Advies gevraagd: Festool accu schroefboormachine. welke?

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bovenstaande is dus precies wat ik ook zeg. En iedereen die nu beweert dat ik iets tegen Festool heb heeft ons gereedachapshok nog nooit van binnen gezien.

Voor de Mafell staat er dat ik het kleine apparaat bedoelde, zal de A10 wel zijn. Die is redelijk betaalbaar te verkijgen en werkt met regulier toebehoren wat stukken goedkoper is dan bitjes e.s. van Festool en dat komt dus de gehele levensduur terug.

Een verwisselbare kop is geen systeem, dat is een handigheid en die wordt nu door meer merken geleverd. Dat wat voor mij het enige onderscheidende vermogen van de Festool tolletjes en dat is nu dus weggevallen.
Wederom jammer dat groene tenen weer eens lange tenen blijken te zijn.

Ik wil hier nog wel even op reageren, ook nog nuttig voor de TS. Wat je lijkt te doen is een 10.8V Mafell qua prijs afzetten tegen een 12/14/18V van Festool en dan zeggen dat ie goedkoper is. Dat klopt ook, maar afgezien van het feit dat het beide accuschroefmachines zijn, is het appels met peren vergelijken. Tegen de A10 moet je de CXS/TXS zetten en dan zijn ze ongeveer gelijk qua waar voor het geld. De ene is goedkoper, de ander heeft zwaardere accu's. Verder is de verwisselbare kop geen systeem ansich, maar zoals gezegd is Centrotec dat wel degelijk. De boortjes, bithouders etc. zijn allemaal onderdeel van het systeem. En als het moet stop je gewoon een standaard bithouder in de boorkop, dan kan je alles gebruiken inclusief Centrotec accessoires.

Het ging er mij om dat je heel kort door de bocht roept dat Festool idioot duur is en het niet waard is om vervolgens met Mafell aan te komen, wat net zo duur is of vaak nog duurder. Beide merken zijn gewoon knijterduur. En dat het geen systeem is terwijl het Centrotec gebeuren dat wel degelijk is. Je kan de accutollen inderdaad niet onder een Basis of CMS tafel hangen en er geen Plug-It kabel in steken, maar dat sluit het hebben van een systeem nog niet uit.

Festool is duur, dat klopt. Maar Mafell, Makita, Bosch Blauw en DeWalt zijn ook duur. Het is een kwestie van wat past bij de gebruiker, de gewenste toepassing, de verwachtingen en het budget. :D
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Misschien wat tips

Ga voor koolborstelloos. Deze zijn sterker, gaan langer mee, verbruiken minder stroom, worden minder warm en zijn stiller.
Neem geen klopfunctie. Bij klopboormachines zit de boorkop wat losser waardoor de machine minder precies is. En als je in beton wil boren pak je gewoon je sds machine.
Staar je niet blind op hoeveel ah je accu is. Koolborstelloos machientje verbruikt bijna niets.
Twee machines is beter dan een. Zeker als je ook wil voorboren
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Voor mij is gereedschap iets wat voor een gebruiksdoel geschikt moet zijn. De Mafell lijkt een goed alternatief voor het gebruiksdoel wat de TS formuleert en het apparaat vind ik een stuk degelijker aanvoelen dan het Festool alternatief, het is prijstechnisch ook een stuk vriendelijker dan een 14,4volt machine. Ben het met je eens dat ook Mafell te duur is met de overige tollen.
Metabo staat er ook bij omdat die tollen voor beide merken bouwt en ook de verwisselbare koppen heeft als ik me niet vergis.

Een systeem is voor mij iets wat waarde toevoegt over een breder gamma aan machines. Festool heeft alleen een alternatieve bitaansluiting gemaakt die geen bredere toepassing heeft en de verkoop van enorm dure bitjes en boortjes in de hand werkt. De verschillense koppen waren de echte plus voor Festool maar daar is blijkbaar de bescherming vanaf en dus zijn die voor andere merken ook beschikbaar. Ook dat is geen systeem wat mij betreft maar wel iets wat de tollen onseracheidde en dus een reden voor een meerprijs kan zijn.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Festool maakt mooie machines, maar een boormachine is wel het laatste wat ik van dat merk zou kopen. Zie persoonlijk de toegevoegde waarde niet ten opzichte van een ander merk, en de prijs is toch flink hoger.

Ik heb al 5 jaar een 14,4 volt Makita van de prof lijn, ben er altijd erg tevreden over geweest. De Li-ion accu's zijn nog gewoon goed na al die jaren, laden ook snel op. Body is wel een beetje gaar, schiet bij schroeven vaak uit zijn versnelling. Heb tweedehands een bijna niet gebruikte body erbij gekocht voor 60 euro, nou heb ik die voor het schroeven en de oude body voor het boren, want dat gaat nog prima. Die 14,4v modelletjes zijn ook niet zo zwaar in tegenstelling tot 18v.

