Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Kortsluiting tafelzaag

Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe tafelzaag gekocht.
    Het betreft een multico ts 35.
    Nou is het een krachtstroom machine en omdat ik dat (nog) niet heb heb ik hem tijdelijk op condensators lopen.
    Dat heeft tijden lekker gelopen tot een paar dagen geleden toen er ineens rook uit de machine kwam.
    De eerste 60 uf condensator was bijna doorgebrand..
    Het zijn in totaal drie condensators, 1 van 60 en 2 van 40.
    Nou heb ik er een nieuwe condensator opgezet maar sindsdien loopt ie heel vreemd.
    Hij start vrij langzaam op en als ik op toeren komt beginnen de lichten te knipperen en zodra ie op volle toeren wil gaan komen vliegt de aardlek dr uit.
    Nou was dat een paar dagen geleden dus ik dacht misschien komt het door de kou en is ie een beetje van slag.
    Maar gisteren en vandaag nu de werkplaats weer lekker verwarmd is is hetzelfde probleem er nog steeds.

Nou is mijn vraag: heeft iemand van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?
    Ik heb werkelijk geen idee namelijk omdat het precies dezelfde condensator is als de vorige en hetzelfde aangesloten.

Ik hoor het graag!
    Thomas Galenkamp

Lichten knipperen wijst op veel vermogen gebruiken, maar dat klopt niet met een aardlek die eruit klapt.
    Alle condensators vervangen of maar een? Indien maar een, ze allemaal ( laten ) doormeten.
    sometimes you just need a bigger hammer

Er is maar een condensator vervangen omdat alleen deze maar (zichtbare) schade had.
    Maar dat is nog wel een goede inderdaad, dankuwel
    Laatst gewijzigd door thomasgalenkamp; 09-01-16 om 14:29.

Heb je wel gewone condensatoren gebruikt? Geen Elco's?
    Groeten, Raymond

Het lijkt erop dat er een wikkeling in de motor defect is.
    Als deze bijvoorbeeld sluiting maakt kan ik mij zo voorstellen dat de condensator die aan deze wikkeling zit hierdoor defect raakt.
    Dit verklaart ook waarom de motor slecht op toeren komt.
    En er zal dan ook minder kracht in de moor zitten.
    Ik zou de motor na laten kijken.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik weet niet zeker of ik het aansluitschema begrijp, maar kan het zijn dat er een wikkeling oververhit is geraakt doordat de motor een lagere dan nominale spanning kreeg aangeboden waardoor de stroom hoger werd? (voor een gegeven spanning bepaalt de belasting immers de stroom) ) Ofschoon, zelf moet ik tegenwerpen dat de therm. beveiliging dan zou hebben moeten aanspreken.

(Die aardlek zou op een wikkelingprobleem kunnen duiden).

mvg
    klaas0639

Doordat een 3 fase motor op 230V aangesloten is zou deze kunnen wisselen van draairichting waardoor de motor doorbranden. Een wasdroger gebruikt dat principe wel als aanloop met omdraaien van de richting

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Schot voor de boeg: als door de condensator truc niet alle spoelen de juiste spanning/stroom krijgen heb je dus een stroom-verschil in de spoelen, dat zou de aardlek kunnen aanspreken. Aardlek is een verwarrende benaming, ding meet verschillen, niet per definitie naar aarde.
    Dus dan is er nog hoop dat het in de condensatoren zit en niet in de motor.

Ja, de aardlekschakelaar meet de stroom heen en terug. Als daar meer dan 30mA verschil in zit dan schakelt die uit.
    Vanwege de condensatoren zal de heen en terugstroom niet gelijk lopen en daardoor is er een verschil.

De koelven van een electromotor is zo gemaakt dat deze altijd werkt, welke kant hij ook op draait.

In een normaal driefasenet is de hoek tussen de fasen 60 graden. Met gebruik van condensatoren wordt de hoek 90 graden. Het draaiveld is in dit geval niet gelijkmatig verdeeld. Op de lange termijn zorgt dat voor extra slijtage aan de kogellagers.
    Ook kan het zijn dat de rotor door dit 'kromme draaiveld' uit balans is gebracht. Misschien raakt de rotor ergens een wikkeling van de stator. Wat een aardlekfout veroorzaakt.
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klaas0639 Bekijk Berichten
    Ik weet niet zeker of ik het aansluitschema begrijp, maar kan het zijn dat er een wikkeling oververhit is geraakt doordat de motor een lagere dan nominale spanning kreeg aangeboden waardoor de stroom hoger werd? (voor een gegeven spanning bepaalt de belasting immers de stroom)
    Als de spanning omlaag gaat bij dezelfde belasting gaat ook de stroom evenredig naar beneden nooit omhoog.
    Immers de wet van ohm : U=I*R (spanning = stroom * weerstand)
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Forum Rechten