3D printer

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Inderdaad, Ik heb hier ook een 3dprinter staan. Een paar maanden oud, dacht het ook te kunnen gebruiken voor stukwerk, maar de tijd die er in kruipt om iets te printen is enorm. 2-3uur is niets.
Het langste wat hij al aan 1 stuk door staan printen heeft is 46 uur.
Laatst had ik ook een stofzuig verloopstuk nodig, ik dacht het te printen maar vanwege de tijd heb ik het snel op de draaibank gemaakt.
Daarnaast is het stuk dat ik op de draaibank gemaakt heb ook nog eens sterker omdat het uit massief kunststofgemaakt is. Hetzelfde onderdeel uit een 3d printer zou een grotere kans hebben op breken door de laagjes.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Wees maar niet bang Maja, heb je wel eens gezien hoe lang het duurt om iets in 3D te printen?

Ja, printen is tijdrovend. Daar staat tegenover dat je er niet bij hoeft te blijven als je enige routine hebt opgedaan. Als je er op moet wachten vergt het, uhm, enig geduld kan ik beamen :)

Inderdaad, Ik heb hier ook een 3dprinter staan. Een paar maanden oud, dacht het ook te kunnen gebruiken voor stukwerk, maar de tijd die er in kruipt om iets te printen is enorm. 2-3uur is niets.
Het langste wat hij al aan 1 stuk door staan printen heeft is 46 uur.
Laatst had ik ook een stofzuig verloopstuk nodig, ik dacht het te printen maar vanwege de tijd heb ik het snel op de draaibank gemaakt.
Daarnaast is het stuk dat ik op de draaibank gemaakt heb ook nog eens sterker omdat het uit massief kunststofgemaakt is. Hetzelfde onderdeel uit een 3d printer zou een grotere kans hebben op breken door de laagjes.

Massief kunststof is sterker, dat lijkt me niet te ontkennen. Ik heb alleen geen draaibank :) En de mogelijkheden tot niet-draaibare-vormen zijn natuurlijk groter. Zo zie je maar weer: het juiste gereedschap kiezen bij het juiste moment, met dat wat je voor handen hebt en waar je zin in hebt natuurlijk :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat het moet kunnen, maar misschien is het maximaal te printen formaat wat beperkt voor een freesmal? Voor "af en toe gebruik" zou PLA misschien nog wel kunnen. ABS zal wellicht duurzamer zijn, maar dat weet ik nog niet uit eigen ervaring. Nylon is wellicht ook een optie. Als ik het een keer geprobeerd heb, laat ik het weten!

Volgens mij is er niet veel verschil tussen PLA en ABS - meest in het oog springende eigenschap van ABS is dimensionele stabiliteit - een van de redenen dat het een heel behoorlijk materiaal is om blaasinstrumenten (blokfluiten, klarinetten, hobo's, piccolo's) van te maken die duidelijk beter van akoestische kwaliteit zijn dan even dure exemplaren van (noodgedwongen) goedkope en inferieure houtsoorten. Een (goede) ABS blokfluit van zeg 75 euro doet niet onder voor een houten fluit van rond de 250-300 euries.

PLA wordt niet voor niks o.a. ook gebruikt voor vervangende gewrichten - dat moet ook behoorlijk slijtvast zijn.

Nylon is zachter en vooral minder vormvast, en zal voor 'malwerk' dan ook denk ik minder geschikt zijn. Delrin (lijkt wel op nylon maar is onvergelijkbaar) zou wel geschikt zijn, maar ik gok dat dat niet te 3D-printen is.
 
Laatst bewerkt:

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Nu lijkt het net of ik niks anders doe dan verloopjes printen, maar evengoed, wat enorm handig :) De "tuut" van de stofzuigerslang loopt licht taps toe en met nauwkeurig opmeten kon ik die vorm precies namaken in het verloop naar vandiktebank en zaagmachine. Ik zal de volgende keer foto's van een een meer "interessant" project posten :)

verloopjes-1.jpg


verloopjes-2.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nou inderdaad die verloopjes zijn inderdaad superhandig! Dat gepruts met ductape is ook niet alles.

Mag ik zo vrij zijn te vragen of je een schatting kan maken wat een verloopje nu kost aan materiaal? ( elektra verbruik mag je wel verwaarlozen )

Als je plannen hebt verloopjes te produceren voor verkoop en je wilt het geheim houden ook prima hoor!
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Mag ik zo vrij zijn te vragen of je een schatting kan maken wat een verloopje nu kost aan materiaal?

Even "hardop" rekenen:

* Spoelen met PLA filament bevatten doorgaans 1kg materiaal.
* PLA kost voor zo'n spoel rond de 20,-- euro.
* De twee verloopjes van bovenstaande foto's wegen samen, ruim genomen, 50g.

Dat komt dan neer op ((50 / 1000) * 20) / 2 = 0,50 euro per verloop. In materiaal.

Ik denk dat ABS ongeveer net zo duur is, en PETG een kwart duurder. Zo bekeken zijn de verloopjes niet bepaald duur te noemen. Uiteraard moet de duurzaamheid nog blijken.

Je zegt elektra te verwaarlozen - ik heb geen idee in hoeverre dit een factor is eigenlijk. Op bovenstaande verlopen heeft de printer gezamenlijk een uur of 6 à 7 staan ratelen en piepen, inclusief een verwarmd plateau en natuurlijk het verhitten van de "extruder". Hoewel ik het niet helemaal zeker weet, levert het apparaat dan een vermogen van ongeveer 120W.

En verder kost het (soms veel) teken- en ontwerptijd, uitproberen en miskleunen maken. Die miskleunen horen ook bij de leercurve natuurlijk. Ik denk dat ik tot nu toe, in die leercurve, drie of vier keer zoveel materiaal, misschien wel meer, verbruikt heb dan er aan nuttige voorwerpen is "overgebleven". Ik neem aan dat dat wel minder zal worden.

Wat zeggen de materiaalkosten over "productiekosten" in dit geval? Niet zoveel denk ik. Er zitten relatief veel arbeidsuren in als je zo zou rekenen, wat ik niet doe, want het is een hobby. Daarmee wordt de stuksprijs, juist omdat het maatwerk betreft, natuurlijk een stuk hoger.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Bedankt voor dit duidelijke antwoord!
En inderdaad de materiaalkosten vind heel erg meevallen.
Ja natuurlijk verspil je in het begin wat, gebeurd ook met je eerste houtbrouwsels. Alleen dan kunnen de resten de kachel nog in.

Dat ik schreef de elektra te verwaarlozen komt omdat de elektra prijzen per land verschillen en per jaargetijde ( hier in elk geval )
En tuurlijk verbruikt het stroom maar ik verwachtte geen apparaat wat 1500Watt staat te trekken.

Tijd is inderdaad hobby.

Oh als je de elektra wel wil rekenen, moet je ook meerekenen dat de tijd die je hieraan bezig bent een nutteloze verbruiker zoals een TV uit kan, dat spaart weer wat.
Volgens mij is 6 uur naar die werkende printer kijken boeiender dan TV :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.