kast ingebouwd in muur, deuren gelijk aan voorzijde muur, verzonken deuren

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Beste forummers,

zit met volgend probleempje;

we hebben thuis in de keueken een wand in MDF, ombouw rond keolkast en oven, origineel zo door keukenfirma gezet.

Die MDF wand is aan de rechterzijde 35 cm breed, 2.5 m hoog.

Mvr wil in die wand nog een kast; om alles niet te fel te laten opvallen, en omdat de stijl sober landelijk is, moeten de deurtjes gelijk liggen aan de voorzijde vd kastwand, dus ingebouwde deurtjes.

Ik ga een kastmaken, 2m hoog, 30 breed, die ik netjes in die kastwand ga zetten.

Om dat te doen, en nu komt het, moet ik dus in die wand een gat zagen van 200 op 30 cm.

Ik heb een invalzaag en denk eraan de glijgoten gewoon tegen die wand te schroeven, dat gaat wel lukken, maar wat ikvr ess is,

omdat ik dan vertikaal zit te zagen, dat de zaagsnede niet mooi recht is, dat moet namelijk een perfect gladde zaagsnede zijn en ik zie het al gebeuren dat ik de zaag niet volledig onder kan houden, komt een beetje omhoog, en je hebt al een cirkelvormige aftekening vh blad.

Hoe werk ik dat gat in de wand en hoe krijg ik de zaagsnedes mooir recht>
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mischien kun je het gat iets groter zagen en er een klein sierlatje in de binnenkant maken.
Dan heb je strakke randen.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Dag beide,

bedankt voor jullie reacties,

nabewerken ok, maar een hap van een tiende of zo is al weer een minder strakke lijn.

Een sierlatje , dat zie ik al eerder zitten, maar dat moet vlak liggen, dus ik ga de mogelijke opening tussen de wand en dat latje moeten plamuren en schuren.

Maar dat geeft waarschijnlijk een beter resultaat. Mijn vrees is dat de snede niet mooi gaat zijn omdat ik vertikaal tegen in de wan dzit te zagen plus in de hoeken moet ik dan weer met een multitool aan de slag.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Je zou het ook met een bovenfrees kunnen doen. Gewoon een rechte lat of liniaal erop en daar langs frezen. (Lat of liniaal wel aan de goede kant zetten natuurlijk)
Ik ga ervan uit dat het niet al te dik MDF is dus zou dat in 1 keer moeten kunnen.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Dag Piet,

ik moet door 19 mm uit.

Ik heb glijgoten voor mijn Invalzaag, daar zou ik mijn kopfrees tegen kunnen zetten, dat is misschien wel makkelijker dan de invalzaag verticaal, nu je het zegt.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ruw uitzagen en met malletje en kopieerfrees? Malletje zou je kunnen klemmen ipv schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.