Kortsluiting tafelzaag

thomasgalenkamp

Actieve deelnemer
28 jul 2014
26
0
24
Zwolle
Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe tafelzaag gekocht.
Het betreft een multico ts 35.
Nou is het een krachtstroom machine en omdat ik dat (nog) niet heb heb ik hem tijdelijk op condensators lopen.
Dat heeft tijden lekker gelopen tot een paar dagen geleden toen er ineens rook uit de machine kwam.
De eerste 60 uf condensator was bijna doorgebrand..
Het zijn in totaal drie condensators, 1 van 60 en 2 van 40.
Nou heb ik er een nieuwe condensator opgezet maar sindsdien loopt ie heel vreemd.
Hij start vrij langzaam op en als ik op toeren komt beginnen de lichten te knipperen en zodra ie op volle toeren wil gaan komen vliegt de aardlek dr uit.
Nou was dat een paar dagen geleden dus ik dacht misschien komt het door de kou en is ie een beetje van slag.
Maar gisteren en vandaag nu de werkplaats weer lekker verwarmd is is hetzelfde probleem er nog steeds.

Nou is mijn vraag: heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Ik heb werkelijk geen idee namelijk omdat het precies dezelfde condensator is als de vorige en hetzelfde aangesloten.

Ik hoor het graag!
Thomas Galenkamp
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lichten knipperen wijst op veel vermogen gebruiken, maar dat klopt niet met een aardlek die eruit klapt.
Alle condensators vervangen of maar een? Indien maar een, ze allemaal ( laten ) doormeten.
 

thomasgalenkamp

Actieve deelnemer
28 jul 2014
26
0
24
Zwolle
Er is maar een condensator vervangen omdat alleen deze maar (zichtbare) schade had.
Maar dat is nog wel een goede inderdaad, dankuwel
 
Laatst bewerkt:

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Het lijkt erop dat er een wikkeling in de motor defect is.
Als deze bijvoorbeeld sluiting maakt kan ik mij zo voorstellen dat de condensator die aan deze wikkeling zit hierdoor defect raakt.
Dit verklaart ook waarom de motor slecht op toeren komt.
En er zal dan ook minder kracht in de moor zitten.
Ik zou de motor na laten kijken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet niet zeker of ik het aansluitschema begrijp, maar kan het zijn dat er een wikkeling oververhit is geraakt doordat de motor een lagere dan nominale spanning kreeg aangeboden waardoor de stroom hoger werd? (voor een gegeven spanning bepaalt de belasting immers de stroom) ) Ofschoon, zelf moet ik tegenwerpen dat de therm. beveiliging dan zou hebben moeten aanspreken.

(Die aardlek zou op een wikkelingprobleem kunnen duiden).

mvg
klaas0639
 

d.vos

Nieuw lid
8 jan 2016
1
0
Doordat een 3 fase motor op 230V aangesloten is zou deze kunnen wisselen van draairichting waardoor de motor doorbranden. Een wasdroger gebruikt dat principe wel als aanloop met omdraaien van de richting
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Schot voor de boeg: als door de condensator truc niet alle spoelen de juiste spanning/stroom krijgen heb je dus een stroom-verschil in de spoelen, dat zou de aardlek kunnen aanspreken. Aardlek is een verwarrende benaming, ding meet verschillen, niet per definitie naar aarde.
Dus dan is er nog hoop dat het in de condensatoren zit en niet in de motor.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ja, de aardlekschakelaar meet de stroom heen en terug. Als daar meer dan 30mA verschil in zit dan schakelt die uit.
Vanwege de condensatoren zal de heen en terugstroom niet gelijk lopen en daardoor is er een verschil.

De koelven van een electromotor is zo gemaakt dat deze altijd werkt, welke kant hij ook op draait.

In een normaal driefasenet is de hoek tussen de fasen 60 graden. Met gebruik van condensatoren wordt de hoek 90 graden. Het draaiveld is in dit geval niet gelijkmatig verdeeld. Op de lange termijn zorgt dat voor extra slijtage aan de kogellagers.
Ook kan het zijn dat de rotor door dit 'kromme draaiveld' uit balans is gebracht. Misschien raakt de rotor ergens een wikkeling van de stator. Wat een aardlekfout veroorzaakt.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ik weet niet zeker of ik het aansluitschema begrijp, maar kan het zijn dat er een wikkeling oververhit is geraakt doordat de motor een lagere dan nominale spanning kreeg aangeboden waardoor de stroom hoger werd? (voor een gegeven spanning bepaalt de belasting immers de stroom)

