Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Festool TS 55 REBQ of HK 55 EBQ

Ik wil al heel lang een invalzaag met geleiderail. Door kennissen word ik erop gewezen niet te snel te kiezen voor een Scheppach CS 55, maar om een iets betere kwaliteit te kopen omdat je daar op termijn gewoon meer plezier van hebt en het vervangen van onderdelen makkelijker is als er iets kapot gaat.

Nu heeft Festool ook de HK 55. Die heeft een iets sterkere motor en is naast invalzaag ook cirkelzaag en afkortzaag (in combinatie met de FSK rail).

• Toolprof: TS 55 incl. 2x 1400 rail - 500 euro incl. btw.
    • Van Rossum: HK 55 met FSK 420 - 466 euro incl.btw.
    • Van Rossum: HK 55 met FS 1400 - 396 euro incl. btw.

Als ik de HK 55 neem met FSK 420, mis ik waarschijnlijk de 1400 rail voor het langere werk en moet ik die er ook nog eens bijkopen. Of ik neem de HK 55 met FS 1400 rail voor 396 euro en zie wel of ik de FSK rail ooit nodig heb. Bij de TS 55 krijg je er al 2 rails bij en dan heb ik waarschijnlijk niets meer nodig.

Jullie zien al, prijs is heel belangrijk. Het is gewoon hobbymatig en ik vind dat je thuis naast balken ook lange planken mooi moet kunnen zagen zodat je eens een kast of werkbank kan maken, of allerlei andere werken met plaatmateriaal. In de HK 55 zou ik dan ook wel een 48-tands blad doen om mooiere snedes te krijgen.

Nu vraag ik me af wat nu precies de meerwaarde is van de HK 55. Ik denk dat ik heel goed kan leven met de TS 55 en vind het moeilijk te bedenken wanneer ik de extra functies van de HK 55 nodig heb. Balken kun je met de TS 55 tenslotte ook zagen. De HK 55 is een manusje van alles, die net niet zo mooi zaagt als de TS 55, of niet?

Wat zouden jullie doen?
    Laatst gewijzigd door basic_; 06-01-16 om 13:43.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Als het voor hobbymatig gebruik is en de prijs belangrijk is zou ik zeer zeker niet naar een Festool kijken, maar naar de beter betaalbare alternatieven. Festool is mooi spul, maar voor een hobbyist way overpriced.

De Scheppach zaag ken ik niet, maar het is zeker geen slecht merk en ik denk dat je daar ook prima mee uit de voeten zult kunnen.
    Zelf heb ik een Makita invalzaag welke zeer goed bevalt, maar ook Bosch, Dewalt, Hitachi, Metabo etc. leveren dit soort zagen. Staar je dus vooral niet blind op 1 merk.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Tweedehands festool is geen optie?

ik ben zeer tevreden van mijn scheppach CS55. Gebruik die toch heel geregeld en tot hiertoe geen klachten!

Ik kan BTW vrij kopen op de zaak, ik ga hem tenslotte voor een groot gedeelte ook gebruiken om werktafels te maken. Dat verzacht de pijn al wat en daarom is tweedehands niet nodig.

De Makita SP6000 kost ook 475 euro met 2 rails, dan is de TS 55 van Festool maar 25 euro duurder. De Bosch GKT 55 is ook 470 euro (https://www.alternate.nl/Bosch/GKT-5...8?event=search)

Ik geef ook liever 100 euro meer uit, dan iets kopen dat minder duurzaam is. De Festool HK 55 met FS 1400 rail is 379 euro. De budgetoplossing is de Scheppach voor 180 euro en dan hou ik geld over voor andere apparaten. Daartussen zit niet echt iets dat als alternatief mijn aandacht trekt, het moet sowieso iets met een rails zijn. Dus Scheppach of Festool, daar zweef ik tussen. Suggesties zijn meer dan welkom overigens!

Ik las dat de Scheppach nog wel last hebben van oneffenheden, niet perfect haaks zaagblad ten opzichte van de glijplaat?... Je moet het sowieso wat modificeren en dat vind ik ook geen probleem, maar het moet wel in orde zijn.

Jullie hebben helemaal gelijk dat ik wel rekening moet houden met dat het hobby is en niet professioneel gebruik en daarom niet te duur moet gaan. Maar met een Festool TS 55 doe je ook wel lang denk
    Laatst gewijzigd door basic_; 06-01-16 om 15:01.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    Festool koop je vanwege het systeem, de koppelbare stekker, het rail systeem, de stofzuiger.
    Als je echt voor kwaliteit zou gaan kijk dan ook naar mafell.
    Heb zelf overigens een blauwe bosch, die heel vriendelijke van bosch, festool/makita/mafell compatible is

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik heb een paar maanden geleden een tweede TS55 gekocht, het nieuwe model REBQ dus. Kostte 399 euri inclusief BTW. Nieuw, geen occasion. Madevtools. Rails heb ik al genoeg.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Ik ben ook een hobbyist en heb de meeste spulletjes wel van Festool, waaronder de TS55 REBQ. Afgezien van de onberispelijke kwaliteit, koop je Festool idd ook voor het systeem.
    Het is even een investering en mss moet je een beetje langer doorsparen, maar ik heb er nooit spijt van gehad.
    Het bespaart mij in ieder geval allerhande ergernissen over oneffenheden, onzuiverheden, net-niet constructies etc.

Wat het verschil tussen de HS55 en de TS55 betreft weet ik alleen dat ik nooit tegen de beperkingen van de TS55 aangelopen ben. De TS55 is niet voor niets zeer populair bij interieurbouwers e.d.
    La Passione Passa dal Cuore

Ik heb zelf de Makita al een jaar of 6 en die bevalt me nog steeds uitstekend en ik zag m pas nog met 2 rails, systainer en tas voor net boven de 400.

Je moet echt even goed rondkijken voor de prjzen want er zit nogal wat verschil in.
    Een collega hvan me heeft de Scheppach en die is er ook al 5 jaar zeer blij mee.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Wil je er ook snel en makkelijk mee afkorten met de (optionele) FSK rails? Dan de HK55. Gaat het je vooral om de invalfunctie en het werken vanaf een lineaal? Dan de TS55. Zou ik zeggen...

Ik begrijp trouwens uit de verhalen op internet dat de HK55 ook kan invallen, maar dat dat wat minder gemakkelijk gaat (met twee handen ipv 1 hand).

Kijk evt. ook eens naar een (tweedehands) Makita SP6000 of Bosch GKT 55/Mafell MT55c.

Forum Rechten