Krentenboom

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Heeft iemand ervaring met het hout van de krentenboom
Qua toepassing kwam ik wandelstokken en gereedschaps stelen tegen
De kleur is heel licht spinthout het kernhout lichte bruinrode tint
Zowel het spint als kernhout is keihard
Het heeft wel wat weg van buxus behalve het kleurverschil tussen spint en kernhout
Net gezaagd dus het heeft voorlopig wat rust nodig
Weet iemand meer van deze houtsoort ?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zou denken het is vergelijkbaar met een boom zoals sleedoorn wat in de zelfde familie is. Grote beperking in het gebruik van dat hout is de maat van een volwassen boom vrij klein is daarvan is het beperkt tot de benoemd toepassingen, of iets wat je kan bedenken met een beetje fantasie, (denk aan greenwoodworking, maar daar weet ik niets over, draaien ook), maar dat hout kan ook moeilijk zijn om te drogen dus veel verlies en daarna met handgereedschappen moeilijk te bewerken vanwege de veel klein knoesten en warrig vezel opbouw wat lied tot inscheuren. Maar als je dat voor een gereedschap steel gebruiken komt het heel mooi uit met een olie afwerking.

Van de opbouw http://www.woodanatomy.ch/species.php?code=AMOV lijkt het een goed hout om een handbijl of hakbijl steel van te maken.
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De stam is nog behoorlijk van afmeting ongeveer 20 cm het aantal jaarringen is ongeveer 80
het aantal knoesten valt reuze mee
Volgende week zal ik er een paar foto's van maken
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Des te beter de kans op meer bruikbaar hout en meer keuzevrijheid. ~Meestal zijn de (klein) knoesten binnen, grenzende aan de hart maar als je de breedte heeft kan je dat hout wegzagen. Ik ben zeker dat het mooi hout kunnen zijn voor een klein werkstuk - maar dat is het altijd met hout toch? - en als jouw exemplaar een recht groei heeft en een flink afmeting moet je vanuit die kenmerken het hout gebruiken, natuurlijk. Deze bomen hebben in het algemeen een lastig aard en extra zorg nodig bijvoorbeeld kops hout goed insmeren, soms helpt het om het hout te water te zetten en dan voorzichtig en langzaam drogen en weten dat het hout heeft veel geduld nodig. Tegelijkertijd, Meidoorn die meerder overeenkomsten met de krentenbom heeft misschien, dat kan ook lastig hout leveren en is in mijn mening meestal een vrij saai hout en nauwelijks de moeite waard om te drogen meer dan een keer anders dan voor stelen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt voor deze informatie
Is om het scheuren van het hout tegen te gaan nog zinzol om het hout door de kern van het hout door te zagen
Het maakt me wel benieuwd of het wat bruikbaar hout gaat opleveren
Waarschijnlijk een paar beitelhechten of zo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jullie vergeten nog een belangrijke toepassingsmogelijkheid, namelijk houtdraaien.
Het lijkt mij een uitdaging van zulk hout mooie ornamenten of kunstwerkjes te draaien.
Ik durf het haast niet te zeggen, maar houd mij aanbevolen voor een stuk amelancier/krentenboompje.
Zoek dit hout al jaren - zeker de dikkere stammetjes.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt voor deze informatie
Is om het scheuren van het hout tegen te gaan nog zinzol om het hout door de kern van het hout door te zagen
Het maakt me wel benieuwd of het wat bruikbaar hout gaat opleveren
Waarschijnlijk een paar beitelhechten of zo

In Japan voor het maken van de tokonoma gebruiken ze hout met zijn natuurlijk vorm en om die scheur vrij te houden zagen ze op een verborgen kant door in de lengte tot aan het hart.

Niet elke stuk hout vind ik geschikt voor beitel hechten, het moet vooral een recht draad hebben als je er op wil slaan.

Ik zou een foto best willen zien van dat hout als het kan.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
https://www.google.nl/url?sa=t&sour...MbHFEzuOllA40dGGA&sig2=u-3K0izrBlig76pHt4GCiw
Met de benaming amelancier kwam ik hier terecht
Ze geven al aan dat dit hout berucht is om zijn scheurvorming qua toepassing geven ze ook niet aan waar hetvoor gebruikt wordt
@ernest ik als leek begrijp niet wat je bedoeld "zagen ze op een verborgen kant door in de lengte tot aan het hart "
@jan bedankt voor de benaming en leuk te horen dat er een liefhebber van is stuur me maar een pb wat je nodig zou hebben
Het hout ligt in utrecht
 

tuoh

Oud hout
https://www.google.nl/url?sa=t&sour...MbHFEzuOllA40dGGA&sig2=u-3K0izrBlig76pHt4GCiw
..............
@ernest ik als leek begrijp niet wat je bedoeld "zagen ze op een verborgen kant door in de lengte tot aan het hart "
................

