis te geven?

Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jefmen Bekijk Berichten
    het is ook afhankelijk van de grootte van de machine.
    Jefmen dat begrijp ik maar mijn vraag was "wat is een comfortabel hoogte om te boren"

Volgens mij is de boortafel op navelhoogte een mooie hoogte.
    Dan kun je goed zien wat je doet.
    Maar let op dat je met je arm niet te hoog moet om bij de handel te komen.
    Arm op 90° is net mooi.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

De mijne staat ook op een tafel. Ik heb het even opgemeten: tafel is 88 cm hoog, de machine zelf nog eens 106 cm. Hierdoor komt de machinetafel op zo'n 130 cm (maar dat varieert uiteraard). Ik ben zelf 187 cm en deze hoogte is prima. Zo kan ik alles goed zien.
    foto.jpg
    groeten,
    jan anton

Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2015
    Allemaal bedankt voor de informatie.
    Ik denk dat ik hiermee wel uit de voeten ,handen, kan.

Forum Rechten