Vraag verwarming van auto

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi woodworkers,

ik zit met een probleem met m'n auto en wellicht dat hier mensen zitten die er nog iets meer verstand van hebben dan ik.
Ik heb een mercedes w202 c 180.
Sinds kort stroomt uit de ventilatieroosters links warme lucht en rechts koud, terwijl de regelaars beiden op koud staan.
Maakt niet uit of de airco aan of uit is.
Ik had daar de laatste maanden al af en toe last van en als ik dan links de regelknop even van warm naar koud draaide dan werd hij weer koud maar nu blijft hij links vrijwel constant wam en soms wordt ie even koel en dan weer opnieuw warm.
Rechts werkt wel zij het dat die af en toe iets warm gezet moet worden voor dat er wat warmere lucht uit komt, op lauw blijft hij koud.
Ik heb 't idee dat het een regelsensor is want anders zou hij niet soms nog even wat koeler worden.
Anders misschien een regelkraan?
De beide regelwielen hebben nog evenveel weerstand.
Nog even voor de duidelijkheid; het is geen climate control met electronische termostaat.
Als eerste hoop ik dat het meevalt want dit soort klussen zijn meestal aan de prijs.
Goed ik hoop dat de autotechneuten een beetje een idee hebben of wellicht heeft iemand anders het al 'ns aan de hand gehad?

Groet Willem
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dit is met de Citroen C5 een vaker voorkomend probleem. Deze heeft ook gescheiden temperatuurregeling links en rechts. De kleppen voor het mengen van de lucht worden aan beide kanten door een aparte regelmotor bediend. Bij dit symptoom in een C5 is de verbinding tussen klep regelmotor afgebroken. Daarvoor zijn twee mogelijke oplossingen: Het hele dashboard eruit en motor vervangen, of op een specifieke plaats een gat maken in het dashboard en daarlangs 'chirurgisch' de motor vervangen. Ik raad je aan te zoeken naar een forum van Mercedes (C) liefhebbers. Als dit vaker optreedt maak je een goede kans dat je daar oplossingen vindt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Willem ik kan je niet met je vraag helpen maar wij waren eens gestand in oost europa met onze mercedes (een W203C) en via het mercedes forum en telkens wat dingen testen vonden we het probleem, de Zuheizer bleef aan staan (relais schakelde niet meer uit)

Moraal van het verhaal....het mercedesforum kan heel behulpzaam zijn.
Wel even de moeite nemen je even voor te stellen enzo...
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ook bij mijn vorige autotype (een ouder type Volvo V70) gebeurt zoiets (naar verluid) wel dat een stuurmotortje van de regelkleppen niet goed functioneert. Die dingen zitten goed weggestopt in de 'chaos' onder het dashboard. Het is in dat geval vooral een geval van in een soort dubbelgevouwen toestand onder dat dashboard gaan liggen om uit te vinden wat er (niet) gebeurd. Sterkte!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik raad je aan te zoeken naar een forum van Mercedes (C) liefhebbers. Als dit vaker optreedt maak je een goede kans dat je daar oplossingen vindt.
@HoutenKlaas; bedankt voor de reaktie, ik was al op verschillende fora wezen kijken en het kan verschillende dingen zijn.

Moraal van het verhaal....het mercedesforum kan heel behulpzaam zijn.
@Toxiq; bedankt voor de reaktie, net als bij Houtenklaas, ik was al op verschillende fora wezen kijken en het kan verschillende dingen zijn.

Het is in dat geval vooral een geval van in een soort dubbelgevouwen toestand onder dat dashboard gaan liggen om uit te vinden wat er (niet) gebeurd. Sterkte!
@Mga1600; Ook jij bedankt voor de reaktie, ik ben er inderdaad bang voor dat het dashboard eruit moet en nou ben ik wel iets technisch maar hier zie ik tegenop maar als ik het laat doen betekent het toch wel wat uurtjes werk en dan loopt de rekening op.:(


Nou wilde ik jullie teksten allemaal omlijnen zoals wel meer mensen doen maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik kopieer een stuk tekst en druk op wikkel quote labels rond de tekst en het enigste wat er bij mij komt te staan is quote maar geen kader, wat doe ik niet goed?

Willem
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Geen tip voor je auto, totaal geen verstand van die dingen ;)


Onderaan elk bericht zie je rechts de volgende buttons:

Naamloos.jpg

Antwoord: Een bericht beantwoorden zonder quote.

Antwoord met citaat: Beantwoorden met een quote van dat bericht.

"+ (aanhalingstekens): Selectie van berichten die je wilt aanhalen.

De laatste moet je hebben ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Niet negatief bedoelt, maar kan je voor zo'n vraag niet even een Mercedes forum opzoeken? Dan heb je en veel meer kans op een (correct) antwoord en dan houden we dit forum een beetje meer in de richting waar het voor bedoelt is (hout en hout gerelateerde onderwerpen).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Niet negatief bedoelt, maar kan je voor zo'n vraag niet even een Mercedes forum opzoeken? Dan heb je en veel meer kans op een (correct) antwoord en dan houden we dit forum een beetje meer in de richting waar het voor bedoelt is (hout en hout gerelateerde onderwerpen).


