Festool TS 55 REBQ of HK 55 EBQ

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Erik701,

Als iets moeizaam gaat moet er iets aan het handje zijn of doe je iets niet goed. MDF geeft normaliter geen probleem.
Ik heb altijd geleerd om niet alleen te kijken, maar ook te luisteren naar de machine.
 
Laatst bewerkt:

dnj757

Nieuw lid
20 sep 2015
13
0
De Scheppach CS55 heeft inderdaad een probleempje met de rail. Zie deze review: https://youtu.be/PcfiKe1PkXU Het is overigens oplosbaar: https://youtu.be/vqqcmC5UY5E De Scheppach wordt ook verkocht als Grizzly en onder andere merken als Woodstar en soms ook bij de Aldi onder hun huismerk.

Een andere goedkope invalzaag is die van Batavia. Die maakt ze ook niet zelf. Hij lijkt als twee druppels water op die Triton, die weer erg veel lijkt op de Makita. De Batavia maakt gebruik van dezelfde rails als Festool/Makita (de 45 graden vergrendeling aan de rails werkt alleen met rails van Makita). Onder de goedkope invalzagen ook zeker een aanrader. Zie deze Duitse test: http://www.heimwerker.de/wissen/heimwerker-test/im-test-die-batavia-tauchsaege-t-raxx.html#c58350.

Als je vooral recht en precies wil kunnen zagen, maar niet perse de invalfunctie nodig hebt (of vlak langs een wand wil kunnen zagen) is de DeWalt DWE576K met een liniaal ook een relatief goedkope mogelijkheid.

Mafell en Festool zijn ongetwijfeld de betere zagen, maar ook buiten mijn budget (helaas). Ik heb zelf overigens de Batavia (1400W versie) en kan hem van harte aanbevelen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Opties te over! Ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen..

Persoonlijk zou ik niet voor de Scheppach gaan, als je 'm vaak gebruiken gaat. Dan zou ik wat meer investeren en een nieuwe Makita, Dewalt, een Festo(ol) of Mafell kopen. (Die laatste is wel erg aan de prijs..) Met deze heb je zuiverder linealen, meer onderdelen en accessoires en gebruikt heel veel te vinden.

Het argument dat je van het verschil in prijs tussen de A-merken en de Scheppach een afkortzaag kan kopen gaat m.i. niet op. Het kan wel, maar dan koop je een net niet afkortzaag en een net niet invalzaag. Dan zou ik of tweedehands gaan kijken of even doorsparen endaarna even op de tanden bijten bij de aanschaf.

Zelf heb ik nu een TS55 en twee ATF55's en ik zou niet anders meer willen. Ook heb ik een gebruikte Elu (die ik wel voor DeWalt 778 wil gaan vervangen) en ik merk ondanks het verschil van ongeveer een jaar of 15 de Elu met kop en schouder uitsteekt tegen de z.g.a.n. Metabo die hij heeft vervangen. En die Metabo was nog duurder ook toen hij nieuw was dan de Elu tweedehands.

Lang verhaal kort: Investeer in goede spullen als het financieel uit kan. Anders heel goed de consequenties en voor-/nadelen op een rijtje zetten voordat je mindere merken koopt. :)
 

basic_

Nieuw lid
12 mei 2015
7
0
Bollenstreek
Ja, uit mijn reacties kun je wel opmaken dat ik meer neig naar iets duurders. Of het helemaal terecht is, is daargelaten.
Het bestaan van de Scheppach en andere vergelijkbaren maakt de keuze alleen niet makkelijker.
Dan nog de keuze tussen de HK en de TS. Ik neig naar de TS met actiepakket van twee linealen voor 413 euro ex. Dat wordt hem denk gewoon.

Maar de discussie is zeker leuk om te volgen hier :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Batavia zaag lijkt veel op deze: http://www.toolstation.nl/shop/Elek...chines/sd3191/1.200W+invalzaag+machine/p25243

Wat de Scheppach betreft, twee collega's van mij hebben deze zaag voor thuisgebruik, en zijn er zeer tevreden mee.
Beide gebruiken hem af en toe, en daar is die perfect voor.