Ik kijk altijd welk merk het beste is voor mijn toepassing en dat ik waar krijg voor mijn geld, enige nadeel daarvan is dat je een hele collectie verschillende opbergdozen erbij krijgt (T-loc, Mbox, L-Boxx).
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik neig erg naar festool, omdat ik zeker beinvloed ben door alle mensen die zeggen dat dat het beste is.
Voor mijn handmatige houtbewerking hobby koop ik tegenwoordig alleen waar ik echt blij van wordt. Dat is dan vaak wel duur, maar iedere keer als ik voor en goedkoper variant ging, had ik een product dat mij irritatie opleverde.
Ik heb nu lang genoeg met die groene Bosch moeten werken, dat ik mijzelf wel een irritatie loze nieuwe gun. Daarom neigt ik naar festool.
Maar ik sluit een ander merk zeker niet uit. Als het maar heel goed spul is.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Droom je over een festool, koop dan vooral een festool. Anders blijf je eeuwig dromen.

Weet alleen dan blauwe bosch, duurdere makita, dewalt, mafell, milwaukee, hilti, etc allemaal net zo goed zijn.

Groene bosch, bouwmarkt makita, black en decker, worx, etc dat is inderdaad allemaal prut.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Ik neig erg naar festool, omdat ik zeker beinvloed ben door alle mensen die zeggen dat dat het beste is.
Voor mijn handmatige houtbewerking hobby koop ik tegenwoordig alleen waar ik echt blij van wordt. Dat is dan vaak wel duur, maar iedere keer als ik voor en goedkoper variant ging, had ik een product dat mij irritatie opleverde.
Ik heb nu lang genoeg met die groene Bosch moeten werken, dat ik mijzelf wel een irritatie loze nieuwe gun. Daarom neigt ik naar festool.
Maar ik sluit een ander merk zeker niet uit. Als het maar heel goed spul is.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Droom je over een festool, koop dan vooral een festool. Anders blijf je eeuwig dromen.

Weet alleen dan blauwe bosch, duurdere makita, dewalt, mafell, milwaukee, hilti, etc allemaal net zo goed zijn.

Groene bosch, bouwmarkt makita, black en decker, worx, etc dat is inderdaad allemaal prut.

Ik zou er gewoon voor gaan. En uit de eerdere reacties opgenomen zou je voor de T18+3 kunnen gaan vanwege de accus en met 18 volt heb je meteen een krachtige machine.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik neig erg naar festool, omdat ik zeker beinvloed ben door alle mensen die zeggen dat dat het beste is.
Voor mijn handmatige houtbewerking hobby koop ik tegenwoordig alleen waar ik echt blij van wordt. Dat is dan vaak wel duur, maar iedere keer als ik voor en goedkoper variant ging, had ik een product dat mij irritatie opleverde.
Ik heb nu lang genoeg met die groene Bosch moeten werken, dat ik mijzelf wel een irritatie loze nieuwe gun. Daarom neigt ik naar festool.
Maar ik sluit een ander merk zeker niet uit. Als het maar heel goed spul is.


Wat misschien een goed idee zou kunnen zijn, is bij de dealers langsgaan en ze uitproberen. Pak een Milwalkee, een Bosch, een Mafell en een Festool. Speel ermee, wissel bits, boren etc. etc. en vraag de verkoper naar de voor- en nadelen. Maar ga ze voelen. Misschien is er een forumlid in de buurt waar je eens kan proberen! Dan niet alleen een Festoolie bezoeken. ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bah....een festofiel, straks ga je je garage nog grijs en groen verfen ;)

Lol, zover ga ik nog niet ;)
Ik wilde de zelfbouw zaagtafel Festogroen maken, maar na de eindejaars uitkering komt er gewoon een echte.
De zelfbouw gaat naar men pa omdat ie veel laminaat/steiger in lengte doet. Daar is ie perfect voor, maar preciesie, nee niet echt.

Back ontopic :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Koop alsjeblieft geen makita M-box.
Wat een klote dingen.
Schoonvader heeft er een die clipjes zijn niet open te krijgen met je vingers.
Moet met een klauwhamer of schroevendraaier.
De nieuwe festool systainers met die draai knop.
Superieur.
Hulde voor deze uitvinding
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Ik heb 4 festool schroefboormachines, de cxs, t18, c18 en de pdc. Persoonlijk vindt ik de t18 het best in de hand liggen. De c18 gebruik ik eigenlijk enkel als ik veel moet afwisselen tussen boren en schroeven. Dan heb ik twee machines staan en dat gaat iets vlotter dan steeds te wisselen. Als ik veel kleine gaten moet boren gebruik ik wel de pdc voor zijn hoger toerental. Ik gebruik deze ook om gaten te boren in baksteen, hij maakt wel veel herrie dan, maar is beter dan de bhc omdat hij de steen niet breekt. De cxs is handig in kasten en dergelijke, minder lomp en veel lichter. Ik moet wel zeggen dat ik de cxs niet zo veel gebruik, zelfs in kastjes kan ik er vaak aan met de c18 of de t18. Als ik 1 machine zou aanraden dan is het toch de t18, de ergonomie is echt subliem. Koop de set versie en de kans is zeer klein dat je ooit in een situatie komt die hij niet zal aankunnen. Ik gebruik ook alle centrotec accessoires en ook hier heb ik enkel lof over. De boren zijn vlijmscherp, zowel de hout als de metaalboren. Als je ze verzorgt zijn ze zeker hun geld waard, een mooi geboord gat is even belangrijk als een mooie zaagsnede denk ik dan.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Vermoedelijk een festool, aangezien iedereen het wel eens lijkt te zijn dat dat het best is.

