Festool TS 55 REBQ of HK 55 EBQ

basic_

Nieuw lid
12 mei 2015
7
0
Bollenstreek
Ik wil al heel lang een invalzaag met geleiderail. Door kennissen word ik erop gewezen niet te snel te kiezen voor een Scheppach CS 55, maar om een iets betere kwaliteit te kopen omdat je daar op termijn gewoon meer plezier van hebt en het vervangen van onderdelen makkelijker is als er iets kapot gaat.

Nu heeft Festool ook de HK 55. Die heeft een iets sterkere motor en is naast invalzaag ook cirkelzaag en afkortzaag (in combinatie met de FSK rail).


  • Toolprof: TS 55 incl. 2x 1400 rail - 500 euro incl. btw.
  • Van Rossum: HK 55 met FSK 420 - 466 euro incl.btw.
  • Van Rossum: HK 55 met FS 1400 - 396 euro incl. btw.

Als ik de HK 55 neem met FSK 420, mis ik waarschijnlijk de 1400 rail voor het langere werk en moet ik die er ook nog eens bijkopen. Of ik neem de HK 55 met FS 1400 rail voor 396 euro en zie wel of ik de FSK rail ooit nodig heb. Bij de TS 55 krijg je er al 2 rails bij en dan heb ik waarschijnlijk niets meer nodig.

Jullie zien al, prijs is heel belangrijk. Het is gewoon hobbymatig en ik vind dat je thuis naast balken ook lange planken mooi moet kunnen zagen zodat je eens een kast of werkbank kan maken, of allerlei andere werken met plaatmateriaal. In de HK 55 zou ik dan ook wel een 48-tands blad doen om mooiere snedes te krijgen.


Nu vraag ik me af wat nu precies de meerwaarde is van de HK 55. Ik denk dat ik heel goed kan leven met de TS 55 en vind het moeilijk te bedenken wanneer ik de extra functies van de HK 55 nodig heb. Balken kun je met de TS 55 tenslotte ook zagen. De HK 55 is een manusje van alles, die net niet zo mooi zaagt als de TS 55, of niet?

Wat zouden jullie doen?
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als het voor hobbymatig gebruik is en de prijs belangrijk is zou ik zeer zeker niet naar een Festool kijken, maar naar de beter betaalbare alternatieven. Festool is mooi spul, maar voor een hobbyist way overpriced.

De Scheppach zaag ken ik niet, maar het is zeker geen slecht merk en ik denk dat je daar ook prima mee uit de voeten zult kunnen.
Zelf heb ik een Makita invalzaag welke zeer goed bevalt, maar ook Bosch, Dewalt, Hitachi, Metabo etc. leveren dit soort zagen. Staar je dus vooral niet blind op 1 merk.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
ik ben zeer tevreden van mijn scheppach CS55. Gebruik die toch heel geregeld en tot hiertoe geen klachten!
 

basic_

Nieuw lid
12 mei 2015
7
0
Bollenstreek
Ik kan BTW vrij kopen op de zaak, ik ga hem tenslotte voor een groot gedeelte ook gebruiken om werktafels te maken. Dat verzacht de pijn al wat en daarom is tweedehands niet nodig.

De Makita SP6000 kost ook 475 euro met 2 rails, dan is de TS 55 van Festool maar 25 euro duurder. De Bosch GKT 55 is ook 470 euro (https://www.alternate.nl/Bosch/GKT-55-GCE-invalzaag-+ZB-824/html/product/1165148?event=search)

Ik geef ook liever 100 euro meer uit, dan iets kopen dat minder duurzaam is. De Festool HK 55 met FS 1400 rail is 379 euro. De budgetoplossing is de Scheppach voor 180 euro en dan hou ik geld over voor andere apparaten. Daartussen zit niet echt iets dat als alternatief mijn aandacht trekt, het moet sowieso iets met een rails zijn. Dus Scheppach of Festool, daar zweef ik tussen. Suggesties zijn meer dan welkom overigens!

Ik las dat de Scheppach nog wel last hebben van oneffenheden, niet perfect haaks zaagblad ten opzichte van de glijplaat?... Je moet het sowieso wat modificeren en dat vind ik ook geen probleem, maar het moet wel in orde zijn.

