eiken balken draadeind

laurens88

Nieuw lid
4 jan 2016
14
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een eiken balken tafel.
5 balken van 20cm breed en 6cm dik.

De balken wil ik graag middels een draadeind met elkaar verbinden, aan de zijkant zal een verzinking en grote moer zitten.
Mijn vraag: hoe krijg ik die gaten allemaal op precies de juiste hoogte, als 1 gat afwijkt en ik het draadeind erdoorheen doe.. dan heb ik geen vlak tafelblad.

Moet ik hier een kolomboormachine voor aanschaffen? Ik zag ook dat dergelijke machines vaak geen boordiepte van 20cm hebben..

Alvast bedankt!

Groet, Laurens
 
P

Pel

Guest
Balken tegen elkaar klemmen, met een lang boor recht boren tot in de tweede balk, eerste geboorde balk weg halen en de volgende boren tot weer in de tweede balk.

Groet Pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Wat een merkwaardige constructie. Je fixeert dan het hout in de richting waarin het werkt.
Zodoende zal er bij krimpen geen spanning meer op het draadeind staan waardoor je geen 'blad' meer hebt maar losse planken. En bij uitzetten komt er een enorme spanning op de draadeind te staan.

Ik vermoed dat je het voor de 'industriële look' doet?:p
In dat geval zou ik het fake maken, gewoon de balken verlijmen en er stukje draadeind met moer insteken voor de 'sier'.

Overigens lijkt de boordiepte mij niet zo'n probleem. je kunt gewoon met een speedboor er doorheen boren en als de slag van de kolomboor te klein is het in 2 of 3 stappen boren.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Volgens mij voldoet standaard houtlijm gewoon, ik koop 250ml pattex houtlijm bij de action. Dat is echt prima lijm voor een lage prijs!
Wij hebben zelf een ronde tafel die is gemaakt uit eiken balken met 2 draadeinden. Jaren gelden leek de tafel wat 'los' te zitten en zijn de moeren aangedraaid, probleem was eenvoudig opgelost. Van uitzetten hebben we nog geen last gehad.
Zit er misschien een Hornbach bij je in de buurt? Daar hebben ze goede lijmklemmen van 120cm voor iets van 16 euro.
Misschien kun je in plaats van een speed een slangenboor kopen bij ecotools, kost een paar euro en boren best wel goed. Speedboren vind ik namelijk irritant boren:p
https://www.ecotools.nl/search/?search=slangenboor
Succes!
 

laurens88

Nieuw lid
4 jan 2016
14
0
Bedankt Lars.!

Dus jij hebt alleen 2 draageinden in je tafel zitten, geen lijm. En als de tafel los dreigt te zitten, draai je de moeren aan?

Slangenboor is een goeie!

Groet, Laurens
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Bedankt Lars.!

Dus jij hebt alleen 2 draageinden in je tafel zitten, geen lijm. En als de tafel los dreigt te zitten, draai je de moeren aan?

Slangenboor is een goeie!

Groet, Laurens

De tafel is jaren geleden door mijn moeder tweedehands gekocht en staat nu al 25 jaar in huis. Ik denk iets van 20 jaar geleden zijn de moeren een keer aangedraaid. Het scheelt wel dat de tafel al redelijk was ''uitgewerkt'', de tafel is nu denk ik iets van 50 jaar oud:p
 

laurens88

Nieuw lid
4 jan 2016
14
0
haha oke ik snap 'm!

en wat zouden jullie persoonlijk doen?
- draadeinde?
- verlijmen?
Ik ben er zelf nog niet uit.. alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Laurens
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik zou verlijmen met een gewone houtlijm (D3)
Maar wat je ook doe, zorg dat het hout voldoende droog is.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bedankt Pel en HansB voor jullie reactie!
Zet je ze vervolgens vast met zulke lijmklemmen? https://www.gamma.nl/assortiment/ga...fview=search&fh_secondid=b_product_b021400733

Mocht je ze nog moeten kopen, de budget variant bij de Hornbach (blauw/grijs van kleur) zijn een stuk goedkoper en werken ook goed. Ik kan op de website maar tot een meter vinden, in de Hornbach zelf zijn er ook langere varianten. De meter variant is maar 15,45 euro, doe er een paar euro bij en je hebt de prijs voor de 1250 variant.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Laurens,

Ik krijg de indruk dat je nog helemaal aan het begin staat van je houtbewerkingscarrière. Dat is leuk maar waarschijnlijk heb je nog niet de juiste klemmen om een dergelijk blad te klemmen, en dat aanschaffen zal een lieve duit kosten.

