Eiken tafel maken

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Onlangs heb ik een tafel onderstel gemaakt met Okan hout waarop ik een stenen blad heb geplaatst. Het lijkt me wel leuk om dit nu eens te proberen met eik en een houten eiken blad. Het ontwerp is als volgt:
https://media.restorationhardware.com/is/image/rhis/prod2710485_E65735057_TQ?$l-pd1$&wid=603

Ik heb al enkele houthandelaars gecontacteerd met de vraag naar eiken balken (85x85mm) van 3 meter lang voor een tafel. Vaak raden ze mij dit af omdat het eik teveel zal kromtrekken. Idem met de planken.

Wat denken jullie? Hoe kan ik het onderstel bouwen zonder dat mijn balken kromtrekken?

Groeten,
FB
 
P

Pel

Guest
Als je eiken balkjes van 8.5 cm x 8.5 cm 3 m lang tegen elkaar lijm gaat krom trekken, maar zoals Fantic al heeft gezegd verzagen tot ± 4 cm en dan verlijmen gaat wel.

Groet Pel.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik zou liever met een balk uit 1 stuk werken dan met gelijmde planken omdat ik dit mooier vind. Het is niet de bedoeling dat dit een superstrakke tafel wordt waarbij de planken zonder kieren tegen elkaar liggen. Het mag een beetje rustiek zijn zoals de tafel in het voorbeeld.
Als ik toch voor een volle eiken balk van +-2.5m ga, denken jullie dan dat die zoveel kromtrekt dat het niet meer mooi zal zijn? Of dat het tafelblad gaat wankelen?
Is er betaalbaar hout dat beter geschikt is voor dit soort tafel?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.