Wil je de zaag veel gaan gebruiken, dan is de duurdere investering het wel waard. Ik heb zelf een ATF55, die is inmiddels 15 jaar oud, maar gaat nog als de brandweer. Die gebruik ik ook hobbymatig.

Ik denk dat je ook mee moet laten wegen of je de linialen in de toekomst ook voor andere machines wil gaan gebruiken.
Als je een bovenfrees gaat gebruiken, kun je voor die goedkope Scheppach geen hulpstukken krijgen, voor de Festool/Makita variant wel.

Overigens, als de Batavia zaagmachine dezelfde rails heeft als de Festool, dan zou de door mij hierboven genoemde Powerplus variant ook wel eens die zelfde liniaal kunnen hebben.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik vind die Powerplus nog niet zo goedkoop om eerlijk te zijn, die kost excl. BTW ook nog een kleine €240,- als je er een tweede lineaal bij wilt. En dan heb je twee losse stukken, altijd weer een feest om die in lijn te krijgen. :D

Als je nog twijfelt zou je eens kunnen kijken of je een Scheppach en een Festool/Makita etc. mag proberen bij een forumlid in de buurt, dan heb je gelijk hands-on ervaring.

Ik ben naar al die jaren wel van mening dat iedere waar naar z'n geld is, en iedere keer dat ik weer denk "da's te duur voor die paar keer" en ik een b-merk of budget iets koop, dan heb ik toch weer spijt naar afloop. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik wel hoge eisen stel aan en verwachtingen heb van gereedschap, zij het een invalzaag, een hamer of een laptop. :D
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een andere goedkope invalzaag is die van Batavia. Die maakt ze ook niet zelf. Hij lijkt als twee druppels water op die Triton, die weer erg veel lijkt op de Makita. De Batavia maakt gebruik van dezelfde rails als Festool/Makita (de 45 graden vergrendeling aan de rails werkt alleen met rails van Makita). [/url].

Dat is inderdaad een behoorlijke copy/paste van de makita sp6000 zeg.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
De Scheppach CS55 heeft inderdaad een probleempje met de rail. Zie deze review: https://youtu.be/PcfiKe1PkXU Het is overigens oplosbaar: https://youtu.be/vqqcmC5UY5E De Scheppach wordt ook verkocht als Grizzly en onder andere merken als Woodstar en soms ook bij de Aldi onder hun huismerk.

lol hij heeft er nog meer aan veranderd ...https://www.youtube.com/watch?v=fQcROnDi1HY

Tja ik heb zelf ook een TS55REBQ .. kost wat maar heb er nog geen seconde spijt van gehad .. en ben ook geen pro gebruiker .
Ben er wat van afgestapt om goedkope dingen te kopen .. is meestal duurkoop ..want dan koop je 2x ..en dan ben je nog duurder uit .
+ ik merk bij mezelf dat ik iets die duurder is meer verzorg ... en ik leen ook niks uit zelfs niet aan familie of vrienden .. als het echt moet ga ik het zelf doen met mijn tools :)
 
Laatst bewerkt:

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik heb eigenlijk een aanvulling op deze vraag, ik ben ook een invalzaag aan het kiezen en heb gekeken naar de Scheppach, de Makita SP6000 en uiteraard naar de Festool TS55. De laatste kan ik bij de lokale vakhandel aanschaffen voor EUR 550 (incl. systainer en rail). Dat vind ik nog een behoorlijk bedrag voor mij als hobbyist. Goedkoopste optie voor een goede zaag is dan voor mij een 2e hands Festo, dus een wat oudere machine. Is dat een goede keuze, en zijn Festo machines van 15 jaar oud (voor zolang ze er nog wel goed uit zien) echt nog goed of ga ik dan wat nieuwe snufjes missen?

