Advies gevraagd: Festool accu schroefboormachine. welke?

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
http://www.woodworking.nl/showthrea...chroeftol-keuze&highlight=accuboor+schroeftol

Mijn topic van vorig jaar.
Ik ben erg tevreden over de festool t18 set, De accuus zijn super, die gaan gewoon niet op. nu zijn ze nog sterkerder geworden 5,2ah.
Enige minpuntje is de electronische koppel piepjes. ik prefereer de ratelende slipkoppeling.

Ik heb mn oog nu op een tweedehands hitachi daf 12v slagschroef omdat mn pa en ik al 5 van dezelfde accutjes hebben, maar eigenlijk is dat een beetje onzin. ik heb al 2 boormachines.

Ik dacht dat vroeger ook .. maar ondertussen ben ik de tel kwijt ..
Heb er eigenlijk wel iets teveel ..
10,8v 4 bosch ( slagmoer , boor , klopboor , schroef hex ( dat was mijn 1ste doe het nog steeds ) ) wel nog heel oude geen VEC ..
18v accuboor ( met koolborstels ) boorhamer VEC , slagmoer VEC ..
Op 220V nog een groene bosch SDS boorhamer ( ondertussen +10jaar oud ) en een gewoon Klopboor .. gebruik ik vooral gatenzagen ( van 2005 .. 2dehands gekocht )
En dan nog 2 antieke b&d"s van 20-30 jaar geleden ..waar ik geen afscheid van kan nemen lol .
 
Laatst bewerkt:

RDE

Actieve deelnemer
9 nov 2015
65
0
the westflaanders
Het lijkt hier wel alsof het hebben van Festool materiaal een zonde is :confused:... En ja , ik ben een Festool liefhebber, in m'n klushuis staan hier intussen om en bij de 15 a 20 systainers waar in de meeste ook wel elektrische app zitten. In één daarvan zit een inmiddels "oude" accu schroefmachine, schat ze inmiddels een 12 a 13 jaar oud (was m'n allereerste Festool koop ) . Ons hele huis , klushuis enz... alles waar we hier wonen heb ik samen met m'n pa rechtop gezet en die werkt nog steeds perfect , ooit eens een nieuw setje accu's gekocht en dat is het.
Makita zal intussen ook misschien wel ok zijn maar dat was het tot een jaar of 6-7 allesinds toch niet, m'n pa heeft tegelijk met me indertijd een Makita gekocht omdat ie Festool te duur vond, hij heeft in dezelfde tijdspanne 2 makita's naar de knoppen gekregen en een jaar of 3-4 terug dan ook maar een Festool gekocht...
Zelf heb ik toen we aan ons huis begonnen met bouwen een behoorlijk zware Makita boorhamer gekocht ( was iets van een 1400 euro ofzo toen ) , en eerlijk waar , ik ben allesbehalve overtuigd ivm de kwaliteit van dat ding, het is nu niet dat ik dit voor de bouw van een nieuw huis heel erg vaak heb gebruikt maar intussen is die toch behoolijk gaar wat in mijn ogen absoluut ontoelaatbaar is... voor intensief gebruik valt Makita in mijn ogen echt door de mand, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de laatste jaren niks meer heb aangeschaft van het merk, gewoon omdat ik het totaal niet meer vertrouwde , kan inmiddels wel beter zijn geworden , geen recente ervaringen.
Op het bedrijf waar ik werk hadden we vroeger massa's Metabo en blauwe Bosh accu schroefmachines ( machinebouw- metaalsector dan wel ) , die sneuvelden als bosjes... intussen hoofdzakelijk Hilti's en ook wat Festool's , en eerlijk die Hilti's komen er nog net iets beter uit maar waren ook nog iets duurder geloof ik. ( machines worden ook wel wat mishandeld, lees : gebruikt waarvoor ze eigenlijk niet dienen...)
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Even opsommen wat er hier in de bus en werkplaats staat ligt hangt enzo...
Festool pdc met 5.2 ah accus, gewonnen bij een festool prijsvraag, anders zou ik hem echt niet hebben... Veel te duur!
Festool cxs
Bosch gsr18
Bosch gdr18
Bosch gsr18 ve2-li
Bosch gsr 14,4 ve2-li (aan pa gegeven aangezien ik alles 18v heb)
Bosch gsr 10.8

