Cosleeper

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Na een behoorlijk lang traject is het eindelijk bijna zover, eind deze maand wordt onze 2de zoon geboren. (sommigen onder jullie herinneren zich misschien nog het afscheid van onze dochter vorig jaar, waarvoor Rick een prachtig koffertje maakte: http://www.woodworking.nl/showthread.php?13046-Herdenkingskistje-voor-ons-meisje)

Normaal gesproken zou onze kleine spruit de eerste 6 maanden slapen in de familiewieg, een wieg die al 50-60 jaar in de familie is en waarin al tientallen kinderen geslapen hebben. Echter is deze momenteel in gebruik door een neef van mijn vrouw, dus moesten wij op zoek naar een andere oplossing.
Het idee van een cosleeper stond mijn vrouw erg aan, dus besloot ik om er zelf eentje te maken.

Voor zij die het principe niet kennen, een cosleeper is een 3-zijdig bedje dat vastgehaakt wordt aan het ouderlijk bed, zo slaapt de kleine vlakbij met alle voordelen vandien, maar toch apart genoeg zodat er geen risico's zijn ivm verstikking en dergelijke.

Gezien het mooie gebaar van Rick vorig jaar, kreeg hij ook nu uiteraard de eer om deel uit te maken van het project, hij leverde me enkele stukken mooi getekend essenhout en een prachtige plank notenhout.

Het bedje zelf bestaat uit een bodem van grenen deklatjes, een omranding van 14cm hoog essen en een bovenrand van 6cm hoog essen, met daartussen spijltjes van 15cm hoog en 1.5cm diameter notenhout. De poten zijn massief gestoomd beukenhout, dat had ik nog liggen.
Het geheel heb ik afgewerkt met Osmo Hardwax, gezien deze ook veilig is voor gebruik op kinderspeelgoed e.d.

Pakketje van Rick op kantoor, en dan toch eindelijk een handschaaf aangeschaft...
image.jpg
image.jpg


Gelukkig maakt een metaaldraaibank snel werk van spijltjes draaien, want ik had er 42 nodig.
image.jpg
image.jpg


image.jpg


Ondertussen ook de lattenbodem in elkaar gezet:
image.jpg


Uiteraard wilt zoonlief ook graag meehelpen:
image.jpg


Filmpje van zoonlief die helpt gaten boren: https://www.instagram.com/p/_wWFCNNdVN/

Hier ontdekte ik mijn grootste nadeel van de afkortzaag: verstek op 45° is blijkbaar eerder 43°, waardoor passende hoeken krijgen lastig is...
image.jpg


image.jpg


Het geheel in elkaar gezet, opgehangen aan het plafond en afgewerkt met de hardwax:

image.jpg
image.jpg


Klaar voor plaatsing:
image.jpg
image.jpg


image.jpg


En netjes gedekt voor de baby.
image.jpg


image.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een mooi bed geworden dankzij je zoon! :p Ik wens jullie een gezonde zoon toe die heerlijk van dat mooie bed kan genieten.
(Ik kende het principe van een cosleeper niet, weer wat geleerd.)
 
P

Pel

Guest
Prachtig bedje Massis, Ik had hier ook nog nooit van gehoord, mijn nichtje is ook in verwachting zal haar dit principe van een cosleeper eens doormailen. Heel veel geluk, liefde en plezier gewenst met de komende kleine baby.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.