Dewalt DW745 (type 4)

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dewalt DW745 (type 4) & werkstation

Beste medeforummers,

Ik heb onlangs mijn vorige zaagtafel (Metabo PS250) verkocht en na lang zoeken uiteindelijk gekozen voor de Dewalt DW745 type 4.
Ik wil dit topic gaan vullen met een review van deze machine en de aanpassingen die ik rond deze machine ga maken.
Ik denk dat dit voor veel leden zinvolle informatie is.

Ik heb de Metabo verkocht omdat deze machine niet degelijk en nauwkeurig genoeg was naar mijn mening, daarnaast is de machine voor zijn capaciteit nog groot en zwaar. Ik gebruikte hem op een stalen X-stand en het geheel was lastig verplaatsbaar in mijn schuurtje.

De Dewalt is kleiner en lichter maar kwalitatief een stap vooruit. Ik wil door deze zaag te integreren in een verrijdbaar werkstation de capaciteit van deze zaag maximaal benutten.

Inhoud en foto's volgen snel!
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ook benieuwd naar je aanpassingen, ik heb ook een DW745/4

Goede keus, ik denk persoonlijk dat er geen betere zaagtafel bestaat onder de 1000 euro (samen met zijn grotere broertje)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ben benieuwd naar de nauwkeurigheid aangezien deze machine door DeWalt op de markt gezet wordt als een machine die bedoeld is voor de bouw.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
En benieuwd naar dit project.
Wou mijn zaag (dw7491) ook integreren in een mobiele werkbank, maar uiteindelijk heb ik een mobiele werkbank gemaakt met nog een apart bankje (op wieltjes) waar de zaag opstaat :)
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ben benieuwd naar de nauwkeurigheid aangezien deze machine door DeWalt op de markt gezet wordt als een machine die bedoeld is voor de bouw.
Correctie de basis van deze machine is door elu op de markt gezet
Overigens zeer praktische machine
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Kwalitatief zijn ze er op achteruit gegaan maar die amerikanen hebben er een ding aan toegevoegd wat elu was vergeten
De verticale zaaghoek kan je naar zowel links als rechts instellen dat is zeker als je onder twee hoeken zaagt erg handig
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
@Pine

Ik denk dat je in de war bent met de afkortzagen. Deze waren vroeger van Elu. Deze zaagtafel is nooit door Elu gemaakt. Overigens valt de achteruitgang van de kwaliteit wel mee. De DW707 van mijn vader, dat is een afkortzaag, voldoet al jaren uitstekend. Vergeet niet dat merken als Elu en HolzHer de machines vroeger zo goed maakte dat ze nooit stuk gingen. Daar kan de fabrikant niet van bestaan, en de ontwikkelingen gaan door, dus loop je op een gegeven moment achter. De oude Elu machines hadden nauwelijks stofafzuiging, en zouden nu niet meer voldoen, hoe goed ze ook waren.

Ik vind dit wel een interresant topic, want de discussies hier op het forum over goede zaagmachines van onder de €1000,- zijn er legio.

Het recente topic over de Bosch vs Dewalt is daar een goed voorbeeld van. Veel hobbyisten, waaronder ikzelf, hebben geen ruimte voor een grote zaagmachine, dus ervaringen over onder andere de DW745 in dit topic zijn erg welkom.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Eerste indruk is erg positief, er is over de details nagedacht. Een voorbeeld hiervan is de hoekverstelling welke in elke positie blijft staan zonder dat de klem vastgezet is. Dit maakt het precies instellen van de hoek eenvoudig. Onbelangrijk detail maar een voorbeeld van de doordachtheid.

De zaag heeft geen softstart. Dat maakt dat wanneer ik de zaag aansluit via de aanloopautomaat van de stofzuiger dat de automaat eruit vliegt. Die ga ik dus vervangen door een C-karakteristiek (trage) 16A automaat.

De zaag wordt geleverd met een waardeloze tafel insert. het ding heeft overal speling en de opening rond het zaagblad is enorm.
msgPf77S-CbkiiJ9Ri_uyXw.jpg
Er zitten 4 stelschroefjes in om de aluminium insert te stellen i.r.t. de tafel. Echter is de insert niet perfect vlak dus is dat aanmodderen.
Weg ermee dus en zelf iets beters maken.

Ik had nog wat mooi Okoume multiplex liggen wat de perfecte dikte was (12mm). Mooi stabiel spul dus prima als insert.
eerst stroken gezaagd op exact de breedte van de opening (96mm) en daarna de afronding (halve cirkels) afgetekend en rondgefreesd.
IMG_20160109_151601917.jpg
Er moet aan de onderkant een stukje uitgefreesd worden om het passend te maken, heb ik alleen geen foto van.
Met wat schuren past de insert perfect. Ik ga deze later als sjabloon voor nieuwe gebruiken.