Als de spanning omlaag gaat bij dezelfde belasting gaat ook de stroom evenredig naar beneden nooit omhoog.
Immers de wet van ohm : U=I*R (spanning = stroom * weerstand)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Die wet van ohm geld voor een gloeilamp.
Hier hebben we het over een driefase motor. Daar tellen wat meer factoren mee.
Ik moet bekennen dat ik hier in het klok en klepel hokje hoor, en het niet (meer) kan uit tekenen hoe het zit, maar de 3 fase motor gaat wel meer stroom trekken.
Je komt meer in de formule P= U*I ( vermogen = spanning * stroom ) U naar beneden dan I omhoog om aan P te komen.
Hopelijk reageert er nog iemand die het beter kan onderbouwen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
De wet van Ohm geldt alleen voor ohmse weerstanden. Een motor is van alles maar geen ohmse weerstand. Het opgenomen vermogen van een motor wordt bepaald door de belasting. Er treden neveneffecten op maar deze basisregel blijft.

mvg
klaas0639

PS:
Lemen heeft de klepel toch aardig te pakken. P ligt vast. U naar beneden? Dan I omhoog. Door neveneffecten kan het zijn dat de motor bij buitensporig hoge belasting stopt. Dan gaan andere wetten gelden.
 
Laatst bewerkt:

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Die wet van ohm geld voor een gloeilamp.
Hier hebben we het over een driefase motor. Daar tellen wat meer factoren mee.
Ik moet bekennen dat ik hier in het klok en klepel hokje hoor, en het niet (meer) kan uit tekenen hoe het zit, maar de 3 fase motor gaat wel meer stroom trekken.
Je komt meer in de formule P= U*I ( vermogen = spanning * stroom ) U naar beneden dan I omhoog om aan P te komen.
Hopelijk reageert er nog iemand die het beter kan onderbouwen.
Dus jij zegt als ik op 400v motor 230v aanbied er meer stroom gaat lopen dan bij 400v.
Ik denk namelijk dat het opgenomen vermogen ook minder wordt dus ook de stroom.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nee dat zeg ik niet hoor. 400Volt of 230Volt dan gaat e.e.a. natuurlijk niet werken.

Zoals gezegd, helemaal herinner ik me het niet meer. Heb onthouden dat de boel op zijn donder krijgt met een te lage spanning.
Een koolborstel motor die een te lage spanning krijgt levert gewoon minder vermogen. Dan heb je gelijk.
Maar een 3 fase motor wordt gestuurd door de frequentie, magnetische velden enzo.
Dat is een iets andere materie dan alleen de wet van ohm.

NB
De snelheid van een 3 fasemotor regel je middels een frequentieregelaar dat is niet zonder reden.
Als er inderdaad een lagere stroom gaat lopen bij een lagere spanning zou de frequentieregelaar nooit uitgevonden zijn
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Alom fronsende wenkbrauwen :).
Bij toenemende belastingen (dus toenemende stroom), nemen de verliezen onevenredig toe. Er blijft te weinig over om de belasting rond te blijven draaien en de motor stopt. Dan gaat er een hoge stroom lopen die wordt bepaald door o.a een combinatie van de zelfinductie en ohmse weerstand van de wikkelingen (het kooianker speelt ook nog een rol maar de motor kan zich niet meer als motor gedragen) . Motor wordt te heet en sterft. (beveiliging laten we buiten beschouwing).

Denk aan een driefasenmotor die op twee fasen gaat draaien (door een storing) en geen differentiaal-beveiliging heeft (komt tegenwoordig waarschijnlijk niet meer voor; praktische uitvoering ben ik niet mee op hoogte). Die zal het vaak op moeten geven door oververhitting.

Motor aansluiten met heel lange te dunne leiding kan ook tot oververhitting van motor leiden. Zou vroeger wel voorgekomen zijn bij elektromotoren van melkmachines ver van de boerderij; in principe zou dat kunnen maar heb dat mooie verhaal niet uit de eerste hand :)).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
NB
De snelheid van een 3 fasemotor regel je middels een frequentieregelaar dat is niet zonder reden.
Als er inderdaad een lagere stroom gaat lopen bij een lagere spanning zou de frequentieregelaar nooit uitgevonden zijn

Voor de tijd van de frequentieregelaars bestonden er regeltransformatoren. Deze staan in serie met de motor en daarmee kan je de spanning op de motor regelen. Het nadeel is dat de trafo net zo groot is als de motor, en de trafo ook heet wordt.
Het totale stroom verbruik ( van trafo en motor) blijft ook altijd hoog, hoe langzaam de motor ook draait.
Een frequentieregelaar heeft dit probleem niet, die stuurt de motor met een andere frequentie waardoor de motor minder stroom nodig heeft. Daardoor zakt het totale verbruik als de motor minder snel draait.
Een frequentieregelaar is dan ook maar een kleine unit terwijl een regeltrafo het formaat van een koelkast heeft.

Stroom en spanning wordt omgezet in beweging en/of warmte.
Als de motor op volle snelheid draait, is er weinig warmte. En de draaiende motor zorgt voor zijn eigen koeling.
Als de motor afgeremd wordt (vanwege een dikke plank of een zwaardere last), is er minder beweging. Maar de spanning en het vermogen blijven hetzelfde, dus wordt er in plaats van beweging warmte gemaakt. Samen met een lagere draaisnelheid (dus minder koeling) zal de motor te heet worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.