Type combinatie machines, de voor en nadelen er van

Bartje Bras

Nieuw lid
12 jul 2010
8
0
Hoi,

Enkele jaren geleden starte ik met een cursus meubelmakerij, die ik momenteel volbracht heb. Omdat ik vanuit vriendenkring en tevens voor verbouwing van mijn oudere woning nog heel wat werk voor de boeg heb zou ik een combinatie machine willen aankopen.
De machine moet zowel gebruikt kunnen worden voor het grote plaat formaat alsook massief houten (boolse) planken, en balkjes kunnen verwerken.
Na wat speur -en rondvraag werk werden mij de volgende merken voorgeschoteld:
- Felder (zou de top zijn, maar oei een gat in mijn geldbuidel)
- Robland
- Minimax
- Tecnomax (de grotere broer van minimax)

Bij deze heb ik toch wel enkele vraagjes waar jullie mij mss bij kunnen helpen en tevens zijn ze misschien ook handig om weten voor andere forum leden.

1) Wat is jullie bevinding en ervaring van de boven vermelde types?
2) Wat zijn jullie ervaringen hier mee, handig zou zijn mocht ik wat input krijgen van de voordelen maar ook zeker de nadelen, ongemakken en ook mankementen die na verloop van tijd optreden.
3) Zijn er zaken waar men zeker op moet letten qua kwaliteit, materiaal eigenschappen van de onderdelen die gebruikt worden, gebruikvrindelijkheid...?
4) Ik vernam oa dat Robland kunststof tandwielen heeft terwijl Tecnomax bronzen, hoeft dit een nadeel of voordeel te zijn (bronzen ipv kunststof) ?
5) Men beweerde dat een Tecnomax 410 vergelijkbaar is met een Felder, klopt dat?
6) Zijn er andere merken die jullie mij kunnen aanraden ?
7) kan mij iemand wat input geven over betrouwbare leveranciers (goede na service, etc...of interessante tweedehands sites?

Een hele boterham, ik hoop wat input van jullie te krijgen om zo de juiste keuze te maken waar ik nog jaren geniet van kan hebben... ;)

Alvast bedankt op voorhand voor mogelijke reacties :cool:
Grtjs
Bart
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met de door jouw genoemde merken, en ook niet met combinatiemachines, maar het valt me op dat je Hammer niet tussen je keuzemogelijkheden hebt staan. Die is ook het overwegen waard.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Bart,

Welkom op het forum! Over combinatiemachines is al een uitgebreid topic geschreven, daar staan veel aanwijzingen die misschien al een antwoord op veel vragen geven, kijk daar ook eens en laat ons weten welke vragen er over blijven. Zie: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=261

Ik ben zelf bezitter van een Robland combi, maar met "de kennis van nu" zou ik toen een keuze voor een Hammer Combi hebben gemaakt. Kijk ook eens een paar topics terug, daar heb ik een link naar een testverslag van combimachines gezet die je ook een eind op weg zal helpen!

Succes en groet van Fons

P.S. Felder Nederland heeft momenteel zomeraanbiedingen, ook voor Hammer machines en op Hout 2010 in oktober is er ook vast goed zaken te doen en vergelijking te maken!
 

Bartje Bras

Nieuw lid
12 jul 2010
8
0
Hoi Wilco en Fons,

Ik heb tijdens mijn middag pauze even jullie mails gelezen.
Hartelijk dank voor jullie input ;)

De Hammer bemerking, deze ontbrak idd aan het lijstje en is de kleine broer van Felder (als ik het zo mag stellen).

Ik heb de link die Fons me doorgaf geraadpleegd en idd, er staat daar heel wat te lezen. ga dat eens rustig doornemen.
Ook bedankt voor de beurs info, mochten er nog zijn die jullie te binnen schieten (mag buiten de landsgrenzen zijn) laat maar weten, het is altijd welkom.

Als ik nog vragen heb ga ik van het aanbod gebruik maken om terug contact op te nemen.

Thx
Grtjs
Bart
 

Patrick

Nieuw lid
13 dec 2008
4
0
Hallo Bart,

Ongeveer een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze. Al een aantal jaren maakte in gebruik van een kleinere Robland combinatie maar wilde een zwaardere en preciezere machine.

Ik ben toen in eerste instantie gaan kijken naar Felder. Gedurende mijn vakantie in oostenrijk ben ik zelfs bij de Felder fabrieken geweest. Al met al zag Felder er zeer professioneel uit, en heeft veel opties. Maar, deze opties zijn vaak duur.

