Wel of geen kamertje(recess)

Op een Duits forum volgde ik een topic over het weghalen van een kamertje voor de chuck of deze laten zitten. Nu was het toeval dat ik gisteren een schaal terug kreeg met de vraag of ik hem opnieuw wilde opknappen, ivm schade door fruit en wat verkleuring. De schaal was zo'n 5 jaar intensief gebruikt als fruitschaal.
In deze schaal zat nog het kamertje van mijn chuck dus kon ik hem zo weer inspannen en schuren en weer behandelen met olie en hij is weer als nieuw.
Ik heb geen vacuüm systeem wat alles makkelijker zou maken.
Nu zitten er op dit forum enorm goede schalendraaiers zo wat is jullie mening/ervaring hierover, wel of geen mogelijkheid om een schaal (of vaas) opnieuw op te spannen dmv een kamertje oid.
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik laat mijn recess er altijd in zitten Nico, precies om de reden die jij aangeeft.
(geen vacuumhulpstuk) en altijd weer opspanbaar, ook bij natuurrand.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Kan je misschien voor de onbekende in houtdraai wereld uitleggen wat een kamertje is?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je de klauwkamer hebt weggedraaid kun je daarna zo'n schaal natuurlijk altijd nog opnieuw opspannen met een hot melt glue chuck - een plaatje aluminimum dat precies in je klauw past en dat je kunt verwarmen op bijvoorbeeld de zool van een (omgekeerde) strijkbout, waarna je er smeltlijm op smeert waarmee je de (eventueel gevlakte en ontvette) onderkant van je schaal vastlijmt; zie bijvoorbeeld sticky chuck. Zeker als je alleen hoeft te schuren is de 'klemkracht' ruimschoots meer dan voldoende en is een 100% precieze centrering niet noodzakelijk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Omdat de meeste van mijn schalen met de easycore worden uitgestoken gebruik ik geen kamer (reces) maar een voet (tenon). De krachten die bij het uitsteken vrijkomen zijn vrij fors en een voet pakt dat beter op dan een kamer. Tenzij er heel veel hout om de kamer heen blijft zitten maar dat komt meestal de vorm niet ten goede. De voet wordt achteraf in zijn geheel weggedraaid. Als ik een schaal opnieuw onder handen zou moeten nemen zou ik er wel een kamertje in draaien, maar 2 a 3 mm diep is dan al genoeg, dus dat gaat meestal wel... De schaal is altijd door de tijd iets vervormd dus heel erg zuiver krijg je 'm er toch niet op.
Bij het opspannen in een kamer is de kans op breuk ook groter dan wanneer je opspant met een voet, vandaar dat ik eigenlijk alleen nog maar werk met een voet. Bovendien vind ik het niet mooi als je aan een schaal kan zien hoe ie opgespannen is geweest, maar dat is misschien een soort beroepsdeformatie...
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Nou ik vind het een erg intresante vraag :)
tot voor kort hadden al mijn schaaltjes nog een kamertje ( vooral omdat het omgekeerd opspannen nog niet zogoed lukt )
nu vond ik dit zelf niet zo mooi en aangezien mijn kamertje 12mm diep is heb ik dan ook altijd een erg dikke bodem
wat bij een grotere schaal nog wel meevalt maar kleiner werk word dan moelijker in verhouding te brengen
ook was ik in de veronderstelling dat als je een "echte houtdraaier" wilt worden het bij de afwerking hoort om het kamertje weg te draaien
ik vind Henk zijn tip wel de moeite waard om eens uit te zoeken
mvg tom
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Zeer interessant. Ik dacht dat in dwarshout een zwaluwstaart - kamer sterker was en bij langshout men best een pen kiest.

Tom, 12 mm is veel te diep!! Voor je Nova G3 met je 50 mm bek is 5 mm het maximum, hieronder een foto van de G3 met 50 mm bek . Het hout mag geen contact hebben met het de "bodydeel" ( bodem) van de bekken. Ook een pen mag de bodem van de bekken niet raken.
De schuine kanten van de kamer zijn best helemaal de juiste hoek. Beter te recht dan te schuin als er een afwijking is.

IMG_2470cvk.jpg


Interessante must see video met de juiste vormen van kamers en pennen ( en verschillen!!) voor dwars- en de juiste voor langshout . Met demo hoe zwak een verkeerd type pen er in dwarshout zou moeten zijn .
https://vimeo.com/69018287


groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.