Jullie hebben helemaal gelijk dat ik wel rekening moet houden met dat het hobby is en niet professioneel gebruik en daarom niet te duur moet gaan. Maar met een Festool TS 55 doe je ook wel lang denk :)
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Festool koop je vanwege het systeem, de koppelbare stekker, het rail systeem, de stofzuiger.
Als je echt voor kwaliteit zou gaan kijk dan ook naar mafell.
Heb zelf overigens een blauwe bosch, die heel vriendelijke van bosch, festool/makita/mafell compatible is
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb een paar maanden geleden een tweede TS55 gekocht, het nieuwe model REBQ dus. Kostte 399 euri inclusief BTW. Nieuw, geen occasion. Madevtools. Rails heb ik al genoeg.
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik ben ook een hobbyist en heb de meeste spulletjes wel van Festool, waaronder de TS55 REBQ. Afgezien van de onberispelijke kwaliteit, koop je Festool idd ook voor het systeem.
Het is even een investering en mss moet je een beetje langer doorsparen, maar ik heb er nooit spijt van gehad.
Het bespaart mij in ieder geval allerhande ergernissen over oneffenheden, onzuiverheden, net-niet constructies etc.

Wat het verschil tussen de HS55 en de TS55 betreft weet ik alleen dat ik nooit tegen de beperkingen van de TS55 aangelopen ben. De TS55 is niet voor niets zeer populair bij interieurbouwers e.d.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb zelf de Makita al een jaar of 6 en die bevalt me nog steeds uitstekend en ik zag m pas nog met 2 rails, systainer en tas voor net boven de 400.

Je moet echt even goed rondkijken voor de prjzen want er zit nogal wat verschil in.
Een collega hvan me heeft de Scheppach en die is er ook al 5 jaar zeer blij mee.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Wil je er ook snel en makkelijk mee afkorten met de (optionele) FSK rails? Dan de HK55. Gaat het je vooral om de invalfunctie en het werken vanaf een lineaal? Dan de TS55. Zou ik zeggen...

Ik begrijp trouwens uit de verhalen op internet dat de HK55 ook kan invallen, maar dat dat wat minder gemakkelijk gaat (met twee handen ipv 1 hand).

Kijk evt. ook eens naar een (tweedehands) Makita SP6000 of Bosch GKT 55/Mafell MT55c.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
De Mafell is erg fraai, maar moeilijk te vinden. Als ik het wel hebt past hij op de Festool rail.
Stonden er van de week nog twee op Marktplaats! Beiden ook weinig geboden (hoogste bond rond de € 350,-). Das bijna voor 'niks!'
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Onbekendheid met het merk wellicht?
De reguliere Consument kijkt naar Bosch Groen of andere merken die je bij de klusprogramma's op TV langs ziet komen.
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
basic,

Hou er wel rekening mee dat de HK een ander blad heeft dan de TS! Daar zit dikte verschil in. De HK is eigenlijk meer een "bouw" machine, moet concurreren met de walt, metabo, Bosch etc. Eigenlijk het oude protool. Daarom is het blad ook iets dunner, want daar is het vooral voor afkortwerk. De TS is meer voor de meubelmaker, platen zagen en mooie rechte lange lijnen. En daar kan je ook mee afkorten, als je een 60 liniaal gebruik. Ik zou zelf kijken naar een aanbieding van 2 fs 1400 linialen en verlengers, die heb je vaak ik de actie.
 
Laatst bewerkt:

basic_

Nieuw lid
12 mei 2015
7
0
Bollenstreek
Dank voor de reacties. Ja, ik neig ook naar de Festool TS 55 of de Scheppach CS 55. Met een koop ik een geweldige machine, de ander is ook niet slecht en daarmee houd ik geld in m'n zak...

Voor de hoeveelheid dat ik hem ga gebruiken moet ik wellicht de Scheppach kiezen, maar de Festool lonkt. Wel een actiepakket, want losse rails zijn wel erg prijzig.

De HK is waarschijnlijk toch niet mijn ding. Al hoorde ik van een kennis dat de invalzaag functie erg goed werkte.
 
Laatst bewerkt:

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik zou zeggen ga naar de winkel of een forum lid en probeer ze uit.
Helaas staat er geen locatie bij je naam, dus we weten niet waar je vandaan komt.
 

basic_

Nieuw lid
12 mei 2015
7
0
Bollenstreek
Ja, ik kan inderdaad naar een winkel gaan. Maar omdat ik hem toch echt online wil kopen vind ik dat ergens een beetje lullig :)
Scheppach hebben ze natuurlijk nergens in de winkel.

