Start project kerstmis 2016

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hallo allemaal !
Eerst en vooral voor iedereen een gelukkig nieuwjaar met een goede gezondheid en veel mooie nieuwe projecten!

Voor kerstmis volgend jaar ben ik van plan om heel wat houten voertuigen te maken. Deze ga ik dan cadeau doen aan kinderen die bij kerst niets kunnen krijgen.
Maar nu ben ik dus op zoek naar een ontwerp van een vliegtuig, auto, trein ... dat mooi EN eenvoudig te maken is!
Even een toelichting welke gereedschappen ik tot nu toe heb gebruikt:
- Combiné
- Decoupeerzaag ondersteboven gemonteerd met een groot vlak oppervlak
- Bandschuurmachine (geen stationair), maar wel gemonteerd zodat ik loodrecht kan schuren
- Kolomboormachine
- Afkortzaag
- Freesmachine
- Handzaag, beitel en hamer en vijl :D voor als het hout te dik is voor mijn decoupeerzaag (lang leven handenarbeid)

Dit zijn de vliegtuigen die ik tot nu toe al gemaakt heb.

Ohja, ze zullen vooral uit dennenhout gemaakt worden, omdat dat is wat we hier hebben liggen en ik er zo weinig mogelijk kosten aan wil hebben natuurlijk!
Alle suggesties zijn welkom :D
 

Bijlagen

  • Vliegtuig 2.jpg
    Vliegtuig 2.jpg
    42 KB · Weergaven: 1.479
  • vliegtuigjes.jpg
    vliegtuigjes.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 1.469
P

Pel

Guest
Ook de beste wensen voor 2016. Ik heb altijd het speelgoed van hout gewoon van een foto of plaatje in een tijdschrift gemaakt, het is natuurlijk een beetje gokken. Maar als je er eerst een tekening van maakt op ware grote dan zie je vanzelf of de verhoudingen een beetje kloppen. dan maak je een hout staatje van de lengte, breedte, en dikte van het benodigde materiaal. Dat zaag en schaaf je het allemaal op maat en lijm en schroef het in elkaar. Het mooiste en het makkelijks te bewerken hout om speelgoed te maken is gestoomd beuken, het is harder als vuren hout maar is veel fijner om mee te werken, maar met vurenhout gaat het natuurlijk ook.

Succes, groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Dat is een goed voornemen voor het nieuwe jaar en nog een mooi goed doel ook! Gelukkig nieuwjaar en veel werkplezier gewenst!


Fons
 
P

Pel

Guest
Enkele voorbeelden om te maken.

fagus-houten-speelgoed-fagus-basismodel-truck.jpg

fagus-houten-speelgoed-fagus-boerenkar.jpg

Dit moet m.i. toch goed na te maken zijn, succes?

Groet Pel
 

Theo74

Actieve deelnemer
Je zou ook eens kunnen kijken naar Steve Ramsey. Op zijn YouTube kanaal (woodworking for mere mortals) heeft hij de afgelopen maanden een aantal voertuigen van hout gemaakt. Met name de vrachtwagen die je om kan bouwen tot verschillende auto's lijkt me een heel leuk project om te doen.

Welke afwerking gebruik jij op het vuren hout? Ik merk dat het vrij snel indeukt en zoek nog een sterke lak of verf.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Je zou ook eens kunnen kijken naar Steve Ramsey. Op zijn YouTube kanaal (woodworking for mere mortals) heeft hij de afgelopen maanden een aantal voertuigen van hout gemaakt. Met name de vrachtwagen die je om kan bouwen tot verschillende auto's lijkt me een heel leuk project om te doen.

Welke afwerking gebruik jij op het vuren hout? Ik merk dat het vrij snel indeukt en zoek nog een sterke lak of verf.

