Krulberken

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Gezocht krulberken om een paar hechten te draaien
Afmetingen 35×35×180 en aflopend naar 27×27×160
Ik wil er een stuk of 10 maken
Ruilen voor een paar beitels mag ook
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat is inderdaad het hout wat ik zoek het is bedoeld voor het restaureren van een paar berg steekbeitels die door vorige eigenaren zijn aangezien als hakbeitels
Ben alleen niet zo vaak in finland hoop dat ik het ook hier in nederland ga vinden
Masave hout kijkt ook al voor me uit wie weet zijn er nog meer hout liefhebbers die wat willen verkopen of ruilen
 
P

Pel

Guest
Het hout heeft een prachtige tekening, en er kunnen zo te zien ook pennen van gemaakt worden. op Google afbeeldingen Masur Birch in getypt dit was het mooie resultaat. Maar is de Nederlandse benaming van de boom krul berk, en groeit hij hier ook?

masur_birch2.jpg

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Het hout heeft een prachtige tekening, en er kunnen zo te zien ook pennen van gemaakt worden. op Google afbeeldingen Masur Birch in getypt dit was het mooie resultaat. Maar wat is de Nederlandse benaming van de boom en groeit hij hier ook?

Groet Pel.

Ja, het kan bij elke berk voorkomen. Het is van een maser, een knol aan de stam.
 
P

Pel

Guest
Bedankt voor de info Piet, ik was al aan het denken een hele stam van dit hout, ik had het nog nooit gezien.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Niet echt een knol, zeker een afwijking die in de groei van een berk voorkomt.
Dit is een rest stuk van een mes heft die ik uit Zweden heeft meegenomen.
Waneer is het de best tijd om een masur berk te kapen? Als je er een ziet.
P1100235.jpg P1100234.jpg P1100238.jpg
 
P

Pel

Guest
:) Ik had het kunnen weten Ernest, je ziet soms van die dikke vergroeiingen aan een berk zoals je hier onder ziet, zit daar dat mooie hout in?

Ruwe_berk_maserknol_-_Langelo.jpg

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Die knollen komen voor in allerlei bomen maar ik heb het begrip Masur berk altij gezien als aanduiding voor een specifiek afwijking unieke in de berk en apart van een knol op de boom. Het kan ook zijn dat mesur een algemeen omschrijving is voor meerder afwijkingen, je moet het aan de keurmeester vragen. Maar de grap, hoe grappig het is dan ook, zegt mij dat Masur heeft te maken met een boom zelf en niet iets wat op een boom groeit. Het blijft voor mij een interessant vraag nu dan.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ook messenbouwers zijn dol op masur berk. O.a. hier te koop: http://brisa.fi/woods.html
Brisa is een zeer bekende, snelle en betrouwbare leverancier.
Bedankt de eerste stukken die ik te koop zie alleen de voorraad die ik nu zie zijn alle stukken te klein en ik heb het idee dat de hechten uit het stuk net boven de wortel komen want ze zijn niet zo heftig gewolkt als deze stukken hout het zijn meer een paar zweempjes in de lengterichting .
Ze zijn ook vrijwel rechtdradig
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik zie nu alle reacties bedankt hiervoor
Het hout lijkt het meest op de afbeelding van ernest
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt de eerste stukken die ik te koop zie alleen de voorraad die ik nu zie zijn alle stukken te klein en ik heb het idee dat de hechten uit het stuk net boven de wortel komen want ze zijn niet zo heftig gewolkt als deze stukken hout het zijn meer een paar zweempjes in de lengterichting .
Ze zijn ook vrijwel rechtdradig

Dat is ook een punt, een knol is prima voor een mesheft maar je gebruik geen knol voor een beitel heft want dat heeft geen langs hout en dus weinig sterkte. Ook dat het van vlakbij de broekeinde van de boom komt net zoals de schroef op mijn bankschroef komt van de wortel van de berk waar de grootste sterkte en slijtvastheid er in zit.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik denk dat het hier zo’n beetje “heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt”, Masur Berk is een stam die deze tekening er in heeft, het groeit in een smalle band in Finland en Rusland, blijkbaar aangeplant in Noorwegen en Zweden.

Het is erfelijk blijkbaar maar komt niet in elke boom voor, maar is zeldzaam in de natuurlijke standen van Berk, word ook Karelian Berk genoemd omdat het in de Karelian area groeid.

Een smalle en stunted Berk, van de Downy en Silver Berk species meestal.

275 X 65 mm Masur Birch log.jpg

Masur Birch info.jpg Masur Birch logs.jpg

Een hout collector website waar je misschien wel Masur Berk kan vinden/ruilen
http://woodbarter.com/#wood-central-trade-buy-sell-or-show.4

nog meer info

http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/masur-birch/
 
P

Pel

Guest
Dat is nog eens een data base aan houtsoorten Leo, je ziet door de bomen het bos niet meer:)

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Maserknollen in berken komt veel voor zoals ik op de site van pel lees en is meer een soort kanker
Maar leo heeft het over een erfelijke aandoening die slechts in een klein gebied voorkomt
Het lijkt mij dat dit twee verschillende masur is
De afbeelding die ernest eerder laat zien van dat handvat is denk ik de leo variatie en dus waarschijnlijk lastig aan te komen
Leuke site trouwens leo !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.