Ik heb alleen geen idee welk model. Het gaat mij voornamelijk om schroeven. Het boten zal alleen in hout zijn. en dan kleine gaatjes. Voor het zwaardere werk gebruik ik wel mijn normale boormachine.

Wie kan mij adviseren?

Festool + kleine gaatjes in hout (=ook kleine schroefjes?) = CXS/TXS
Dit lijkt de logische keuze, wat houdt je tegen?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Wat misschien een goed idee zou kunnen zijn, is bij de dealers langsgaan en ze uitproberen. Pak een Milwalkee, een Bosch, een Mafell en een Festool. Speel ermee, wissel bits, boren etc. etc. en vraag de verkoper naar de voor- en nadelen. Maar ga ze voelen. Misschien is er een forumlid in de buurt waar je eens kan proberen! Dan niet alleen een Festoolie bezoeken. ;)

Dat klinkt verstandig. Ik zal eens kijken in de buurt waar ik verschillende merken eens kan vasthouden.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Tja ik heb niks tegen Festool of Mafell .. maken beide supergoede machines . ( maar voor een DHZer niet altijd betaalbaar )
Is gewoon soms keuzes maken .. Ik heb liever een Festool Invalzaag en een Bosch Blauwe accuboor ..
Dan een Festool Accuboor en een power plus invalzaag .. het is maar wat je belangrijk vind .. als je natuurlijk de luxe hebt op alles van Festool te kunnen kopen doen gewoon :)
Is zo een beetje de eeuwige discutie BMW - Mercedes - Audi .. ( ik heb geen van de 3 lol )
Heb je Festool gaan er zeggen . . Maffel is beter ! .. heb je geen Festool of Maffel heb je brol etc ..
Gewoon kopen waar je u goed bij voelt ..en het moet nie altijd het duurste of het beste zijn ... dat is mijn mening .
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Tja ik heb niks tegen Festool of Mafell .. maken beide supergoede machines . ( maar voor een DHZer niet altijd betaalbaar )
Is gewoon soms keuzes maken .. Ik heb liever een Festool Invalzaag en een Bosch Blauwe accuboor ..
Dan een Festool Accuboor en een power plus invalzaag .. het is maar wat je belangrijk vind .. als je natuurlijk de luxe hebt op alles van Festool te kunnen kopen doen gewoon :)
Is zo een beetje de eeuwige discutie BMW - Mercedes - Audi .. ( ik heb geen van de 3 lol )
Heb je Festool gaan er zeggen . . Maffel is beter ! .. heb je geen Festool of Maffel heb je brol etc ..
Gewoon kopen waar je u goed bij voelt ..en het moet nie altijd het duurste of het beste zijn ... dat is mijn mening .

Volledig mee eens. :D En laat je niet teveel leiden door wat men het beste vindt, maak je eigen keuzes en koop voornamelijk niet boven je budget. Want daar krijg je echt spijt van.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik koop vrijwel alles van Festool.
Toen kocht ik een opwelling een accuschroevendraaier van Bosch Blauw. Had ik dus niet moeten doen. Wat een verschil zeg.
Aan de andere kant, ik heb een reciprozaag van Bosch Blauw. Super ding, maar ja die dingen zijn echt van het spreekwoordelijke dikke hout.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
@Emilio, ik bevestig wat jij zegt, het was geen kritiek ;)

Sorry, ff te snel gelezen onder de koffie....
:)

@TS; wil je een festool, koop dan een festool. Ik ben de laatste die zal zeggen dat daar geen goede tol mee koopt. Je betaalt alleen de hoofdprijs, maar als dat geen probleem is wat let je? Niet alle beslissingen in het leven hoeven logisch te zijn, beetje fun is ook wat waard...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als ik voor een kleine machine (10,8v) zou gaan, zou ik kiezen voor de metabo powermaxx, dezelfde als de nieuwe mafell machienes. Krachtiger dan de cxs/txs. Ik zou dan ook deze set kopen, de recipro zaag kan ook gewone decoupeerzaagjes gebruiken.
http://www.toolsxl.nl/metabo-powerm...ciprozaag-108-volt-20-ah-metaloc-p-27872.html
Zeker het overwegen waard.

Ziet er inderdaad niet verkeerd uit, maar de laadtijd valt wat tegen (40 minuten voor een 1,5Ah accu). Verder wel een compleet pakketje en zo'n reciprozaag is soms best handig. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.