Over allemaal zeer tevreden. Ohja, ik ben een echte festoolie, maar omdat ik vooral op de bouw werk heb ik destijds gekozen voor bosch blauw. De pdc staat wel in de bus, en gebruik ik vooral als ik ff snel iets moet voorboren in de muur, makkelijk... Geen verlengkabels enzo nodig door klopfuntie. En de cxs gebruik ik zo goed als alleen maar in de werkplaats.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een Ti15 die is inmiddels stuk (doet het nog een beetje) en dat probleem zit in het slagwerk
Inmiddels heb ik een PDC18 besteld, zo goed als dezelfde machine als de DRC, alleen de PDC is ook klopboor, ga ik het ooit nodig hebben, geen idee, ik vond het wel het prijsverschil waard

Deze machines worden met name erg duur met allerlei hulpstukken (om de hoek boren enzo)

Het mooie is wel dat je van de festool machines alles los kan kopen, onderdelen maar ook bijv ook alleen de machine zelf, zonder accu's, koffers en andere onzin
Ik kan bijv voor 220 euro een nieuwe Ti15 kopen, de rest heb ik, dus heb ik weer een mooie complete set (eerst even kijken of ik hem zelf kan fixen, da's nog goedkoper)

Dus met een beetje rondkijken en een bewuste keuze maken hoeft een festool niet overdreven duur te zijn
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Festool is gewoon idioot duur. Met het breed beschikbaar komen van de opties van het toebehoren bij andere merken (wat bij festool ook idioot duur is) zie ik geen meerwaarde. Systeem is geen argument bij een tol en er is geen fatsoenlijke slagtol.
Mijn advies; hou je geld in je zak en koop een ander merk met opties, bijv. Metabo/mafell doet het goed, van mafell pas het kleintje gekocht en die bevalt prima, voelt echt degelijk. Verder hebben we setjes van Panasonic die al jaren meegaan en vooral prima accu's hebben. Enige wat gesneuveld is, dat is een oud model (niet ip) schroeventol die zeiknat was geworden. Verder geen enkel probleem in 7-8jaar.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Makita zal intussen ook misschien wel ok zijn maar dat was het tot een jaar of 6-7 allesinds toch niet, m'n pa heeft tegelijk met me indertijd een Makita gekocht omdat ie Festool te duur vond, hij heeft in dezelfde tijdspanne 2 makita's naar de knoppen gekregen en een jaar of 3-4 terug dan ook maar een Festool gekocht...
Was dat een instap model Makita toevallig? Mijn ervaring is dat er echt een dag en nacht verschil tussen de instap modellen en top modellen bij Makita. Uitzondering zijn de 10,8v modellen, die zijn heel aardig voor de prijs. Maar de instap 14,4v en 18v machines zijn inderdaad redelijk plastic fantastic.

Heb zelf een CXS voor het 'fijne' werk, handig ook met de C-Grip. En een Makita 18v BHP458 (destijds topmodel uit de 18v lijn) en dat vind ik toch echt een heerlijk apparaat. Gebouwd als een tank, veel metalen onderdelen en fijn dat die best hoge RPM haalt voor sommige toepassingen.

Oh ja misschien interessant voor de TS is deze aanbieding bij Duitse webshop > http://www.elektrowerkzeuge-bender....2-x-4-0-ah.html?___SID=U?redirect_search=true. Metabo BS 18 LTX Quick met 2x 4,0AH accu's voor zo'n € 230,-. Erg mooi apparaat met wisselbare kop, met als bonus dat de Centrotec chuck er ook op past. Ook zijn de accu's van Metabo over het algemeen goed en heeft hij wat grappige functies zoals 'Impuls.' Zie > https://www.youtube.com/watch?v=uYE2EzlPO8Y. En € 234,- is natuurlijk echt geen geld voor een topmodel 18v Metabo met 2 4Ah accu's. Gok dat die zo goedkoop is omdat hij tegenwoordig met 5,2Ah accu's geleverd wordt.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Festool is gewoon idioot duur. Met het breed beschikbaar komen van de opties van het toebehoren bij andere merken (wat bij festool ook idioot duur is) zie ik geen meerwaarde. Systeem is geen argument bij een tol en er is geen fatsoenlijke slagtol.

Mag ik vragen waar je dit op baseert?
Als jij zegt dat systeem geen argument is bij accuboormachine, dan heb je zelf waarschijnlijk geen Festo accuboor gehad.
Door het snelwissel systeem van de gehele "boorkop" mis ik een 2de machine totaal niet.
Maar als ik dit mis heb...