Nu kwam ik op het volgend idee: waarom gebruik je niet gewoon draadeinden om je blad te klemmen? Draadeinden kosten een prikkie en je er nadien nog stukjes van gebruiken voor je cosmetische 'nepdraadeinden'. Dan heb je én een normaal verlijmd blad, én een draadeindlook, én je hoeft geen dure klemmen te kopen.

Overigens zoals hierboven genoemd volstaat een doodgewone D2 of D3 witte houtlijm. dat kost een paar euro voor een flesje.
Wel zorgen dat je lijmnaad exact past en vlak en schoon is want deze lijm heeft geen enkel vullend vermogen.

succes, en wel foto's posten hè als je aan de slag gaat!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
waarom gebruik je niet gewoon draadeinden om je blad te klemmen? Draadeinden kosten een prikkie en je er nadien nog stukjes van gebruiken voor je cosmetische 'nepdraadeinden'. Dan heb je én een normaal verlijmd blad, én een draadeindlook, én je hoeft geen dure klemmen te kopen.

Als een draadeind kan zou een houtklem al helemaal moeten kunnen. Overigens ben ik niet met je eens dat je per se speciale klem moet aanschaffen (lijmknecht), het is natuurlijk wel makkelijker.

Wat ik altijd doe:
1. balken op de grond
2. Dan kranten erop (zodat de lijm de balken niet vastlijmt)
3. Blad er dwars op
4. Dan kranten erop en weer balken erover.

Je kan dan houtklemmen op de balken zetten zodat het blad niet bol wordt getrokken bij het aandraaien.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Waarom niet allebei doen? Lijmen en daarna vast klemmen met draadeinden. Dat heb je in ieder geval een sterke constructie! Het enige wat wel tricky is om de gaten haaks en recht te boren. Helemaal uit de hand kan dit lastig zijn.
Alleen lijmen met hornbach klemmen zou in principe ook wel goed gaan. Kun je daarna kiezen voor nep draadeinden of wat dan ook.
Als ik iets lijm leg ik het meestal op bakfolie. Omdat het plastic is hecht de lijm er niet aan en dat is nog net wat makkelijker dan kranten.
 

laurens88

Nieuw lid
4 jan 2016
14
0
Bedankt allemaal! Goeie tips, ik zal ook zeker foto's maken.

Goed punt Lars. van die gaten. Ik weet nog niet precies hoe ik de gaten precies recht zou kunnen boren. Aangezien ik zeker wil weten dat beide zijkanten van de tafel, de moeren uiteindelijk in dat geval, 'symmetrisch' zijn. Het kan makkelijk met een kolomboormachine, maar die heb ik niet.
Eerder had iemand het al over een slangenboor, maar dan weet ik nog niet hoe ik het echt precies recht moet boren.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Je kan dit proberen:
https://www.youtube.com/watch?v=r7yLMN-nMu0
Even doorspoelen naar ongeveer 4.00, je zou het hoger kunnen maken omdat een slangen boor vaak ook redelijk lang is en dan heb je meer hoogte om te kijken of het haaks is. Je kan zelfs misschien dit maken:
dingetje.jpg
Waarbij het gat in het midden precies even groot is als je slangenboor. Met een lijmklem bevestig je het aan je balk en dan zou het redelijk goed moeten gaan.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Als je niet in de gelegenheid bent om het hout dusdanig voor te bewerken dat je het goed kunt verlijmen vind ik het geen gek idee om het hout met draadeinden te verbinden. Krimpt het hout, dan draai je de moeren aan, komt er spanning op, dan los je ze. Ik zou een slangenboor kopen, dat boort veel fijner dan een speedboot. De gaten aan allebei de kanten van de balken aftekenen en vanaf 2 kanten uit de hand zo haaks mogelijk naar het midden boren. Gebruik je draadeinden van 8mm boor je met 10 of 12mm de gaten. Zo kun je de balken gelijk richten en vervolgens de draadeinden aandraaien.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Bij mijn eerste tafel heb ik er een losse messing met groef voor gebruikt , in combinatie met verborgen draadeinden .
Dan kan je ook iets ruimer boren .
De buitenste iets smallere balken er tegenaan gelijmd ook met messing en groef .
Alles gelijmd met construktielijm .
Blad is wel iets krom , omdat ik toen niet wist dat je ze om en om moest leggen .

Succes Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.