Dewalt DW745 (type 4)

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zo, weer eens een update.
Ik heb de laatjes erin gestopt. de 'ladegeleiders' zijn strips trespa die een halve mm smaller zijn dan de groeven in de zijkant van de lade.
Er moeten nog een keer ladefrontjes op.
IMG_20160127_201901653.jpgIMG_20160129_193557666.jpg
Volgende stap was het uitlijnen van de zaag. Ik heb een hulpmiddeltje gemaakt waarmee ik het blad en de parallelgeleider kan stellen t.o.v. de sleuven in het blad.
IMG_20160202_201714149.jpg
Met dit ding heb ik het zaagblad met een tolerantie van 0.001 mm parallel gesteld, dat moet nauwkeurig genoeg zijn denk ik.
Je kunt achteraan de zaag onder het blad 2 boutjes losdraaien en dan de ophangingen van de hele zaag/motor assemblage heen en weer schuiven.
Op zich leuk zo'n nauwkeurig meetklokje maar je weet ook meteen waar het niet goed gaat:
Het meegeleverde zaagblad is zo krom als een hoepel, ik had al zo'n vermoeden want ik kan het horen en zien. Nu ook meten en op het blad (de afwijking is op de tanden dus nog groter) slingert het blad 0,2mm. Een goedkoop trespa blad van Ecotools ruim 0.1mm en een goede groefzaag van RStools ongeveer 0.02mm.
Dat is nog simpel te vervangen. Waar ik meer mee zit is de parallelgeleider, die is niet bepaald recht/vlak. afwijking van ongeveer 0.5mm. in het midden wijkt het ding van het zaagblad af dus als je er een stuk hout langs schuift beweegt het eerst naar rechts en vervolgens naar links (richting het zaagblad!) dit is kak in 2 opzichten: 1 vergroot risico op kickback, 2 nauwkeurigheid/kwaliteit zaagsnede.
Ik ga me hier nog eens op beraden, als iemand tips heeft ter verbetering, graag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hans; als ik jou was zou ik kontakt opnemen met deWalt of de winkel waar je 'm gekocht heb en het voorleggen.
Je hebt natuurlijk recht op goed spul.
Dan hoef je ook niet een ander zaagblad te kopen.
Je kan ze ook voorstellen om de geleider naar een metaal bedrijf te sturen en te laten vlakken voor rekening van deWalt.
Waarschijnlijk zullen ze liever je opnieuw andere spullen toesturen en vraag of ze voor ze het opsturen wel even controleren omdat je het anders weer terugstuurt en dat zullen ze niet fijn vinden.
Dit is hoe ik te werk zou gaan.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hans; als ik jou was zou ik kontakt opnemen met deWalt of de winkel waar je 'm gekocht heb en het voorleggen.
Je hebt natuurlijk recht op goed spul.
Dan hoef je ook niet een ander zaagblad te kopen.
Je kan ze ook voorstellen om de geleider naar een metaal bedrijf te sturen en te laten vlakken voor rekening van deWalt.
Waarschijnlijk zullen ze liever je opnieuw andere spullen toesturen en vraag of ze voor ze het opsturen wel even controleren omdat je het anders weer terugstuurt en dat zullen ze niet fijn vinden.
Dit is hoe ik te werk zou gaan.