Zelf heb ik na jaren een Bosch gebruikt te hebben ook besloten om eens wat meer uit te geven ivm verbouwing nieuw huis etc.
Na beraad bij Festool en hier op het forum had ik besloten om de Festool T18+3 te nemen. Niet met de complete set extra's erbij want die 90graden kop en excentre kop zie ik mezelf niet veel gebruiken.
De 5,2Ah packs zijn niet normaal. Na een volle dag schutting maken en tuinhuis in elkaar schroeven had ik nog een streepje over op de 1ste accu. De 2de zat nog vrolijk vol in de koffer.
Het is een boel geld, dat zeker. Maar mijn inziens het geld meer dan waard.

Ik weet door dit te zeggen ook als een Festofiel wordt gezien, maar sow be it.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Festool is gewoon idioot duur. Met het breed beschikbaar komen van de opties van het toebehoren bij andere merken (wat bij festool ook idioot duur is) zie ik geen meerwaarde. Systeem is geen argument bij een tol en er is geen fatsoenlijke slagtol.
Mijn advies; hou je geld in je zak en koop een ander merk met opties, bijv. Metabo/mafell doet het goed, van mafell pas het kleintje gekocht en die bevalt prima, voelt echt degelijk. Verder hebben we setjes van Panasonic die al jaren meegaan en vooral prima accu's hebben. Enige wat gesneuveld is, dat is een oud model (niet ip) schroeventol die zeiknat was geworden. Verder geen enkel probleem in 7-8jaar.

Wel grappig, Festool idioot duur noemen en dan met Mafell aankomen. Alles prima hoor, als je Festool niets vindt, mijn zegen heb je. Maar kom dan wel met goede argumenten.

Verder vroeg de TS om advies over welke schroeftol hij moet aanschaffen, misschien is het een idee dat men daarvoor een bijdrage levert in plaats van mensen die Festool aanbevelen af te kraken. :D

@TS: De Mafell A10M is ook nog een optie (wel een kleintje net als de CXS/TXS). Deze heeft ook een haakse kop en een snelspankop en grotere capaciteit accu's. De prijs is ook wat hoger en hij oogt groter dan de Festools. Mafell heeft ook grotere modellen, maar die zijn nog duurder dan de Festools volgens mij, €600,- plus.
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Ik heb zelf ook altijd slechte accutollen gehad. Maar laatst een DeWalt DCD790 gekocht. Kort gezegd: licht machientje en beresterk.

Hier zitten 2Ah accu's bij, in een half uurtje opgeladen. Kort geleden met één accu de hele dag 6x10 schroeven gedraaid. De twee accu's niet leeg gekregen. Wat een verademing!

PS: gister nog 32 cm schroeven ermee ingedraaid, geeft geen krimp.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ach ik denk dat de meeste machines goed zijn als je ze gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn, maar het is meestal waren voor z'n geld.
heb 2 metabo's met snoer 50-55 jaar oud en werken nog steeds prima.
Alleen van een machine is de ontstoringscondensator gesneuveld.
accumachine makita 9,6 volt heeft al 2 sets accu's overleefd (heb deze toen gesloopt voor het boorkopje, omdat nieuwe accu's onderhand net zo duur zijn als een complete machine.
Metabo impulse, ook al aan het tweede stel accu's, maar de machine werkt perfect!
Heb nu een festool aangeschaft met snoer van 7m, dan heb ik geen last van accu's die het begeven:eek:.
 
Laatst bewerkt:

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Jammer dat in deze boeiende discussie het geluidsniveau van apparaten niet ter sprake komt. Ik heb onder andere een 'prul' 18V groene Bosch waarvan de accu's snel leeg zijn en een middelzware Makita ( DDF453RYE ) waarvan ik me afvraag waarom ze die verkopen met twee accu's want een accu is bijna niet leeg te krijgen en bovendien tijdens het drinken van een kop koffie volledig op te laden. Echter, vaak grijp ik toch naar de lichte Bosch. Die maakt namelijk weinig geluid terwijl bij de Makita eigenlijk gehoorbescherming nodig is. Op zichzelf een heel fijn apparaat maar telkens oordoppen op en af beperkt de bruikbaarheid.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dit zat er in hè dat het een festool discussie zou worden.
Jammer weer.
De gene met festool zweren erbij en die zonder weten er niks van en zeuren.
Ik zelf heb een slagschroevendraaier van makita.
18v 3ah hij doet wat hij moet doen en werkt prima.
Huis en dak mee inelkaar gezet.
Festool is ook vast prima maar voor mij te duur
Wel prachtig spul allemaal dat festool.
En betreft het argument dat een boormachine niet bij het festool system hoort.
Ik denk dan vooral aan de mftc en wat daar allemaal op en aan kan en de afzuigers die overal op passen met pluggit stekker.

