Twee vazen

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Na dit vaasje was het tijd voor een slanker model uit de zelfde stam leylandii.
Het vaasje is 210mm hoog, bovenaan Ø 138mm, voetje Ø 83mm.
Afgewerkt met hardwax olie.

2vaz7s3.jpg


282kg6.jpg


auwd4h.jpg


sqmpok.jpg




Nummer twee is uit een zeer mooi stammetje taxus.
Hoogte 310mm, bovenaan Ø 200mm, voetje Ø 110mm.
Eveneens afgewerkt met hardwax olie.

aw9n3o.jpg


2j5bgk4.jpg


20uvkt0.jpg


aag2rs.jpg


4keo37.jpg
 
P

Pel

Guest
Prachtige vaasjes om droog bloemen in te zetten.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Hele mooie vazen. De voet van de tweede vaas vind ik iets minder. Maar ja smaken verschillen. Mooi hout. Waarmee heb je de vazen uitgehold.?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Twee prachtige vazen collega.
Dikke pluim.
We zullen weer heel wat vergelijken volgende week op onze bijeenkomst.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
@Wim Kluck, uithollen werd hoofdzakelijk gedaan met de Sovereign Ultima van Sorby, daarna heel licht schrapen om de gereedschapssporen weg te werken.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hallo Paul,

Mooie vazen.
Hoe bevalt de sorby ultima en hoe heb je deze gebruikt? (instelling e.d.)
Ik heb heb deze namelijk ook, maar vind het mijn grootste miskoop tot nu toe.
Hoe diep heb je uitgehold?

Leo
@Wim Kluck, uithollen werd hoofdzakelijk gedaan met de Sovereign Ultima van Sorby, daarna heel licht schrapen om de gereedschapssporen weg te werken.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Hallo Paul,

Mooie vazen.
Hoe bevalt de sorby ultima en hoe heb je deze gebruikt? (instelling e.d.)
Ik heb heb deze namelijk ook, maar vind het mijn grootste miskoop tot nu toe.
Hoe diep heb je uitgehold?

Leo
Leo, de Ultima lag hier ook al een tijdje onder het stof tot ik tijdens de vorige open deur bij Willy Vanhoutte raad gevraagd heb aan Clive Brooks van Sorby.

Bij diep uithollen neem je het verticaal ingedraaide handvat met de rechter hand beet en klem je de beitel stevig tegen het lichaam en onder de oksel. Om de beitel te sturen beweeg je met het hele lichaam zonder de klemming te lossen. De linker hand houdt de beitel op de leunspaan en dient tevens als draaipunt. Schrapen doe ik ook met de Ultima en op de zelfde manier. Het vergt enige oefening maar het loont de moeite.

Omdat leunen over het draaibank bed hier niet zo vanzelfsprekend is, is bij grotere draaibanken een draaibare of verplaatsbare kop bijna onmisbaar.

De taxus vaas is 230mm diep uitgehold en dat is zowat de limiet. Met een verzwaard en/of langer handvat moet dieper ook kunnen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb dit na aanschaf ook bij Sorby nagevraagd.
Het enigste dat ze wisten te vertellen is dat ze er veel verkocht hadden en dat je voor gebruik op Youtube kon kijken.
Getuigt niet bepaald van service!

Leo, de Ultima lag hier ook al een tijdje onder het stof tot ik tijdens de vorige open deur bij Willy Vanhoutte raad gevraagd heb aan Clive Brooks van Sorby.

Bij diep uithollen neem je het verticaal ingedraaide handvat met de rechter hand beet en klem je de beitel stevig tegen het lichaam en onder de oksel. Om de beitel te sturen beweeg je met het hele lichaam zonder de klemming te lossen. De linker hand houdt de beitel op de leunspaan en dient tevens als draaipunt. Schrapen doe ik ook met de Ultima en op de zelfde manier. Het vergt enige oefening maar het loont de moeite.

Omdat leunen over het draaibank bed hier niet zo vanzelfsprekend is, is bij grotere draaibanken een draaibare of verplaatsbare kop bijna onmisbaar.

De taxus vaas is 230mm diep uitgehold en dat is zowat de limiet. Met een verzwaard en/of langer handvat moet dieper ook kunnen.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Clive Brooks is bij zowat elke open deur in binnen- en buitenland aanwezig, hij zal je graag met raad en daad bijstaan.

Maar dergelijke reactie van Sorby vind ik ook niet kunnen :mad:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.