Prijzen HBM machines enorm gestegen.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Kijk ik even op HBM machines of ze de 350 profi lintzaag, de 12" vlak vandikte bank en de kollomboor nr 25 nog hebben.
Is alles veel en veel duurder geworden.
Soms wel €100!!!

Lekker weer.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik heb een HBM12" gekocht gehad op 26 december 2015 en toen 500 euro betaald. Op de machine zelf staat productie datum maart 2015 . Bij een jaarovergang veranderen meeste verkopers omdat prijzen van grondstoffen, transport ed ook veranderen.

Maar ook de wisselkoers euro / dollar speelt hier een grote rol.
Aangezien dat de machines geproduceerd zijn in maart zijn ze vermoedelijk in januari/februari besteld, als je dan gaat kijken naar de huidige koers tov toen dan scheelt dat al gauw 5-9% dat de dollar sterker geworden is tov de euro. Dat is 5-9% dat de verkoper minder winst maakt.
Als HBM dus nu door zijn vooraad heen zou zijn moeten ze ook nieuwe bestellen aan een duurdere prijs.

Vandaar de prijs update.

Als je dan kijkt naar de prijs van de HBM 12" vlak vandikte bank 2015: 500 euro 2016: 550 euro ofwel 10% duurder geworden

Wisselkoers 5 januari 2015 1 dollar = 0,83 euro
Wisselkoers 5 januari 2016 1 dollar = 0,93 euro

koerswisseling van 10%
 
Laatst bewerkt:

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Mmm beetje een Telegraaf kopje...

De hbm stationaire zaagtafel met 600a a is namelijk 300,- goedkoper geworden. Tis maar waar je naar kijkt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Volgens mij heeft de gestegen prijs met de wisselkoers te maken, of met veranderende regels mbt import.
Ik ben in december aan het kijken geweest voor een andere fotocamera, daar hadden ze het erover dat die in het begin van dit jar ook flink in prijs gingen stijgen, soms to wel 20%. En ook daar zie ik nu idd dat de prijzen ook omhoog zijn gegaan tov half december. Zal dus wel een algemene trend zijn van artikelen die uit azie of amerika komen...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Vaak halen ze hier wel extra winst op omdat de voorraad die ze hebben zonder prijsverhoging is ingekocht. De goedkoper gekochte voorraad verkopen ze met de prijs verhoging. Op die producten maken ze dus extra winst.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Vaak halen ze hier wel extra winst op omdat de voorraad die ze hebben zonder prijsverhoging is ingekocht. De goedkoper gekochte voorraad verkopen ze met de prijs verhoging. Op die producten maken ze dus extra winst.
Het is maar hoe je het bekijkt. Als de dollar goedkoper wordt maken ze verlies. Zelf zit ik ook in de import en vindt dit soort antwoorden grote onzin. En natuurlijk maakt HBM winst anders zouden ze het niet goed doen.
Als je aan de benzine pomp staat zie je ook de prijzen elke week ( soms per dag) de prijzen wijzigen. Ga je dan ook roepen dat ze extra winst maken als de prijzen omhoog zijn gegaan?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Voor een korte periode maken ze dan iets meer winst, ik weet niet hoeveel machines hbm in voorraad heeft maar het kan eigenlijk niet dat ze direct op 1 januari duurdere machines hebben gekocht omdat de oude voorraad volledig op was?
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Afgezien van de vrijheid die elke ondernemer heeft om zelf zijn prijzen vast te stellen:

Als HBM op 31 december machines in voorraad heeft die zijn ingekocht voor 100, terwijl de prijs die ze moeten betalen voor nieuwe inkoop per 1 januari 10% stijgt, dan hebben ze voor mij genoeg reden om die oude voorraad op basis van de nieuwe inkoop (à 110 + winstopslag) te koop aan te bieden. Dan lijkt het dus alsof ze extra winst maken, maar dat is niet echt zo omdat de voorraadpositie tegen duurdere inkoopprijzen moet worden aangevuld.

En nu stel eens dat de inkoopprijs met een flink percentage zou dalen. Vinden we dan nog steeds dat HBM de voorraad tegen de oude (dus hoge) verkoopprijs moet aanbieden? Ik denk niet dat ze dan nog veel kopers zullen vinden.

Met andere woorden: volgens mij is het een gezond principe om de verkoopprijs meteen aan te passen (omhoog én omlaag) aan nieuwe inkoopomstandigheden. Dat geldt voor producten die niet op voorraad worden gehouden, maar net zo goed ook voor producten die wél op voorraad zijn.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik heb er zeker niks op tegen en ik denk dat de meeste bedrijven dit doen. Dat is meer dan logisch natuurlijk. Maar ligt eraan hoe een bedrijf werkt, ik kende zelf een bedrijf die na januari hun oude voorraad verkocht tegen de originele prijs omdat dat ook de inkoop prijs was. Was de voorraad weg dan werd de prijs verhoogd, nadeel was dat mensen het niet redelijk vonden dat in februari of maart ineens de prijs hoger werd. Terwijl dit na januari vaak wel wordt geaccepteerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.