Locatie aangepast, niet bij jou in de buurt in ieder geval ;)

Voorbeeld: ik ben aan het verbouwen en moet een koof maken voor het toilet reservoir. Daar moet ik dus een osb of underlayment plaat voor op maat zagen en ik vind dat ik dat thuis moet kunnen doen en dat het helemaal recht en netjes moet zijn, dus: langs een rails. Voor het framewerk moet ik balken op maat zagen, een 2 en 3 balk is 4,5cm dik. Dat kan de TS55 dan ook wel langs een lineaal. de 55mm zaagdiepte van de TS is op het railwerk toch, of gemeten zonder rail?

Zo wil ik nog een bureau maken, een werkbank, een reepje van wat deuren afhalen. De eiken vloer leggen (dus op maat zagen) en wie weet in de toekomst een gaaf hok voor een kleintje.


Met de HK 55 zul je sneller balken in verstek kunnen zagen door de handige FSK lineaal (overigens erg lullig om die niet te laten passen op de TS 55), maar dat lijkt me inderdaad meer voor de bouw. Als je thuis gewoon een mooie zaag wil hebben moet je denken aan een normale invalzaag (Festool TS 55, Bosch GKT, Mafell MT55, Makita SP6000, of toch: Scheppach CS 55). Gewoon de aanbieding met 2 linealen van 1400 en dan kan je eigenlijk altijd alle kanten op... :)

Ik draag over het algemeen Bosch blauw een warm hart toe (ik ben helemaal blij met de 10,8v serie), maar voor 40 euro meer koop ik dan toch liever een Festool. Al is het maar om de restwaarde.


Dus de hamvragen van dit topic zijn:

1. Heb je meer aan de Festool HK 55 ten opzichte van de TS 55? Kan de HK 55 met zijn invaloptie en 48 tands zaagblad net zo mooi en makkelijk zagen als de TS 55, of is die invalfunctie toch wat meer stuntelen en niet zomaar met 1 hand te bedienen?


2. De tweede vraag is of het goedkoper kan. Scheppach met 2 linealen: 150 euro ex. btw, Festool TS 55 met 2 linealen: 410 euro ex. btw. Ik denk dat ik dan toch liever meer neerleg voor de Festool.


In ieder geval dank voor jullie reacties,
Patrick
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik volg jpvandriesse. Voor de meerprijs van de Festool t.o.v. de Scheppach heb je inderdaad een afkortzaag, en dat werkt veel prettiger voor balken. De dikte van de TS55 is trouwens zonder lineaal gemeten afaik.

Mijn TS 55, 3 maanden oud, heeft afgelopen weekend de geest gegeven. Ik was stroken 22mm MDF onder 45 graden aan het verzagen, misschien wel niet met het juiste blad (48 tanden), want het ging zeer moeizaam. Opeens wat rook en veel lawaai, ik vermoed de achterste lager kapot. Gelukkig nog onder garantie.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
2. De tweede vraag is of het goedkoper kan. Scheppach met 2 linealen: 150 euro ex. btw, Festool TS 55 met 2 linealen: 410 euro ex. btw. Ik denk dat ik dan toch liever meer neerleg voor de Festool.

Jazeker, tweedehands :) Dat is er grofweg in vier smaken. 1) Louche type/handelaar op Marktplaats met gestolen waar. Vaak ook het goedkoopst, incomplete sets (zonder lader b.v.), slechte foto's en omschrijving. 2) Professioneel afgeragd gereedschap aangeboden door bedrijf die het zwart verkoopt zodra de machines (fiscaal of letterlijk) afgeschreven zijn. 3) Betrouwbare handelaar in tweedehands gereedschap. Betaal je iets meer, vaak wel met iets van garantie. 4) Hobbyist die zijn amper gebruikte spulletjes verkoopt. Met beetje geluk nog binnen de garantie periode.

Vaak kun je wel al aan de advertentie (foto's, tekst gebruik en andere advertentie's van aanbieder) zien wat wat is. Wel oppassen dat je niet dubbel pech hebt, b.v. afgeragd gereedschap koopt bij een louche handelaar die het van een faillissement veiling heeft gekocht. Ik koop zelf heel veel op Marktplaats en dit soort types heb je natuurlijk overal wel een beetje. Maar toen ik voor het eerst achter (Festool) gereedschap aanging op Marktplaats ben ik bij de eerste aankoop toch wel nat gegaan. Afgeragde TS55 EBQ met ingezaagde lineaal van een aannemer voor de hoofdprijs...

Een 'voordeel' van Festool en tweedehands is dat als er geen nieuwere modellen uitkomen je machine in dezelfde staat grofweg hetzelfde oplevert 1 a 2 jaar later als je er evt. weer vanaf wilt. Wat je zelf al zegt, de restwaarde...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.