Ik verwacht de zaag ongeveer wekelijks te gebruiken voor het maken van meubeltjes voor buiten en voor mijn dochter bijvoorbeeld en zal vooral planken en platen zagen (geen of weinig hardhout). Een zaag met lineaal is dan ook wel een must voor mij. Verder heb ik een afkortzaag en losse Bosch bovenfrees dus ik ben voor de rail nog niet aan een merk gebonden.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Een tweede Hans gaat best maar zou er geen nemen van 15 jaar oud
1 van een jaar of twee drie
Die kosten vaak rond de 275 of zo iets
Succes met kiezen
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Zjeeraar,

Het verschil valt wel mee (relatief gezien dan) tussen de Makita en de Festool: De Makita kost €419,- met twee linialen, de Festool €499,- met twee linialen. Bij de Makita krijg je er dan een tas bij, bij de Festool een T-Loc container i.p.v. een Classic bij de Makita. De Scheppach is een compleet andere klasse, die zou ik alleen kiezen als je 'm 2 keer per half jaar gebruikt en je een heel krap budget hebt.

De ATF55 is ook een prima machine, maar de TS55 is wel een modernere machine. Ik heb beide, beide werken naar behoren, maar ik pak toch sneller de TS55. Ik denk dat als je kiest tussen de Makita en de Festool je met eenieder keuze een goede kiest. Als je meer meer Festool T-Loc containers hebt zou ik alleen om die reden al voor de Festool gaan, anders zou je kunnen kijken of je ze beide kan proberen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Precies, mp doet wonderen

Dit is het nieuwste model: http://link.marktplaats.nl/m1011597507

ok, geen liniaal, maar die scoor je voor een paar tientje wel

Klopt, maar de 1400 F/2 gaat vaak nog voor boven de 5 tientjes weg. Dan moeten er nog koppelstukken bij, 2 tientjes. Al met al zit je dan op €290,- + €50,- + €50- + €20,- = €410,-. Dan heb je de Makita al nieuw, voor 9 tientjes extra heb je dan een nagelnieuwe Festool met nieuwe linialen. Wanneer je een setje kan kopen met 2 linialen voor €350,- is het interessant, anders zou ik er goed over denken.

Keuzes keuzes...
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Klopt, maar de 1400 F/2 gaat vaak nog voor boven de 5 tientjes weg. Dan moeten er nog koppelstukken bij, 2 tientjes. Al met al zit je dan op €290,- + €50,- + €50- + €20,- = €410,-. Dan heb je de Makita al nieuw, voor 9 tientjes extra heb je dan een nagelnieuwe Festool met nieuwe linialen. Wanneer je een setje kan kopen met 2 linialen voor €350,- is het interessant, anders zou ik er goed over denken.

Keuzes keuzes...

Nog even ter aanvulling. Als je een nieuwe festool machine haalt en je registreert hem, heb je ook gelijk 3 jaar garantie. En deze is zeer goed. Zou er in die 3 jaar je machine gestolen worden krijg je voor 100 euro ex de btw dezelfde machine weer terug.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik de TS 55 met 1400cm rail maar nieuw bestel. Ik vind hem online het goedkoopste voor 450 euro, ik denk niet dat de lokale vakhandel zover in prijs mee wil gaan. Ik zie hem inderdaad ook met 2 van deze linealen voor 500 euro,maar ben wat huiverig voor onbekende webshops.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik zou wel twee linialen kopen, als combinatie bij de zaag is het vaak een stuk goedkoper. Met 2x 140 zit je op 280cm, dan heb je genoeg lengte voor de standaard plaatmaat 250 cm.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik de TS 55 met 1400cm rail maar nieuw bestel. Ik vind hem online het goedkoopste voor 450 euro, ik denk niet dat de lokale vakhandel zover in prijs mee wil gaan. Ik zie hem inderdaad ook met 2 van deze linealen voor 500 euro,maar ben wat huiverig voor onbekende webshops.

Je kan altijd het neerleggen bij je lokale vakhandel. Vaak kunnen ze wel een eind mee, niet altijd helemaal maar als het je een goed gevoel geeft om een paar tientjes in de lokale economie te stoppen, dan is dat natuurlijk prima. Ik zou wel voor 2 linialen gaan om wat svenskapelsin zegt, dan kan je ook standaard platen zagen. :)

De onbekende webshops kan je wel checken op ervaringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.