Doek?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Geen specifieke hout vraag, maar aangezien er hier nog wel eens wat gerestaureerd wordt denk ik wel aan het goede adres te zijn. Ik ben op zoek naar een zeer zware kwaliteit canvas / hennep doek.

De naam die ik mij hiervoor herinner is presennedoek of persennedoek. Google levert hierbij niets op, de lokale textielhandel en havenwinkel ook niet.

Het was, denk ik, een doek kwaliteit die gebruikt werd om scheepsluiken e.d. mee af te dekken.

Iemand enig idee?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je bedoelt presenningband. Dat wordt gebruikt om de naden tussen de planken waarvan een scheepsluik is gemaakt waterdicht af te dichten.
Over het maken van scheepsluiken is in het digitale tijdschrift 'info20m' een special verschenen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Houtenklaas,

Dat is het niet en toch weer wel,

ruim 40 jaar geleden heeft mijn vader (zeeman van de oude stempel) voor mij een boeken/schooltas gemaakt van heel zwaar doek. Hij mopperde steeds maar dat hij geen presenning... kon krijgen. Ik had om een of andere reden altijd aangenomen dat hij het over het doek had. Niet dus, nu ik de afbeelding van het materiaal zie realiseer ik mij dat hij had het over het materiaal dat hij voor de hengsels wilde gebruiken en om om de naden heen te naaien. De tas is uiteindelijk vrijwel onverwoestbaar gebleken en doet nog steeds dienst (alleen nu niet hier), behalve inderdaad de hengsels, die waren vlot door. In de naden en zomen heeft hij touw genaaid.

@Toxiq
Wat is de zwaarste kwaliteit doek die er gemaakt wordt? Mijn lange termijn doel is om er een wasdoek brouwersschort mee te maken, met lijnolie en vernis. De schort moet vrij stijf zijn.

Dank jullie!
 

tuoh

Oud hout
Je bedoelt presenningband. Dat wordt gebruikt om de naden tussen de planken waarvan een scheepsluik is gemaakt waterdicht af te dichten.
Over het maken van scheepsluiken is in het digitale tijdschrift 'info20m' een special verschenen.

Vroeger was er ook zeer zwaar doek met die naam, werd op zeeschepen gebruikt om over (laad)luiken te trekken en deze zo waterdicht af te sluiten tijdens de vaart. Het doek werd vastgezet met schalklatten en keggen, dit werd soms ook "schalmen" genoemd.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Vroeger was er ook zeer zwaar doek met die naam, werd op zeeschepen gebruikt om over (laad)luiken te trekken en deze zo waterdicht af te sluiten tijdens de vaart. [...]

Klopt Touh, nu met de goede spelling is er met Google e.a. te vinden,

Na het slaan van de tros, is deze getrensd geworden, ver-
volgens met presenningdoek bekleed, en met geteerd schiemans-
garen omwoeld. De laatste laag dient alleen om de witte tros tegen
Terrotting te beveiligen.

Dank jullie,
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.