Na contact met mijn vaste leverancier kwam ik ook SCM/Technomax op het spoor. Daar is op internet etc. minder over te vinden, maar het blijkt een zeer robuuste en professionele machine lijn te zijn. Uiteindelijk ben ik de twee gaan vergelijken en kwam toen tot de volgende conclusie:

Felder is zondermeer professioneel, maar je moet er echt alles bij kopen. Bovendien wordt soms een vertekend beeld gegeven, zo noemt Felder heel expliciet de nul-punt zwenking, terwijl die er bij de Technomax (en anderen) ook gewoon op zit. Veel opties van Felder zijn gewoon te koop voor andere machines, zoals de Technomax. Felder biedt ze echter aan onder haar eigen naam. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je in 1 folder alles kunt opzoeken en samenstellen, er hangt echter wel een hoger prijskaartje aan.

De Technomax is naar mijn mening iets robuuster, maar biedt vooral voor het zagen wat meer opties, zoals een hogere zaaghoogte en en veel beter instelbare voorritser, standaard voorzien van een eigen motor. (ik vergeleek de Felder 700KS en Technomax 5ST-Elite) Wat mij vooral tegenviel bij Felder was de electrische verstelling. De aanduiding is in tiende-millimeter, maar dit blijkt in de praktijk niet te werken. Als je de knoppen bedient, schiet de hoogte van de frees bv snel voorbij de waarde die je in wilt stellen. Dat gaat bij Technomax echt veel beter.

Wat bij Felder makkelijk is, is de verstelling van de afkort geleiding. Bij Technomax zit die vast met twee bouten in de haakse stand. Die is daardoor wel heel stabiel. (overigens is de Technomax machine hierdoor perfect haaks in te stellen wat erg belangrijk is als je bijvoorbeeld een keuken zelf gaat maken). Omdat ik voor het afkorten een aparte afkortzaag heb, vind ik dit persoonlijk iets minder belangrijk. Het perfect haaks afzagen van platen is voor mij belangrijker.

Verder heeft Felder natuurlijk de verwisselbare Freesspindels. Dit is mooi, als je het echt kunt gebruiken. De machine is te gebruiken als bovenfreestafel, maar houdt er rekening mee dat je alleen voor de freesspindel al snel 450 ex btw betaalt. Daar heb je bijna een nette bovenfreestafel voor waar je dan je bovenfrees in kunt plaatsen.

Naast de combinatiemachine frees/zaag heb ik een Vlak/Vandiktebank. Ook hier heb ik gekeken naar Felder en Techomax. Het grote voordeel van de grote Technomax (FS 41 elite S) is dat bij het omklappen van de machine van Vlak naar Vandikte en andersom, de afzuigslang niet omgezet hoeft te worden. Dit werk in de praktijk echt perfect. Bovendien geldt ook voor deze machine dat de electrische hoogteverstelling echt zeer nauwkeurig is in te stellen.

Al met al heb ik gekozen voor Technomax, de ST5 Elite S en de FS41 EliteS.

Ook Felder heeft natuurlijk goede machines, de afwerking ervan is uitstekend. De dure opties de duidelijk minder goed werkende electrische hoogte verstelling, minder nadruk op het zagen (hoogte/rits) hebben mijn doen kiezen voor Technomax.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. In elk geval succes met je keuze!

groeten,
Patrick
 

Bartje Bras

Nieuw lid
12 jul 2010
8
0
Hoi Patrick,

Hartelijk dank voor de gedaileerde uitleg die je me gaf.
Jij bevestigd hier wat een verkoper van Robland, Tecnomax mij vertelde, kort samen gevat kunnen de techonmax machines best wel wat concurreren met Felder, volgens hem was het enige verschil het prijskaartje.
Dit kwam bij mij deels over als verkoop techniek maar wordt nu toch enigszins door jou bevestigd.
Ik ben dus ook heel blij als mensen zulke ervaring met mij willen delen. Uiteindelijk zijn de gedeelde ervaringen van iemand die met één of meerdere machines werkte toch de beste maatstaaf om een beslissing te nemen.
Thanks
Grtjs
Bart
 

Patrick

Nieuw lid
13 dec 2008
4
0
Hoi Bart,

Ik kan je echt verzekeren dat Technomax wat betreft duurzaamheid, stabiliteit etc. het op kan nemen met Felder.

Felder is erg goed in marketting. De folders zijn prachtig, DVD's etc. Dat heeft SCM niet en dat maakte mij in het begin ook wantrouwender.

Ik ben zelf echter werkzaam bij een machine bouwer, wij maken volledige gerobotiseerde straten voor farmaceuten. Ik weet dus aardig waar ik op moet letten. Technomax is gewoon goed. Net als Felder overigens. Bepaalde zaken heeft Felder mooier opgelost, andere dingen heeft SCM/Technomax beter opgelost. De laatste heeft bv een veel betere voorziening voor een automatisch doorvoer voor de frees. Die kun je mooi wegdraaien. De oplossing van Felder is hier duidelijk minder. Het profiel van de Felder roltafel biedt net iets meer mogelijkheden om er dingen aan te kunnen koppelen. Felder biedt zelfs een soort extra roltafel die je aan de roltafel koppelt en die dan over een rail op de grond loopt. Mooi, maar ook erg prijzig.

