Eiken meubels afwerken : help! Paniek!

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Onlangs twee eiken tafeltjes en een kist in elkaar geknutseld. Zouden jullie het hout enkele dagen / weken / maanden in de woonkamer laten staan alvorens het af te lakken? Ik heb skylt ultramat gekocht.

Het resultaat:

IMG-20160107-WA0011.jpg

IMG-20160107-WA0013.jpg

IMG-20160107-WA0016.jpg

Maarrr, omdat ik thuis geen uitgebreide werkplaats heb veel met het hout heen en weer gereden naar de stadswerkplaats en naar m'n ouders om daar te werken. Hierdoor(?) begint het nu behoorlijk te werken...

IMG_20160106_223826788.jpg

Het tafelblad ligt op de tafel die hij gaat vervangen...

Ook gek: de deksel van de kist trekt altijd bol, een "bult" bovenop, en als ik de deksel dan omdraai, trekt ie de andere kant op! Kan dat aan het dekentje liggen dat er op ligt?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
"Kan dat aan het dekentje liggen dat er op ligt? "
Dat is zeker omdat het eiken nog niet geschilderd is krijgt het alle kans om met de luchtvochtigheid zijn ding te doen. Daarnaast lijkt het een plank te zijn zonder dat ie ergens aan vast zit. Vandaar dat je een werkstuk ook niet even weg moet leggen want als je terug komt kun je opnieuw aan het schaven door de werking.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Wat gebeurt er als je de plank verticaal zet zodat de lucht er rondom bij kan?
Volgens mij blijft ie dan vrij vlak.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Heb het inmiddels zo opgelost, de bladen droogden inderdaad niet rondom gelijk, dus: omdraaien en nog een weekje laten liggen en ze waren weer vrijwel recht.
Bovenkant (hol) gelakt, en met de bovenkant vrij laten liggen, nu volgensmij "perfect" vlak. Bedankt voor de adviezen in ieder geval.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.