Die stelschroefjes zijn natuurlijk leuk maar totaal overbodig als je de oplegnokken perfect parallel aan het blad liggen.
Dus die dingen afgefreesd:
IMG_20160109_151422584.jpg
Een paar plastic shims erop gelijmd met secondelijm zodat de plaat exact vlak ligt met de tafel:
IMG_20160109_152029312.jpg
Er is een gat geboord in de insert om je vinger door te steken en m er weer uit te kunnen trekken.
De insert zit nu rondom in de grondverf.

Het voordeel van een spelingvrije insert als deze is dat het hout tot aan het blad wordt ondersteund en daardoor tear-out nagenoeg uitgesloten is.
Daarnaast is het een stuk veiliger dan een opening naast het zaagblad waar kleine afgezaagde stukjes tussen kunnen komen.

Volgende stap zal het kopiëren van een voorraadje inserts worden (45 graden, groeffrees).
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
@Pine

Ik denk dat je in de war bent met de afkortzagen. Deze waren vroeger van Elu. Deze zaagtafel is nooit door Elu gemaakt. Overigens valt de achteruitgang van de kwaliteit wel mee. De DW707 van mijn vader, dat is een afkortzaag, voldoet al jaren uitstekend. Vergeet niet dat merken als Elu en HolzHer de machines vroeger zo goed maakte dat ze nooit stuk gingen. Daar kan de fabrikant niet van bestaan, en de ontwikkelingen gaan door, dus loop je op een gegeven moment achter. De oude Elu machines hadden nauwelijks stofafzuiging, en zouden nu niet meer voldoen, hoe goed ze ook waren.

Ik vind dit wel een interresant topic, want de discussies hier op het forum over goede zaagmachines van onder de €1000,- zijn er legio.

Het recente topic over de Bosch vs Dewalt is daar een goed voorbeeld van. Veel hobbyisten, waaronder ikzelf, hebben geen ruimte voor een grote zaagmachine, dus ervaringen over onder andere de DW745 in dit topic zijn erg welkom.
Excuus ik had de machine voor een afkorter aangezien had ik wel ff kunnen opzoeken
Ik heb niks tegen dewalt aangezien ik zelf een afkorter van dit merk al een jaar of twee 10 in trouwe dienst heb
Het is alleen jammer dat een merk als elu niet meer is ��
Wat is er mis mee dat apparaten zo goed gebouwd worden dat ze niet kapot te krijgen zijn
Zoals danckaert is ook al aan zijn eigen succes tenonder gegaan ,heb ik een paar jaar terug voor de oudijzerprijs een zaagtafel van gekocht en het is gewoon angstig hoe precies en degelijk een machine van 100 jaar oud kan zijn
Moet je met stofafzuiging en beveiliging geen rekening houden , gewoon je verstand gebruiken deden ze vroeger ook
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Eerste indruk is erg positief, er is over de details nagedacht. Een voorbeeld hiervan is de hoekverstelling welke in elke positie blijft staan zonder dat de klem vastgezet is. Dit maakt het precies instellen van de hoek eenvoudig. Onbelangrijk detail maar een voorbeeld van de doordachtheid.

De zaag heeft geen softstart. Dat maakt dat wanneer ik de zaag aansluit via de aanloopautomaat van de stofzuiger dat de automaat eruit vliegt. Die ga ik dus vervangen door een C-karakteristiek (trage) 16A automaat.

De zaag wordt geleverd met een waardeloze tafel insert. het ding heeft overal speling en de opening rond het zaagblad is enorm.
Bekijk bijlage 41090
Er zitten 4 stelschroefjes in om de aluminium insert te stellen i.r.t. de tafel. Echter is de insert niet perfect vlak dus is dat aanmodderen.
Weg ermee dus en zelf iets beters maken.

Ik had nog wat mooi Okoume multiplex liggen wat de perfecte dikte was (12mm). Mooi stabiel spul dus prima als insert.
eerst stroken gezaagd op exact de breedte van de opening (96mm) en daarna de afronding (halve cirkels) afgetekend en rondgefreesd.
Bekijk bijlage 41092
Er moet aan de onderkant een stukje uitgefreesd worden om het passend te maken, heb ik alleen geen foto van.
Met wat schuren past de insert perfect. Ik ga deze later als sjabloon voor nieuwe gebruiken.

Die stelschroefjes zijn natuurlijk leuk maar totaal overbodig als je de oplegnokken perfect parallel aan het blad liggen.
Dus die dingen afgefreesd:
Bekijk bijlage 41093
Een paar plastic shims erop gelijmd met secondelijm zodat de plaat exact vlak ligt met de tafel:
Bekijk bijlage 41094
Er is een gat geboord in de insert om je vinger door te steken en m er weer uit te kunnen trekken.
De insert zit nu rondom in de grondverf.

Het voordeel van een spelingvrije insert als deze is dat het hout tot aan het blad wordt ondersteund en daardoor tear-out nagenoeg uitgesloten is.
Daarnaast is het een stuk veiliger dan een opening naast het zaagblad waar kleine afgezaagde stukjes tussen kunnen komen.

