Beginnend Houtsnijder

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Taxus kan ook bijv maar is wel wat giftig dus gebruik dunne handschoenen.
Hout kan je bij Massave of bij de Fijnhouthandel in Amsterdam of Arnhem kopen, ligt eraan waar je woont.

Van de Taxus zijn de naalden en de bessen giftig. Van het droge hout hoef je niet bang te zijn dat is net zo giftig of niet giftig als bij andere houtsoorten.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Van de bessen zijn alleen de zaden giftig, het vruchtvlees niet. Vogels kunnen de zaden niet verteren en eten er wel van zonder dood te gaan. Zo kan de Taxus zich verspreiden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maar Willem, vind jij eiken houtsnijwerk niet mooi? Vind je de eikenhouten beelden in kerken en de beeldhouwkunst in het rijksmuseum niet mooi, nou ja Smaken verschillen natuurlijk?

@Pel; het verschilt per kerk zeg maar.
Soms is het heel knap en soms is het vrij grof en dat spreekt me niet zo aan.
Eikenhout ben ik gewoon niet zo'n liefhebber van.
Maar zoals je al zegt; smaken verschillen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@Pel; het verschilt per kerk zeg maar.
Soms is het heel knap en soms is het vrij grof en dat spreekt me niet zo aan.
Eikenhout ben ik gewoon niet zo'n liefhebber van.
Maar zoals je al zegt; smaken verschillen.
Welke houtsoort voor het snijwerk wordt gebruikt hangt ook af van de toepassing.
Voor bijvoorbeeld traditioneel Luiks snijwerk wordt uitsluitend eik van de allerbeste kwaliteit gebruikt.
luiks snijwerk.jpg

Voor beelden zoals dit werd dan weer lindehout gebruikt:
polychroom.jpgpolychroom.jpg

Het hangt er dus vanaf wat je wil maken.
En, uiteraard, over smaak valt niet te twisten!
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
@Pel Ik heb even rondgekeken naar de verschillende auteurs die je noemde, en ik kreeg op amazon.com wel een positieve indruk van die Richard Bütz - en zowaar, zijn boek was ook te koop via bol.com :) How to Carve Wood: A Book of Projects and Techniques. Ik denk dat dat een goed boek is voor beginners.. voorlopig pruts ik nog even met x-acto knives, mijn beitels en lino-cutter, alleen wil ik nu een figuur uit een brok eikenhout gaan snijden dus of dat gaat lukken met dat gereedschap is nog de vraag. Maar ik vermaak me wel!
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
@Yeshua: Ik zou je toch aanraden om niet met Eikenhout te beginnen. Een blokje lindehout kost echt weinig en maakt het leven zoveel makkelijker. Helemaal als je gereedschap van mindere kwaliteit is, dan heb je al genoeg uitdagingen. Eik is veel moeilijker te bewerken, alleen al door hoe hard het is.
 
P

Pel

Guest
@Yeshua Ik heb het boek van Richard Bütz vertaald naar het Nederlands, ik weet niet hoe jou Engels is maar probeer het anders tweedehands in het Nederlands te krijgen. Op dit draadje http://www.woodworking.nl/showthread.php?16063-Wood-Carving staan twee reliëf werken van mij, die zou je misschien als voorbeeld kunnen nemen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
@Yeshua: Ik zou je toch aanraden om niet met Eikenhout te beginnen. Een blokje lindehout kost echt weinig en maakt het leven zoveel makkelijker. Helemaal als je gereedschap van mindere kwaliteit is, dan heb je al genoeg uitdagingen. Eik is veel moeilijker te bewerken, alleen al door hoe hard het is.

Eiken is natuurlijk wat harder maar aan de andere kant is het makkelijk te bewerken. Indien gereedschappen niet 100 % snijden ( droog scheren zonder een kras op de huid achter te laten) dan zal het met linde niet lekker lopen en zal eiken veel meer vergeven. Voor lindehout heb je eigenlijk ook een scherpere slijphoek nodig.

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu

 

YeshuaHaMashiach

Nieuw lid
4 jan 2016
7
0
Ede Gld.
@Jurriaan Zal het zo even aanpassen in mijn profiel, maar ik woon in Ede Gld. Op dit moment zal ik alleen eerst nog een tijdje moeten sparen voor gutsen/klopper/wetstenen voordat ik hout ga kopen, maar bedankt voor het meedenken!

Als iemand trouwens voor een paar tientjes (onder de 40,-) nog tweedehands goede tips heeft dan is dat altijd welkom. Ik heb op marktplaats gekeken voor 2e hands gutsen/slijpstenen/klopper maar het is vaak toch nog aardig prijzig, of net niet wat ik nodig heb.

@Pel Mijn Engels is aardig goed, dus dat is opzich geen probleem, maar NL is altijd iets fijner dus ik zal eens kijken of ik de vertaling kan vinden. Die voorbeelden zien er trouwens echt mooi uit! Als je nog meer werk hebt graag posten :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een klopper moet je niet kopen.
Enkele restjes en een beetje huisvlijt leveren een bruikbaar stuk gereedschap op.
Of even een houtdraaier vragen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Eiken is natuurlijk wat harder maar aan de andere kant is het makkelijk te bewerken. Indien gereedschappen niet 100 % snijden ( droog scheren zonder een kras op de huid achter te laten) dan zal het met linde niet lekker lopen en zal eiken veel meer vergeven. Voor lindehout heb je eigenlijk ook een scherpere slijphoek nodig.

groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu


Leerzaam.
 
P

Pel

Guest
@Yeshua. Als je hout koopt probeer dan aan de lucht gedroogd hout te kopen of te krijgen, afval stukken bij een houtzagerij bijvoorbeeld, of als je ziet dat er ergens hout gekapt wordt. Even vragen of je enkele stammetjes mag hebben, meestal is dat geen enkel bezwaar, Vurenhout en grenenhout wat automatisch is gedroogd is ongeschikt voor houtsnijwerken, omdat de cellen hars in het hout hard worden. Aan de lucht gedroogd is het daar in tegen wel geschikt voor houtsnijwerken. Maar ik zou gewoon op je gemak beginnen met een plankje zet er een mooie afbeelding op en kijk waar je uitkomt, je kunt hier altijd terecht voor verder advies. Het hoeft echt geen top stuk te zijn daar gaat het immers niet om, het maakt niet uit wat je maakt, als je maar iets maakt, is mijn gezegde altijd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.