Joris, ik begrijp je niet.
In de kantine gaat het over van alles maar niet over hout.
Misschien wist je dat nog niet maar kijk even in de beschrijving bij de kantine, daar kan je het lezen.
Misschien stoor je je eraan maar lees dit topic dan niet..
Lemen had pas geleden wat vragen over z'n watervoorziening (waterbron) bijv en dan geven mensen gewoon antwoord, ook ik.
Ik heb nog even gekeken en ik lees verschillende keren over mensen met computerproblemen, iemand z'n harde schijf die vol zit, Jaap die meldt dat Joe Cocker overleden is, iemand die een cilinderkopschroef nodig heeft, een badkamer die betegeld moet worden, een boiler reparatie, zonnepanelen voor een scoutinggebouw, iemand die vertelt dat ie is wezen zeilen en nog meer en bij geen van deze zie ik een reaktie van jou maar bij mij wel, dus ik vraag me wel een beetje af waarom je over mijn vraag valt en bij de anderen reageer je niet?
Dit is niet negatief bedoelt, net als jij maar ik zou het wel waarderen als je een antwoord geeft.
In de kantine mag het over van alles gaan.
Daarnaast heb ik me al op internet geinformeerd maar ik kwam er tot nu toe niet uit dus waarom zou ik het hier niet kunnen vragen?
Als ik het op autoforums had gevonden dan ga ik hier toch niet vragen.
Er is altijd een kans dat er al eerder iemand zoiets aan de hand heeft gehad en die zou mij wellicht kunnen helpen.
Misschien is er ook hier iemand werkzaam in de autobranche en weet een oplossing.

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Geen tip voor je auto, totaal geen verstand van die dingen ;)


Onderaan elk bericht zie je rechts de volgende buttons:

Bekijk bijlage 41063

Antwoord: Een bericht beantwoorden zonder quote.

Antwoord met citaat: Beantwoorden met een quote van dat bericht.

"+ (aanhalingstekens): Selectie van berichten die je wilt aanhalen.

De laatste moet je hebben ;)

Beetje suf van me eigenlijk.
Dank je Martijn.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Lemen had pas geleden wat vragen over z'n watervoorziening (waterbron)

Krijg ik weer de schuld;)

Zitten er geen blaadjes in de kanalen? Meestal hoor je die wel ritselen als de ventilator op een bepaalde stand draait. ( niet per sé op zijn hardst)
En inderdaad even kijken of er klepjes te bereiken zijn die misschien een druppie olie kunnen gebruiken.
Connectors van het systeem even lostrekken en terug zetten. Eventueel wat contactspray erin/erop spuiten. ( neem wel echte contactspray en geen wd40. Kontakt60 is goed spul)

Overigens: welk bouwjaar hebben we het over?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
dit heb je misschien al gezien, hier hebben ze het over het duoventiel waar 1 membraam kapot is.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=46&t=13020

Hee Joop, goeie post, die had ik gemist tot nu toe.
Dat klinkt in ieder geval heel aannemelijk.
Ik wilde van de week 'm even laten uitlezen bij een Bosch garage maar hier wordt dus ook gezegd dat zo'n duoventiel 50 euro bij Bosch is ipv 200 bij de Mercedes :) dus dat is goed om te weten om dat even bij de garage te melden als het uitlezen niets oplevert.
Bedankt Joop.

Willem
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja natuurlijk is het jouw schuld samen met Jaap die het in de kantine over Joe Cocker had, daardoor dacht ik dat ik hier wel een niet gerelateerde houtvraag kon stellen maar dat wordt door sommigen niet zo gewaardeerd.
Dus Lemen; volgende keer geen vragen meer over die waterbron van je want dat kan hier niet.
En als je het toch doet dan zal Joris wel even vragen of je dat niet op een forum kunt zoeken voor mensen die off grid leven. ;);)

Maar nu even zonder gekheid; het zijn geen blaadjes want dan hoor je het ritselen en dan krijg je geen afwisselend koude en warme lucht.
Connectoren zou misschien kunnen maar dan moet het dashboard losgemaakt worden denk ik en dat zie ik niet zo zitten want dat heb ik nog nooit gedaan, is ook een enorme dradenberg dus daar zit ik niet op te wachten.
Ik heb een jaar geleden wel de ventilator weerstand vervangen (tweedehands) maar dat zit aan de rechterkant onder het handschoenenkastje dus dat was wel te doen.
De wagen is van 2000, hij rijdt verder nog goed maar ja, hij wordt ouder dus op een gegeven ogenblik krijg je toch dingen.
Hij rijd op lpg en dat was handig om heen en weer naar m'n werk te gaan.
Nu ik al een tijdje in de ww zit en mensen van mijn leeftijd (57) niet zo makkelijk meer aangenomen worden zit ik me ook af te vragen of ik 'm niet zal inruilen voor wat kleiners van een jaar of 8 zodat ik weer een jaar of 5 a 6 zonder veel problemen kan rijden.
De tip van Joop van het duoventiel klinkt wel logisch dus misschien ben ik voor niet teveel geld klaar?

Willem
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik had dit ook met mijn vorige Mercedes, het was toen dat er aan één knop wat oxidatie aan de binnenkant zat, ik moest toen regelmatig de knop ff veelvuldig heen en weer draaien en dan ging het ff goed, maar helemaal opgelost was het niet.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik had dit ook met mijn vorige Mercedes, het was toen dat er aan één knop wat oxidatie aan de binnenkant zat, ik moest toen regelmatig de knop ff veelvuldig heen en weer draaien en dan ging het ff goed, maar helemaal opgelost was het niet.

Begrijp ik goed dat het geregeld wordt middels een potmeter o.i.d.?
Dan zou een goede contactspray een oplossing kunnen bieden.
Neem wel een echte contactspray en niet die bagger WD40.
Kontakt 60, eventueel in combinatie met kontakt WL.
Hebben ook spuitbusjes Dust of, blaas je eventueel los vuil eruit, ( wellicht dat perslucht ook werkt maar dat blaaspistool is zo groot)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
WD40 bagger, foei lemen ga je mond spoelen, topspul, ik smeer het nog net niet op brood, maar het is goed voor van alles ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.