Volgende stap zal het kopiëren van een voorraadje inserts worden (45 graden, groeffrees).

wow ziet er goed uit ! ik krijg mijn insert ook nie mooi vlak op de DWE7491 ... zit ook speling op .. dus dit staat ook nog op de planning .
Maar je hebt dus aan de zaag zelf de nokjes afgefreesd ? waar je die shims op gelijmd hebt ?
Wil ik nog niet echt doen .. gezien zaag splinternieuw is ..
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Excuus ik had de machine voor een afkorter aangezien had ik wel ff kunnen opzoeken
Ik heb niks tegen dewalt aangezien ik zelf een afkorter van dit merk al een jaar of twee 10 in trouwe dienst heb
Het is alleen jammer dat een merk als elu niet meer is 😤
Wat is er mis mee dat apparaten zo goed gebouwd worden dat ze niet kapot te krijgen zijn
Zoals danckaert is ook al aan zijn eigen succes tenonder gegaan ,heb ik een paar jaar terug voor de oudijzerprijs een zaagtafel van gekocht en het is gewoon angstig hoe precies en degelijk een machine van 100 jaar oud kan zijn
Moet je met stofafzuiging en beveiliging geen rekening houden , gewoon je verstand gebruiken deden ze vroeger ook

Met onverwoestbare machines is niets mis, alleen de fabrikanten kunnen daar niet van bestaan. Als gebruiker heb ik liever wel zo'n onverwoestbare machine uiteraard.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Eerste indruk is erg positief, er is over de details nagedacht. Een voorbeeld hiervan is de hoekverstelling welke in elke positie blijft staan zonder dat de klem vastgezet is. Dit maakt het precies instellen van de hoek eenvoudig. Onbelangrijk detail maar een voorbeeld van de doordachtheid.

De zaag heeft geen softstart. Dat maakt dat wanneer ik de zaag aansluit via de aanloopautomaat van de stofzuiger dat de automaat eruit vliegt. Die ga ik dus vervangen door een C-karakteristiek (trage) 16A automaat.

De zaag wordt geleverd met een waardeloze tafel insert. het ding heeft overal speling en de opening rond het zaagblad is enorm.
Bekijk bijlage 41090
Er zitten 4 stelschroefjes in om de aluminium insert te stellen i.r.t. de tafel. Echter is de insert niet perfect vlak dus is dat aanmodderen.
Weg ermee dus en zelf iets beters maken.

Ik had nog wat mooi Okoume multiplex liggen wat de perfecte dikte was (12mm). Mooi stabiel spul dus prima als insert.
eerst stroken gezaagd op exact de breedte van de opening (96mm) en daarna de afronding (halve cirkels) afgetekend en rondgefreesd.

Er moet aan de onderkant een stukje uitgefreesd worden om het passend te maken, heb ik alleen geen foto van.
Met wat schuren past de insert perfect. Ik ga deze later als sjabloon voor nieuwe gebruiken.

Die stelschroefjes zijn natuurlijk leuk maar totaal overbodig als je de oplegnokken perfect parallel aan het blad liggen.
Dus die dingen afgefreesd:

Een paar plastic shims erop gelijmd met secondelijm zodat de plaat exact vlak ligt met de tafel:

Er is een gat geboord in de insert om je vinger door te steken en m er weer uit te kunnen trekken.
De insert zit nu rondom in de grondverf.

Het voordeel van een spelingvrije insert als deze is dat het hout tot aan het blad wordt ondersteund en daardoor tear-out nagenoeg uitgesloten is.
Daarnaast is het een stuk veiliger dan een opening naast het zaagblad waar kleine afgezaagde stukjes tussen kunnen komen.

Volgende stap zal het kopiëren van een voorraadje inserts worden (45 graden, groeffrees).

Btw hier geen enkel probleem met de Strmix 1600 watt stofzuiger inschakel automaat op de DWE7941 .
Hier in Belgie is stopcontacten wel altijd een 20A automaat op 2,5mm² .. is ook een doodgewone automaat hier voor huishoudelijk gebruik .

BTW steek je daar een groeffrees op ? Dikker blad ofzo dan ?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ben ook al willen beginnen aan een nieuwe insert, maar heb er te weinig kaas van gegeten om iets deftig te maken.
Je moet ook een opening voorzien voor het spouwmes/beschermkap.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Btw hier geen enkel probleem met de Strmix 1600 watt stofzuiger inschakel automaat op de DWE7941 .
Hier in Belgie is stopcontacten wel altijd een 20A automaat op 2,5mm² .. is ook een doodgewone automaat hier voor huishoudelijk gebruik .

BTW steek je daar een groeffrees op ? Dikker blad ofzo dan ?

De automaten zijn hier 16A met een B-karakteristiek, die klapt er meteen uit wanneer de aanloopstroom over de 16A komt.
Met een 16A C karakteristiek valt de eerste hoge piek binnen de 'traagheid' van de automaat. (altans, dat hoop ik).

Deze groefzagen kun je erop zetten (officieus, ik gebruik 6mm voor vingerverbindingen)
http://www.rs-tools.nl/index.php/producten-rs-tools/alle-producten/hout-zaagbladen/groefzagen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.