Voor de dingen die ik met de machine doe, vond ik de Technomax beter. Het ging niet eens zo om de prijs. Wat me wel tegen viel bij Felder, is dat je echt alles moet kopen. Zelfs een noodstop bij de freesbediening moet je kopen. Verder maakt Felder gebruik van oplossingen van derden, maar verandert die dan iets. Dit is bv met de messen van de Vandiktebank zo. Het principe dat ze gebruiken, komt van een andere firma. Maar de gaten in de messen zijn aangepast voor Felder. Zo kun je alleen messen kopen van Felder.

Zoals ik al aangaf, heb ik vanwege een paar zaken echt voor Technomax gekozen, dit zijn met name: betere zaagmachine (veel beter instelbare voorritser, aparte motor voorritser, zaaghoogte) betere mogelijkheid voor aanbrengen automatische doorvoer en de electrische bediening is echt beter. Heel makkelijk op de 1/10mm alles in te stellen zonder steeds op-en-neer te moeten gaan tot de waarde eindelijk is zoals je hem wilt.

Leg je veel nadruk op de verwisselbare freesspindel en de mogelijkheid om bovenfrezen in de machine te gebruiken, dan heeft Felder een voordeel.

Ik zou je aanraden de machines gewoon goed te bekijken en goed te overwegen wat je met de machine wilt doen. Met beide machines kun je heel veel. Ik heb mijn afgelopen projecten doorgenomen en bedacht wat ik miste cq. het meeste gebruik. Zo kwam ik tot mijn keuze.

Nogmaals veel succes,

groeten,
Patrick
 

Bartje Bras

Nieuw lid
12 jul 2010
8
0
Hoi Patrick,

Nogmaals thanks voor de extra input over de tecnomax. :)
Van Tecnomax weet ik dat zij bronzen tandwielen hebben ipv van kunstof bij oa Robland, voordeel, nadeel of maakt ni uit? Heb jij daar ervaring mee…?
Wat de aandrijver betreft werd dit bevestigd door een Felder gebruiker dat hij idd niet zo handig aan de kant te zetten is.
Langs de andere kant vernam ik dit weekend van een leerkracht, waar ik o.a. les bij volgende in mijn avondcursus meubelmakerij (hij gaf les in afwerken van meubels), dat voor de Tecnomax, die ze dit jaar aankochten, al zes maal een technieker is langs geweest. Details kende hij echter niet dus dat ga ik nog trachten uit te vissen (mss loos alarm).
De Tecnomax maakt momenteel veel meer lawaai dan in het begin, zo merkte hij me op.

En dat bracht me eigenlijk bij de volgende vraag naar zij die het mss kunnen weten.
Of er een verschil is tussen de merken die tot nu toe aan bod kwamen (Felder, Robland, Tecnomax, Hammer,...) qua "geluidsvriendelijkheid", iets wat toch ook mee kan spelen. Zijn hier merken die beduidend beter scoren ?

Wetende dat ik een combinatie machine zoek te nemen die een plaat formaat (als het kan) van 3,05m (toch min 2,44m) kan verwerken, dus stelde ik mezelf ook de vraag wat de ruimte is die men voor zo een machine moet vrij houden (ik start volgende maand met het bouwen van vrij grote garage en opberg ruimte (7,5m x 7,5m) die ik deels ga inrichten als werkruimte doch ook deels als bergruimte(fietsen tuingerief etc)). Buiten Robland vind ik daar niet direct concrete informatie over terug (kan zijn dat ik het over het hoofd heb gezien). En deze info zou handig zijn aangezien alle nutsvoorziening nog geplaatst moeten worden…

Wat me ook opvalt, is dat Robland een motor voorziet (schaafbreedte 410mm) van 5 Pk terwijl o.a. bij Felder en Tecnomax 4 pk is voorzien (5 Pk is een optie). Is 4 Pk ruim voldoende (wetende dat ik nog heel wat eik en een paar tropische houtsoortjes moet verwerken, o.a. afromosia).
Dus input is altijd welkom. ;)

Ik heb ondertussen ook vernomen dat Robland een verbetering aanbracht aan hun loopwagen van het paneelzaag gedeelte (ronde staafjes) deze zou herafstellen en verloop qua haaksheid moeten oplossen. Tecnomax zou een beter systeem hebben, en zou trouwens veel duurzamer zijn voor het aspect haaksheid.
Aangezien ik graag secuur te werk ga toch zaken die niet onbelangrijk zijn…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.