Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

eiken balken draadeind

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een eiken balken tafel.
    5 balken van 20cm breed en 6cm dik.

De balken wil ik graag middels een draadeind met elkaar verbinden, aan de zijkant zal een verzinking en grote moer zitten.
    Mijn vraag: hoe krijg ik die gaten allemaal op precies de juiste hoogte, als 1 gat afwijkt en ik het draadeind erdoorheen doe.. dan heb ik geen vlak tafelblad.

Moet ik hier een kolomboormachine voor aanschaffen? Ik zag ook dat dergelijke machines vaak geen boordiepte van 20cm hebben..

Alvast bedankt!

Groet, Laurens

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Balken tegen elkaar klemmen, met een lang boor recht boren tot in de tweede balk, eerste geboorde balk weg halen en de volgende boren tot weer in de tweede balk.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Wat een merkwaardige constructie. Je fixeert dan het hout in de richting waarin het werkt.
    Zodoende zal er bij krimpen geen spanning meer op het draadeind staan waardoor je geen 'blad' meer hebt maar losse planken. En bij uitzetten komt er een enorme spanning op de draadeind te staan.

Ik vermoed dat je het voor de 'industriële look' doet?
    In dat geval zou ik het fake maken, gewoon de balken verlijmen en er stukje draadeind met moer insteken voor de 'sier'.

Overigens lijkt de boordiepte mij niet zo'n probleem. je kunt gewoon met een speedboor er doorheen boren en als de slag van de kolomboor te klein is het in 2 of 3 stappen boren.

Bedankt Pel en HansB voor jullie reactie!

Goed idee HansB, wat voor lijm gebruik je zelf voor het verlijmen van dikke eiken balken?
    Zet je ze vervolgens vast met zulke lijmklemmen? https://www.gamma.nl/assortiment/gam...uct_b021400733

Alvast bedankt! Groet, Laurens

Volgens mij voldoet standaard houtlijm gewoon, ik koop 250ml pattex houtlijm bij de action. Dat is echt prima lijm voor een lage prijs!
    Wij hebben zelf een ronde tafel die is gemaakt uit eiken balken met 2 draadeinden. Jaren gelden leek de tafel wat 'los' te zitten en zijn de moeren aangedraaid, probleem was eenvoudig opgelost. Van uitzetten hebben we nog geen last gehad.
    Zit er misschien een Hornbach bij je in de buurt? Daar hebben ze goede lijmklemmen van 120cm voor iets van 16 euro.
    Misschien kun je in plaats van een speed een slangenboor kopen bij ecotools, kost een paar euro en boren best wel goed. Speedboren vind ik namelijk irritant boren
    https://www.ecotools.nl/search/?search=slangenboor
    Succes!
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Bedankt Lars.!

Dus jij hebt alleen 2 draageinden in je tafel zitten, geen lijm. En als de tafel los dreigt te zitten, draai je de moeren aan?

Slangenboor is een goeie!

Groet, Laurens

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door laurens88 Bekijk Berichten
    Bedankt Lars.!

Dus jij hebt alleen 2 draageinden in je tafel zitten, geen lijm. En als de tafel los dreigt te zitten, draai je de moeren aan?

Slangenboor is een goeie!

Groet, Laurens
    De tafel is jaren geleden door mijn moeder tweedehands gekocht en staat nu al 25 jaar in huis. Ik denk iets van 20 jaar geleden zijn de moeren een keer aangedraaid. Het scheelt wel dat de tafel al redelijk was ''uitgewerkt'', de tafel is nu denk ik iets van 50 jaar oud
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

haha oke ik snap 'm!

en wat zouden jullie persoonlijk doen?
    - draadeinde?
    - verlijmen?
    Ik ben er zelf nog niet uit.. alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet, Laurens

Ik zou verlijmen met een gewone houtlijm (D3)
    Maar wat je ook doe, zorg dat het hout voldoende droog is.

Forum Rechten