Hier word het "doodzagen" van hout mee gedoeld. Om spanningen in hout te verminderen, de kans op hartscheuren te verkleinen, en het vervormen van hout tegen te gaan worden er aan de "niet zichtzijde" zaagsneden aangebracht.
Bij blokhout, waarbij het hart nog in de balk zit zullen de droogspanningen gekanaliseerd worden naar een in de lengterichting aangebrachte zaagsnede die tot in het hart moet lopen. Bij kromgetrokken tafelbladen kunnen meerdere zaagsneden, op x aantal cm van elkaar en die 2/3 van de houtdikte diep zijn, dat kromtrekken tegengaan. Men zaagt dan het hout dood, quasi alle (droog)spanningen worden dan geneutraliseerd.
Je ziet dit soms ook bij massief parket of bij brede rabat planken, aan de onderzijde lopen dan één of meerdere diepe zaagsneden in de lengterichting, deze hebben maar één doel, vermijden dat die brede delen gaan schotelen.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dit wordt dus toegepast als het hout is verwerkt tot het definitieve werkstuk of gebeurt dit al tijdens het droogproces ?
Mij plan is dit hout te gaan drogen zoals ze met buxus doen
De stam door de kern doorzagen de koppen insmeren en het langzaam laten drogen
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ja dat was niet zo duidelijk. Met natuurlijk vorm bedoeld ik een manier om een complete stamdeel, rond dus, zonder scheurvorming te behouden. André heeft het meer zorgvuldig uitgelegd- doodzagen, hoe vreselijk het klink geeft dat misschien een goed beeld. Maar als jij die stam in twee delen zagen is zo'n sneed niet van toepassing want daarvan laat je het stuk ontspannen ook, meer doorzagen minder spanning, kloven is nog beter maar het hangt af om wat je uiteindelijk met dat hout gaat doen. Jouw plan lijkt mij prima.
Zo te zien in jouw voorbeeld lijkt het sterk op meidoorn hout.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mijn eerste ervaring met de Krentenboom is ondertussen meer dan 60 jaar geleden, mijn school vriendje en Ik reden op de fiets naar zijn Opa en Oma die in een oude boerderij woonden, en achter in hun tuin stonden enkele bomen, een was een Krentenboom, Ik denk zo’n 30 cm doorsnee, zoals Ik me herinner zag hij er uit als die oude Appel bomen er in die tijd uitzagen, maar hij was wel kleiner, wij klommen in de boom en hebben onze buikjes vol gegeten :)

Later toen Ik wat groter was en in de bossen rondliep was Wilde Krenten (zoals we die noemden) een van mijn meest geliefde bomen in het vroege voorjaar samen met de Wilgen met hun grote geel gekleurde katjes, en dan later in het jaar werden de krenten geplukt natuurlijk.

Hier in Canada groeien er verschillende soorten van Krenten bomen, sommige groeien minder dan een meter hoog en hebben grotere vruchten, Ik pluk nog steeds de krenten als Ik er ergens bij kom.

Krentenboom namen.jpg

Het hout word/werd hier wel gebruikt, maar meeste zijn het hier alleen maar grotere struiken, alhoewel er grotere voorkomen, het gebruik van het hout en andere manieren van de planten, zoals dit hier verteld word,

Service berry aka krentenboom.jpg

Amelanchier ovalis is de Europese soort, maar zoals hier deze Krentenboom (oftewel serviceberry en nog minstens een half dozijn andere namen ervoor) kruist makkelijk met de ander soorten die voorkomen, en de vogels die de zaden verspreiden door het eten van de vruchten helpen daar aan mee.

Als Ik een stam krentenboom had zou Ik er eerst de pith (het hart) er uit zagen, dat hout is anders dan de rest of het hout en zal heel makkelijk scheuren, zo een plank van zo’n 2 cm dik verwijderen, Ik zaag meestal er wat meer, dikkere plank uit, dat hout kan natuurlijk wel gebruikt worden later als het droog is.

Dan zeker al de einden sealen en of in planken zagen of heel laten, leg het ergens neer waar het niet in de wind/trek ligt en waar het niet warm word, heel langzaam laten drogen.

Een typisch fruitboom hout wil gewoon scheuren, zo alleen een langzaam drogen kan je droog hout leveren zonder scheuren en barsten :)


 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
leo wederom bedankt voor deze uitgebreide informatie en herinneringen .
ik ga je advies zeker gebruiken
nog enkele fotos van deze omgewaaide krent
hij was aan de onderzijde al aan het rotten
in de kern zitten inderdaad knoestjes de tekening zelf is niet heel spannend het enige wat me opvalt zijn bruin gekleurde aders in de lengterichting
nog een stuk tak afgedraaid en het bovenste stuk stam geschulpt
IMG_0350.jpgIMG_0355.jpgIMG_0353.jpgIMG_0354.jpgIMG_0356.jpgIMG_0360.jpgIMG_0361.jpgIMG_0344.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.