Goed punt, ik heb een mailtje gestuurd met toelichting. Dat zaagblad vind ik nog niet zo'n heikel punt maar die parallelgeleider is gewoon onveilig. Ben benieuwd welke reactie ik krijg.
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Heb je al eens geprobeerd om de geleider los te zetten met de vier boutjes. Misschien dat je bij het blokkeren van de tandlat, de geleider een beetje samenduwt. Het is uiteindelijk maar een dun rechthoekig profiel. Op die manier kan je de spanning wat regelen in het profiel. Ik heb bij mijn zaag ook de geleider wat moeten ophogen zodat hij niet over het tafelblad sleepte.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Heb je al eens geprobeerd om de geleider los te zetten met de vier boutjes. Misschien dat je bij het blokkeren van de tandlat, de geleider een beetje samenduwt. Het is uiteindelijk maar een dun rechthoekig profiel. Op die manier kan je de spanning wat regelen in het profiel. Ik heb bij mijn zaag ook de geleider wat moeten ophogen zodat hij niet over het tafelblad sleepte.
Heb ik gedaan en scheelt inderdaad! Thanks.
Het profiel is gedemonteerd wel behoorlijk recht. Dat betekend dat alle gemeten vervorming ontstaat door krachten van klemmen rack&pinion systeem en de montageboutjes.
De afwijking is nu 0,1mm wat al een stuk beter is.
Daarbij heb ik het ding nu zo afgesteld dat deze aardig parallel is als ik de geleider van rechts naar links beweeg. De andere kant op is hij niet goed uitgelijnd. Er zit dus een verschil in speling tussen voor- en achterkant.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Klopt en ergens op internet staat ook weer hoe je de speling er uit krijgt tussen de voor en achterkant. Helaas de link niet direct teruggevonden maar als je DW745 intikt bij Google kom je hem vast tegen. Ik los het op door eerst iets verder te draaien en daarna terug. Als je één kant goed afstelt is dit namelijk ook opgelost.
 

pevaho

Actieve deelnemer
1 aug 2015
25
4
Ik ben nu ook eigenaar van een DW745.
Out of the box gebruiksklaar en goed ingesteld.
Alleen 1 ding snap ik niet.
Er zit een zakje bij met 3 vulplaatjes van 0,1mm maar ik vindt nergens in de handleiding waar die eventueel gebruikt moeten worden.
Iemand een idee?
20160903_171241.jpg
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Die zijn volgens mij voor het spouwmes om deze goed in lijn te zetten met het zaagblad, mocht je er een blad met een bredere zaagsnede op zetten.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Mag je een spouwmes gebruiken dat smaller is dan je zaagblad? Of moet je voor ieder blad een apart spouwmes gebruiken? Lijkt me nogal een gedoe...

En als het wel mag, moet het mes dan in het midden uitgelijnd zijn of juist met één van beide kanten van het blad?

Ik zit zelf met de situatie dat mijn spouwmes (oude metabo tk1256) breder is mijn blad en ik het er daarom maar afgehaald heb. Maar na het lezen van het topic van Traveler begrijp ik dat dat niet zo verstandig is.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Een spouwmes moet ten allen tijde ,
-smaller zijn dan de breedte van de tanden.
-breeder zijn dan het blad van de zaag.

Het spouwmes moet in het midden van het blad en de tanden uitgelijnd zijn niet links of rechts.

En nooit zonder spouwmes werken ook al is dat zo verschrikkelijk makkelijk want zonder vingers leven is verschrikkelijk moeilijk.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
En nooit zonder spouwmes werken ook al is dat zo verschrikkelijk makkelijk want zonder vingers leven is verschrikkelijk moeilijk.

Helemaal mee eens als je de liniaal gebruikt.
Voor mij persoonlijk haal ik hem er wel af als ik me crosscut slede gebruik.
Maar dat is geheel persoonlijk!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dan zet je het spouwmes lager of plaats je een kortere.
al kan er in theorie niks klemmen en fout gaan.
praktijk is niet het zelfde als theorie.
 

pevaho

Actieve deelnemer
1 aug 2015
25
4

Dklusser

Nieuw lid
24 okt 2018
16
0
Veluwe
Ik heb ergens gelezen dat iemand problemen had met de 2 gleuven in het werkblad van de DW745. Deze lagen niet exact parallel t.o.v. elkaar.
Hierdoor is het gebruik van een "cross cut sled" lastig. (zo'n bak waar je dwars mee kunt zagen)
Iemand die hier ervaring mee heeft?
 

pevaho

Actieve deelnemer
1 aug 2015
25
4
Ik heb ook een sled gemaakt en heb er geen probleem mee.
Maat als ik dat wel zou hebben zou hij direct retour naar de leverancier gaan.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Je kunt het zaagblad perfect parallel krijgen aan de sleuven. Even twee schroefjes los draaien, stellen en geen probleem meer. Schroefjes zitten niet heel erg handig maar is te doen. Plaatje in de handleiding is niet helemaal duidelijk.
 

pevaho

Actieve deelnemer
1 aug 2015
25
4
Daar gaat het nu niet over; het gaat over de onderlinge parallelloop van de t-tracks
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.