Vraag verwarming van auto

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dan stel ik voor dat je al je festool speelgoed de deur uit doet, en een leatherman gaat gebruiken.:rolleyes:

Duh, en-en gaat ook héél goed hoor.

Een Leatherman is zelfs handig als je op een puntje in de bocht van een rivier staat en net geen achterwaartse worp kan maken omdat er een tak van een berk te veel over het water uitsteekt. Een Leatherman Wave heeft een prima takkenzaagje...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Duh, en-en gaat ook héél goed hoor.

Een Leatherman is zelfs handig als je op een puntje in de bocht van een rivier staat en net geen achterwaartse worp kan maken omdat er een tak van een berk te veel over het water uitsteekt. Een Leatherman Wave heeft een prima takkenzaagje...

Oh een echte natuurliefhebber, takken van bomen zagen omdat meneer erlangs moet ;)

Ik ben nog van de Victorinox generatie, en daar heb ik wel een hele boom mee omgelegd:cool:
Maar die boom stond zelf in de weg, eigen schuld.

weer on topic:
Maar goed ik blijf maar hopen dat Willem1958 geen wd40 in een potmeter spuit.
Liep nog even te denken, die potmeter kan ook zo'n weerstand sticker zijn. Die zijn minder gevoelig voor stof. Maar dan kan het rubbertje of wieltje wat daarlangs strijkt niet genoeg tegen die folie drukken. Zoiets herken je wellicht niet direct.

Dit zijn die weerstanden: http://aesensors.nl/assets/uploads/2015/07/AEsensors_low-cost_lineaire_potentiometers_1_LFP.pdf
De plek waar druk wordt uitgeoefend bepaald de weerstand. Maar als die druk te laag is, door slijtage gebeurd er niks, of onregelmatige dingen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik had dit ook met mijn vorige Mercedes, het was toen dat er aan één knop wat oxidatie aan de binnenkant zat, ik moest toen regelmatig de knop ff veelvuldig heen en weer draaien en dan ging het ff goed, maar helemaal opgelost was het niet.

Precies; het hielp wel maar nu werkt de truuk niet altijd meer

Begrijp ik goed dat het geregeld wordt middels een potmeter o.i.d.?
Dan zou een goede contactspray een oplossing kunnen bieden.
Neem wel een echte contactspray en niet die bagger WD40.
Kontakt 60, eventueel in combinatie met kontakt WL.
Hebben ook spuitbusjes Dust of, blaas je eventueel los vuil eruit, ( wellicht dat perslucht ook werkt maar dat blaaspistool is zo groot)

Ik weet niet of er potmeters in zitten, er zit bijv ook een stelmotor met kleppen in dus ik weet niet precies hoe het helemaal werkt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Als er een stelmotor met kleppen in zit, is de kans groot dat er op de een of andere manier een potmeter zit die dat aanstuurt, al dan niet via elektronica.

Ik heb 2 auto's de jongste van 1994 de jouwe is dus veel jonger. Zou kunnen dat dat uit te lezen is via de obd2. Helaas heb ik alleen voor VAG, want mercedes is niet echt mijn merk.
Ik zeg altijd maar liever een ster in mijn voorruit dan een op de grille ;)

heb je ook een PB gestuurd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

Bedankt voor je reaktie, al is het van een ander mercedesforum dan de link van Joop Vommen, ook hier hebben ze het over een duoventiel dus de kans is zeer aanwezig dat het inderdaad om dit onderdeel gaat.
Ik heb ondertussen me wat verder verdiept het komt erop neer dat ik in de meeste gevallen eerst koelwater moet aftappen, waarschijnlijk het dashboard moet loshalen en ook zitten er enkele onderdelen weer op andere plaatsen.
Ook kan ik de elektronica niet uitlezen wat eigenlijk als eerste gedaan moet worden om eventuele foutmeldingen tegen te komen.
Ik heb daarop besloten om de auto hier in de buurt bij een Bosch garage uit te laten lezen voor 4 tientjes en daarna in samenspraak met hun of het aan hun over te laten of als het toch iets simpels is dat ik het zelf doe.

Groet Willem
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gisteren de auto bij de garage gebracht en na het uitlezen bleek dat electronisch alles nog oke was.
Daarna hebben ze de duokraan eruit gehaald, getest en toen bleek dat door aanslag de kleppen niet goed meer sloten dus schoongemaakt en weer getest.
Toe bleek het systeem weer goed te openen en te sluiten, spanning was ook oke.
Vandaag de auto opgehaald en betaald.
171 euro inclusief, gezien het feit dat het toch wel wat werk is en goed hersteld is ben ik tevreden want een nieuwe kraan kost bij Mercedes zo'n 200 euro.
In dat geval was de rekening in totaal richting de 400 gegaan.
Ik was bij hun voor het eerst, het is een familie bedrijf wat al zo'n jaar of 30 bestaat en ik heb een goed gevoel van hun gekregen.
ik ga er in ieder geval weer naartoe als ik weer 'ns een wat lastiger klus heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.