Gerard Fogel beitelset's

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik verhit nooit. Het werd vroeger wel eens gedaan, ik weet het, maar ik blijf met hitte weg van gehard staal. De hitte die nodig is om het hout te branden ligt ver boven de temperatuur die gebruikt is voor het ontlaten (temperen van het staal) Nu zijn de arenden en de beitelhalzen niet gehard die kunnen dus wel wat hebben. Maar bij een dun slank beiteltje of houtsnijgutsje is de kans wel zeer reëel dat er teveel warmte tot in het lemmet zal komen, waardoor bij het korter worden van de beitel , de scherpte niet behouden zal blijven wegens het te zacht geworden staal. Ook verliest men stijfheid in een klein beiteltje of gutsje wat kan resulteren in het plooien van het gereedschap tijdens het gebruik. Zo'n beiteltje en gutsen ben ik al tegen gekomen, echt zonde. Men kan de verschillende temperatuurzones niet lezen, dus veel controle heeft men niet

Beitelheft merken aan de kant waar spiegelzijde moet komen, ook op de kopse kanten

Getapt boren en altijd enkele mm dieper dan de lengte van de arend , 8 mm van de beitelborst is

Steeds de beitel in de bankschroef zetten en het handvat draaien tot men ongeveer . Paul Sellers begint omgekeerd en komt tot de conclusie dat het niet werkt en zet dan de beitel in de bankschroef.

Aantikken en klaar.

Assen: tja de handgesmede gereedschappen, oude beitels( maar ook nieuwe houtsnijbeitels van Taylor, Dastra, Auriou, enz) hebben niet altijd rechte arenden; ik bedoel ook dat die niet altijd in de zelfde as staan als het lemmet. Dat is een probleem.
Gewoon dezelfde handelingen doen in het te gebruiken stuk hout waaruit later het heft wordt gevormd.. Daarna de assen aftekenen ( verlengde van de middenassen van het lemmet), beitel eruit halen, het merk ook op de kopse kanten aanduiden en nu pas het heft vormen (eventueel draaien). Merk voor de spiegelzijde steeds terug overzetten op alle kanten. Iets inkorten van de kopse waar de arend inkomt, zodat die weer in het tapse gat zal spannen.

Het merk Auriou zette om deze reden zijn houtsnijbeitels steeds met epoxy in de heften.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Senior Member
Roeland's Avatar

--------------------------------------------------------------------------------

Ingeschreven:Feb 2009
Locatie:Akkrum
Berichten:535






Steven, mooi klassiek handvat heb je gemaakt, zijn de ringen van r.v.s. gemaakt?
Als je er belang bij hebt mag je wel 3 snijbeitels van me hebben (die zijn wat dikker en langer als de steekbeitels).

Dank je, ik vind dit een heel aangename vorm. De ringen zijn van aluminium, en komen uit een harde schijf��.
Misschien een beetje aan de zachte kant, maar tot nu toe gaat het goed.

Dank voor het aanbod, maar ik heb beitels zat hoor. Het was misschien interessant om, wanneer ik begin met het geven van cursussen, een betaalbaar setje beitels te kunnen aanbieden.

Groeten, Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.