Krulberken

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Op deze site staat m.i. ook goed uit gelegd hoe e.a. met maserknollen in elkaar zit http://www.kijkeensnaarhout.nl/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=66&Itemid=72

Er staat een prachtige foto van onderstaande zomer eik op de site.

Bekijk bijlage 41186

Groet Pel.
Die foto laat een Burl zien, niet een MASUR Berk soort hout (Maser is blijkbaar niet hetzelfde als MASUR) misschien een nieuw woord of spelen op het woord Masur ??

Klick hier als je Burls wilt zien, en die heb Ik ook enkele gedraaid, en kunnen heel mooi zijn, maar dat heeft helemaal niets met Masur Berk te maken, en worden ook niet Maser knollen genoemd in de hout wereld.



http://www.google.ca/search?q=tree+...X&ved=0ahUKEwjL1cD_-Z_KAhWGmx4KHZcyDY0Q_AUIBQ
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Erg verwarrend Allemaal Leo, de bewering van jou dat je de masur berk hebt, en de maser knol wat weer een gezwel aan een boom is? Maar het is wel allemaal prachtig hout als het door zaagt en de tekening te voorschijn komt.

Groet pel
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Net als mensen beschermen bomen zich ook tegen infecties met bacteriën. Ze kapselen het zieke gebied in, waardoor een woekering ontstaan van houtcellen, die uit kunnen groeien tot vele malen de uiteindelijke stam. De bacteriën krijgen vaak vat op de boom via een beschadiging. Steenslag langs wegen wordt wel aangemerkt als starter en ingang voor de bacterie.
Enkele bacteriesoorten waarover ik las: taphrina betula (berk) -agrobacterium tumefaciens - nectria galligena. Aangezien ik geen bioloog ben is dit voor mij ook acacadabra.
Wie belangstelling heeft voor dit soort wortelhout kan terecht in Hamburg bij www.cropp-timber.com
Op de tweejaarlijkse landelijke Duitse houtdraaiersmanifestatie worden ze wel aangeboden voor het luxere draaiwerk.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Erg verwarrend Allemaal Leo, de bewering van jou dat je de masur berk hebt, en de maser knol wat weer een gezwel aan een boom is? Maar het is wel allemaal prachtig hout als het door zaagt en de tekening te voorschijn komt.

Groet pel

Er is niets verwarrend Pel, de Masur Berk is niet hetzelfde als een burl aan een boom, die komen overall voor en zijn niet echt zeldzaam.

De Masur Berk groeit alleen in de Zweedse Finse en Russische streek van Karelia en daar about, het is een aandoening van de boom, en niet een gezwel of burl aan de Berk, Ik hoop dat dit het duidelijker maakt voor jou :confused:
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Wat mij vooral duidelijk word dat deze twee verschillende aantastingen veel door elkaar gegooid worden !
Mij is wel duidelijk welke ik zoek namelijk de soort die in finland en omgeving groeit dus niet een knol of wortel van de berk
Bedankt voor alke reacties
Zou mooi zijn als ik nog wat hout ervan vind
Zal zelf een paar houthandels afbellen ,weet in ieder geval waar ik naar moet vragen
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
@Pine
Op de site van de Duitse houthandel die Jan Pranger opgaf staan het wel.
http://www.cropp-timber.com/Turning/Cropp_Timber_-_Turningwood_Sawmill_and_Warehouse_Infos.htm
Een klein beetje naar beneden scrollen en dan aan de rechterkant.
Dit staat er:

Birch Burl
In September 2013 Masur Birch logs have arrived.
Meanwhile the material is debarked and sawn for pre-drying.

Maar als je naar de foto kijkt zijn het gewoon stamdelen.
Daar haen ze Maser en Masur dus ook door elkaar.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt dat je me erop wijst ik had eroverheen gelezen door de term burl wat weer wijst op een knol
Maar als ik de fotos bekijk lijkt het om masur berken te gaan
Zal is vragen wat het me gaat kosten hamburg is al weer dichterbij dan finland
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Net als mensen beschermen bomen zich ook tegen infecties met bacteriën. Ze kapselen het zieke gebied in, waardoor een woekering ontstaan van houtcellen, die uit kunnen groeien tot vele malen de uiteindelijke stam. De bacteriën krijgen vaak vat op de boom via een beschadiging. Steenslag langs wegen wordt wel aangemerkt als starter en ingang voor de bacterie.
Enkele bacteriesoorten waarover ik las: taphrina betula (berk) -agrobacterium tumefaciens - nectria galligena. Aangezien ik geen bioloog ben is dit voor mij ook acacadabra.
Wie belangstelling heeft voor dit soort wortelhout kan terecht in Hamburg bij www.cropp-timber.com
Op de tweejaarlijkse landelijke Duitse houtdraaiersmanifestatie worden ze wel aangeboden voor het luxere draaiwerk.
vr.gr. Jan Pranger.