Dat systeem heeft met een accu boor niks te maken
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Bovenstaande is dus precies wat ik ook zeg. En iedereen die nu beweert dat ik iets tegen Festool heb heeft ons gereedachapshok nog nooit van binnen gezien.

Voor de Mafell staat er dat ik het kleine apparaat bedoelde, zal de A10 wel zijn. Die is redelijk betaalbaar te verkijgen en werkt met regulier toebehoren wat stukken goedkoper is dan bitjes e.s. van Festool en dat komt dus de gehele levensduur terug.

Een verwisselbare kop is geen systeem, dat is een handigheid en die wordt nu door meer merken geleverd. Dat wat voor mij het enige onderscheidende vermogen van de Festool tolletjes en dat is nu dus weggevallen.
Wederom jammer dat groene tenen weer eens lange tenen blijken te zijn.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik hoor veel slechte verhalen over Makita accu's, dat ze na een half tot een jaar de geest geven. Bij Festool krijg je ook 3 jaar garantie op de accu en 3 jaar verzekerd tegen diefstal etc. Mijn C12 is nu 10 jaar oud, mechanisch nog perfect, maar de NiCad accu's worden wel slecht. Gelukkig passen op de NiCad lader ook nog de (verouderde) NiMh accu's. Als je dan naar de levensduur kijkt en het prijsverschil, is het per jaar 10d euro of zo wat een Festool machine duurder is. Nou dat gun ik mezelf wel..... :D. Elke keer het plezier van het gebruik van top gereedschap is meer waard!

jaap

ps, ben overigens ook zeer tevreden over mijn panasonic 14.4V!!
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wederom jammer dat groene tenen weer eens lange tenen blijken te zijn.

Dat is een vorm van cognitieve dissonantie.


Zelf (en zo te zien gelukkig hier ook meerdere met mij) probeer ik mijn keuzes rationeel te maken. Bij de aanschaf van een stuk gereedschap is het gewoon de overweging: Wat heb ik er voor over en welk merk levert, tov wat ik er voor over heb, de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb heel veel Makita spul liggen, maar ook diverse andere merken omdat dat merk voor dat specifieke stuk gereedschap een betere prijs/kwaliteit verhouding bleek te hebben.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Is de vraag van Meron (TS) nu welk merk of welk type van Festool?
Zoals ik de vraag lees, het laatste.
Daar kan ik je niet mee helpen. Je geeft aan dat je hem vaak gaat gebruiken. Dan zal Festool wss wel het beste zijn. Ik heb zelf een blauwe Bosch en die bevalt mij prima. Accu gaat lang mee. Apparaat ook, maar ik ben niet zo'n veelgebruiker! ;)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Dat is een vorm van cognitieve dissonantie.


Zelf (en zo te zien gelukkig hier ook meerdere met mij) probeer ik mijn keuzes rationeel te maken. Bij de aanschaf van een stuk gereedschap is het gewoon de overweging: Wat heb ik er voor over en welk merk levert, tov wat ik er voor over heb, de beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb heel veel Makita spul liggen, maar ook diverse andere merken omdat dat merk voor dat specifieke stuk gereedschap een betere prijs/kwaliteit verhouding bleek te hebben.

Mijn keuzes zijn rationeel, ik onderbouw mijn verhaal. Onderscheidend vermogen van Festool is niet meer aanwezig en dus wordt de hoge meerprijs niet gerechtvaardigd. Daarbij geen slagtol te krijgen en dure bitje etc.
Er zijn genoeg alternatieven die bewezen duurzaam en functioneel zijn voor een veel lagere prijs. Waarom onnodig veel geld uitgeven?

Ik zie geen enkele argumentatie die dit onderuit haalt. Mocht die er zijn prima, laat ajb weten, dan kan er weer een systainer bij de verzameling...?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.