welke maten van spaanplaatschroeven bestellen

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik wil een voorraad spaanplaatschroeven aan gaan leggen. Welke maat schroeven gebruik je het meeste.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik gebruik meestal Torx schroeven met een diameter van 5.0mm, lengte verschilt nogal per project. Deze maat gebruik ik omdat ik een 3mm houtboor met verstelbare verzinkboor heb. Dan kan ik in 1 keer boren gelijk verzinken. Schroeven met een kleinere diameter zijn te klein voor een 3mm gat (meestal) En ik heb geen kleinere houtboor.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik gebruik meestal Torx schroeven met een diameter van 5.0mm, lengte verschilt nogal per project. Deze maat gebruik ik omdat ik een 3mm houtboor met verstelbare verzinkboor heb. Dan kan ik in 1 keer boren gelijk verzinken. Schroeven met een kleinere diameter zijn te klein voor een 3mm gat (meestal) En ik heb geen kleinere houtboor.

http://www.toolstation.nl/shop/Beve...laatschroeven+pakket+platkop+geel+Torx/p87100 Deze set dan? Kleinste maat hierbij is 3,5. Zou prima moeten werken.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Nu zie ik ook deeldraad en voldraad schroeven. Welke schroeven zijn het fijnst?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je beplating op een balklaag schroeft zijn deeldraad schroeven ideaal, dan trekt de plaat goed vast op de ondergrond.
Wat je wilt vastschroeven bepaald de maat schroeven die je nodig hebt, bijv plaat 18 mm haaks op elkaar, plafondstroken, meubels van ongeschaafd vuren etc.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
3x16,3x30,4x25,4x30,4x35,4x40,5x50,5x60,5x70,5x80,5x90,6x100,6x110,6x120
Dat zijn toch wel de schroefmaten die ik het meeste gebruikt. Ligt ook een beetje aan de doeleinden natuurlijk.
En het liefst schroeven met grove spoed, zoals Spax of Heco
Een deel hiervan in RVS is ook altijd makkelijk
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Laatst bewerkt:

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Een snelle google vertelt mij dat een deeldraad schroef helpt met het aantrekken van de twee delen. Je zal dan zelf bijvoorbeeld minder de onderdelen hoeven aan te spannen.

Hier staat het een soort van uitgelegd. De afbeelding geeft het verschil weer.

http://www.borgh.net/BorghIndustriesSpaanplaatschroef.pdf

Edit: en als je het niet in de doosjes wilt bewaren, ik ben grote fan van deze kisten: http://www.toolstation.nl/shop/Opbe...+&+dozen/sd3147/Assortimentskist+groot/p35051

Ik had het ook gelezen op internet. Maar kan je deeldraad overal voor gebruiken. wanneer gebruik je dan voldraad?
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Deeldraad is volgens mij meer iets voor grotere constructies (balkhout). Zoals wanden en vloeren. Voldraad voor plaat materiaal etc.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben zeer te spreken over de schroeven van Berner, te koop bij gereedschappro.
Maten zijn afhankelijk van wat je wilt schroeven, ik gebruik veel 4x30, 4x40 en 4x60 :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik haal al mn gewone schroeven bij ecotools.
Over standaard maatvoering is niks te zeggen, ligt geheel aan het soort werk/materiaal. Fijn werk = kleine schroefjes, groot werk = grote schroeven.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ben zelf wel te spreken over de zelftappende (snelbouw) schroeven van www.topschroeven.nl. Erg goedkoop en werken prima, bij grotere maten voelt het wel wat licht/fragiel aan, maar ook nog geen problemen mee gehad. Werkt echt ideaal!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Tojdje geleden een testje gedaan op slippen en afdraaien met diverse pz2 schroeven 4x60mm. Zonder voorboren indraaien in reststuk oud eiken. Sindsdien ga ik gewoon voor de wat duurdere (duitse) kwaliteitsschroeven, echt op alle vlakken beter.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik wil een voorraad spaanplaatschroeven aan gaan leggen. Welke maat schroeven gebruik je het meeste.

Bij mij komen de volgende maten het meest voor
3×20
3×40
4×20
4×40
4×60
4×70
5×80
5×100
5×120
6×200
Ik heb zelf geen keuze kunnen maken en heb het voledige schroeven assortiment van wurth in een overzichtelijke stelling
Zijn niet de goedkoopste schroeven maar hun assy schroef voldoet aan al mij eisen
Mijn ervaring is wat je koopt ga je uiteindelijk gebruiken want elke schroef heeft zo zijn functie
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Tojdje geleden een testje gedaan op slippen en afdraaien met diverse pz2 schroeven 4x60mm. Zonder voorboren indraaien in reststuk oud eiken. Sindsdien ga ik gewoon voor de wat duurdere (duitse) kwaliteitsschroeven, echt op alle vlakken beter.

Welke merken heb je zoal getest en waar kwam je op uit als beste ?
Mijn voorkeur zou zowiezo bij een torx of assy uitkomen pz2 is een beetje achterhaald
Als je een vloer moet afschroeven kan je voor een net wat mindere kwaliteit torx gaan met deeldraad
Als je vlonderdelen op eeen azobe frame moet schroeven zal ik gaan voor rvs zelf voorborende soeverijnende schroeven met deeldraad en een verjongde kop van goede kwaliteit kost wat maar maakt het leven gemakkelijk
Voor elke klus zal je de afweging moeten maken aan welke eisen de schroef moet voldoen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.