Die burls en ver/over-groeiingen worden nogal eens door elkaar gehaald, plus er zijn minstens twee verschillende soorten burls, multi punt en onion type burls, waar de laatste dikwijls voorkomt op Sparren en op de manier van een ui of bloembol in lagen groeit, de multi point is met vele punten langs en door elkaar aan het groeien en kan overal aan een boom bevinden van de wortels tot de tip van een tak.

rootburl.jpg Willow burl.jpg Maple burl.jpg Kersenhout burl.jpg Manitoba Esdoorn burl.jpg

Overgroeingen van een wond of afgebroken tak is geen burl maar worden het soms wel zo genoemd omdat mensen niet weten wat er binnenin zit,

Over groeid.jpg overgroeiingen .jpg Overgroeide tak.jpg

Hier is een onion burl en root burl aan een grote Wilg
Willow tree and me.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Geeft allemaal hout waar je niet op uitgekeken raakt !
Is er een soort burl die ook geschikt is voor beitelhechten of zijn ze allemaal te warrig
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik denk als het belangrijk is dat je Masur berk heb moet je weten dat het niet een berk knol is wat je krijgen want zoals Leo het zegt zijn de twee heel verschillende van aard d.w.z. de ene heeft een warrig vezel opbouw zonder dominant of merkbaar groei richting, de andere zoals de stuk die hier naast me ligt heeft een min of meer onaangetast opbouw maar wel de bijzonder kenmerken. Als je een mes met lemmet en massief heft wil is de knol waardoos. Als het gaat om de ander type mes met alleen de hout als versiering maakt het niet zo veel uit welke, knol of Masur. En voor een beitel hecht moet je het zeker weten. Om het verschil te zien moet je het hout goed kunnen inspecteren en of de buiten kant zien en niet een rechthoekig blok zoals het vak in de handel komt of door internet sites wordt aangeboden. Ik kan me voorstellen dat de knol is vak als de Masur verkocht voor een hoger prijs dan het eigenlijk waard is tot de onwetende koper. Pas op dus.
Is er een soort burl die ook geschikt is voor beitelhechten of zijn ze allemaal te warrig

Een knol (burl) is per definitie warrig.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik denk als het belangrijk is dat je Masur berk heb moet je weten dat het niet een berk knol is wat je krijgen want zoals Leo het zegt zijn de twee heel verschillende van aard d.w.z. de ene heeft een warrig vezel opbouw zonder dominant of merkbaar groei richting, de andere zoals de stuk die hier naast me ligt heeft een min of meer onaangetast opbouw maar wel de bijzonder kenmerken. Als je een mes met lemmet en massief heft wil is de knol waardoos. Als het gaat om de ander type mes met alleen de hout als versiering maakt het niet zo veel uit welke, knol of Masur. En voor een beitel hecht moet je het zeker weten. Om het verschil te zien moet je het hout goed kunnen inspecteren en of de buiten kant zien en niet een rechthoekig blok zoals het vak in de handel komt of door internet sites wordt aangeboden. Ik kan me voorstellen dat de knol is vak als de Masur verkocht voor een hoger prijs dan het eigenlijk waard is tot de onwetende koper. Pas op dus.

Een knol (burl) is per definitie warrig.

Dit was me al duidelijk ik vroeg me alleen af of er per definitie geen burl is die geschikt is
Maar niet dus
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Geeft allemaal hout waar je niet op uitgekeken raakt !
Is er een soort burl die ook geschikt is voor beitelhechten of zijn ze allemaal te warrig

Pine de Masur is geem burl en is gewoon gegroeid als een boom, alleen zit daar het figuur en tekening in het hout.

Ik heb nooit geprobeerd of een burl de impacts/stoten kan verdragen, Ik verwacht dat de draad die scheef of schuin in het hout zit niet die klappen kan verdragen, maar Ik weet dit dus niet zeker.
 
P

Pel

Guest
@Leo, Bedankt voor de info, was een leerzame discussie. Wat woon jij in een prachtige streek van Canada Leo, ik had op Google Maps Atikokan Ontario opgezocht wat een prachtige meren, daar zou ik als sportvisser mijn hart op kunnen halen.

Groet Pel.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Pine de Masur is geem burl en is gewoon gegroeid als een boom, alleen zit daar het figuur en tekening in het hout.

.......

Deze houtsoort kende ik niet toen ik in oktober op bezoek bij Willy Vanhoutte (privé) de naam Finse berk voor het eerst hoorde.
Zoals Leo zegt, en volgens Willy, is dit inderdaad een boomsoort.

In de galerij van Willy staan een paar mooie stukken in Finse maser berk.
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
even een paar fotos van waar het bij mij om begonIMG_0349.jpgIMG_0346.jpgIMG_0347.jpgIMG_0345.jpg
en waar ik naartoe zou willen
denk dat ik nog even moet gaan sparen
ik kwam op de site die leo stuurde een aantal partijen tegen en de prijzen vielen me vies tegen
allemaal bedankt want ik vond het ook zeer leerzaam en zal nog zuiniger met mijn beitels omspringen
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo allemaal
Gisteren een wat mishandelde A E Berg 1 inch steekbeitel gevonden/gekocht .
Wat opviel was het wat vreemd uitziende en beschadigde hecht .
Na wat provisorisch schoonmaken bleek het inderdaad krul/masurberk te zijn en wel met een heel warrelige structuur .
Vraag me af of die masurberkhechten alleen bij A E Berg beitels voorkomen , te meer omdat de beitels van Pine ook berg beitels zijn .
Iemand een idee over de leeftijd van deze beitels , zou het soms een luxe uitgave geweest zijn ?
Dat moet haast wel , anders maak je toch geen beitelhechten van zulk duur/zeldzaam hout ?
Als de beitel klaar is zal ik een foto plaatsen .
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Gefeliciteerd met je aankoop
Ik ken alleen beitels uit eskilstuna zweden als jernbolaget en b.o. libergs en eskiltuna steel met masurberk
Vooral de oudere modellen maar ik heb ook wel recentere gezien met masur
Zweden ligt al een stuk dichter bij finland waar het gewonnen wordt en toen de productie van beitels uit eskilstuna hoog was werd er denk ik gewoon meer van dit hout gewonnen en was de prijs ook anders dan nu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.