Sponningfrees

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb inmiddels ongeveer 48 planken gedaan maar dan met een liniaal en geleider, dat werkt toch niet ideaal, bij verschillende plankbreedte (en er zit wel een wat in) wijkt de groef af en de liniaal kan schuiven als je niet oplet
Echter heb ik wel alles uit de hand gedaan, ditmaar met de OF1400 omdat ik daar een geleider voor heb (voor de linaal)

nu moet ik nog meer planken doen, ik wil wat frames maken tbv tekeningen die ik in wil lijsten, daarom (en andere projectjes in de toekomst) wil ik een sponningfrees hebben

Ik heb 2 CMS-OF modules dus kan in de werkbank wel met elk freesje doen wat ik wil, maar met planken van ruim 3 meter is dat niet erg handig
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...
Ik heb 2 CMS-OF modules dus kan in de werkbank wel met elk freesje doen wat ik wil, maar met planken van ruim 3 meter is dat niet erg handig

Zulke lengtes kan ik ook niet in mijn hok frezen, maar met een Q&D freestafel in een workmate en een extra set handen is het prima te doen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.031
2.570
Waarom wil je die planken met de lineaal frezen? Als ik een sponninkje moet maken, gebruik ik een gewone ronde frees van 25mm rond.
Ik gebruik de geleider die met de twee stangetjes aan je frees vastgezet kan worden. Ik druk de twee kunststof plaatjes eruit en gebruik de gaatjes om een stukje multiplex aan vast te schroeven. Daar haaks op schroef ik een stukje multiplex, dat ik rond maak aan een kant. Dit laat je tegen je hout lopen. Op deze manier krijg je een konstante sponning Ook als het gebogen vormen zijn of als het hout niet mooi recht is. Om het soepel langs het hout te laten lopen gebruik ik een stukje kaars.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.