Stukje metaalarbeid: Ophangbeugel + Beitelslijphulpstuk

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik had deze week nog vakantie, en ben iedere dag dan in mijn mini-werkplaatsje te vinden!
Er moest nog van alles veranderd worden op het werkbord, en een aantal dingen zijn er bijgekocht, zodat deze ook een plekje moesten hebben.
Vorige week een dagje naar HBM in Moordrecht geweest... Man wat een mooie zaak!
Ik heb er divers klein gereedschap gekocht en de stationaire bandschuurmachine HBM 110 Profi.
Deze moest natuurlijk ook een eigen plekje hebben, en zo doende moest er geknutseld worden.
Ik heb er dus een muursteun voor gemaakt, en tevens even een stopcontact erbij geplaatst.
Ik weet niet of ik een stukje metaalarbeid op dit Forum mag plaatsen, omdat dit een houtforum is, het is tenslotte wel voor de houtbewerking!
En daarom plaats ik het maar in de kantine.

DSC00372.jpg
Ik ben ook aan de slag gegaan met een beitelslijphulpstuk voor op mijn slijpmachine.
Het is nog niet helemaal strak afgewerkt, maar het principe werkt en de eerste beitel is reeds geslepen!
DSC00366.jpgDSC00365.jpgDSC00369.jpg

Ik wil nog even een malletje maken zodat ik de juiste graden/hoek in kan stellen van het te slijpen vlak.
Ik heb al naar die van Tormek gekeken, maar vind dat toch erg veel geld voor een mal!
Misschien heeft iemand hier ideeen of suggesties?

Eric
 
P

Pel

Guest
Eric, het aantal graden van je beitel is echt niet zo belangrijk, een timmerman houd tussen de 30 en de 35 graden aan, een houtsnijder tussen de 25 en de 30 graden. Je merkt vanzelf als je er mee werkt wat voor jou de juiste slijp hoek is, hoe spitser de beitel hoe eerder dat hij bot is, regelmatig wetten want dat wordt wel eens vergeten.

Groet Pel.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Dank je, Pel
Dit was mijn eerste beitel op de machine en ik moet zeggen dat ie al erg scherp was, zonder dat ik hem nog op de wetsteen heb gehad!
Ik had ook bij HBM een witte steen gekocht en dus eerst maar eens proefgedraaid met een ouwe beitel.
Mag een schaafbeitel ook onder de zelfde hoek?:confused:
 
P

Pel

Guest
Ja, ± 30 á 35 graden, ik zou het beitel hulpstuk anders maken, het klemmen van de beitel moet je niet doen. Het onderste plaatje moet je eigenlijk vast kunnen zetten op de schuinte die je wilt gaan slijpen. Dan ga je langzaam met de beitel gewoon uit de hand van links naar rechts over de steen, trouwens een brede steen van 40 mm korrel 120 is wat slijpen betreft makkelijker zeker met brede schaafbeitels. Ik weet niet waar je woont maar je bent bij mij altijd welkom om je het slijpen bij te brengen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.