Ja Steve Ramsey volg ik al enige tijd! Zeer interessante projecten op een niet te professioneel niveau :D. Inderdaad dat is al een goed idee om die na te maken!
Ik heb paraffine-olie als afwerking, vind dit wel mooi staan. Ja het deukt wel sneller in. Maar aangezien we hier thuis enkel hout hebben liggen voor in de kachel, wat merendeel komt van pallets hebben we enkel dennenhout (wist niet dat dat vurenhout werd genoemd :D). En zou graag dat blijven gebruiken aangezien er dan geen kosten aan zijn. Aangezien ik ook niet over zoveel geld beschik dat ik zomaar hout kan kopen om er speelgoed van te maken wat ik daarna gratis weggeef :D.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ja Steve Ramsey volg ik al enige tijd! Zeer interessante projecten op een niet te professioneel niveau :D. Inderdaad dat is al een goed idee om die na te maken!
Ik heb paraffine-olie als afwerking, vind dit wel mooi staan. Ja het deukt wel sneller in. Maar aangezien we hier thuis enkel hout hebben liggen voor in de kachel, wat merendeel komt van pallets hebben we enkel dennenhout (wist niet dat dat vurenhout werd genoemd :D). En zou graag dat blijven gebruiken aangezien er dan geen kosten aan zijn. Aangezien ik ook niet over zoveel geld beschik dat ik zomaar hout kan kopen om er speelgoed van te maken wat ik daarna gratis weggeef :D.

De paraffine-olie ziet er inderdaad mooi uit. Ik weet dat er ook een twee-componenten afwerking is. Die legt als het ware een soort plastiek laag over het hout heen. Zelf nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het sterk is. Ik heb alleen geen idee hoe duur het is. Ik heb niets tegen vurenhout hoor. Werk er graag mee. En het ruikt ook zo ontzettend lekker als je er meewerkt.

Wellicht kun je sponsoren zoeken? Voor een dergelijk initiatief moeten toch wel bedrijven te porren zijn? Mogelijk dat er andere houtbewerkers op het forum hier, bij je in de buurt wonen. Wellicht dat ze met je mee willen doen?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Waar kinderen ook dol op zijn is een blok hout de contouren uitzagen van een auto en 4 wielen eraan schroeven of evt twee asjes met wielen dit kan je klein of groot uitvoeren
Een kinderhand is snel gevuld !
 

Theo74

Actieve deelnemer
Deze is ook leuk om te maken. Is meer voor kleinere kinderen.

https://www.youtube.com/watch?v=RbbG4h1z8sM

TheWoodwhisperer heeft ook een filmpje van hoe hij dit gemaakt heeft. Ik dacht te herinneren dat ze haar idee ook van Marc Spagnuola heeft. En zoals ze laat zien, kun je sommige dingen soms beter in serie maken. Dan maak je er meer in minder tijd.

TheWoodwhisperer heeft dacht ik me te herinneren ook een serie filmpjes voor het maken van een hobbelpaard.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@J.Art Je schrijft dat je een combiné ter beschikking hebt, ik neem aan dat je een vlak vandiktebank met cirkelzaag, misschien ook nog langgatboormachine bedoeld? Dan heb je goede machines om mooie dingen te maken. Maar wat ik wil zeggen is, als je thuis blijft werken met het vuren hout zul je ook alleen maar met pallet hout van vurenhout blijven werken. Ik ging vroeger regelmatig naar het industrieterrein daar zat een houtzagerij, was wel allemaal nat hout, maar ook een timmerbedrijf en een bedrijf waar betonbekisting gemaakt werd. Daar ging ik regelmatig kijken in de afvalbak, wel van te voren gevraagd natuurlijk, en haalde daar vaak mooie stukken hardhout uit die bak. Ook bij metaalbedrijven liggen vaak pallets van hardhout omdat dat die het gewicht van dat zware ijzer hebben moeten dragen. Kortom je moet de boer op gaan en je ogen goed de kost geven, wat voor een ander aval of rommel is, kan voor jou een juweeltje van een werkstuk opleveren.

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
De paraffine-olie ziet er inderdaad mooi uit. Ik weet dat er ook een twee-componenten afwerking is. Die legt als het ware een soort plastiek laag over het hout heen. Zelf nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat het sterk is. Ik heb alleen geen idee hoe duur het is. Ik heb niets tegen vurenhout hoor. Werk er graag mee. En het ruikt ook zo ontzettend lekker als je er meewerkt.

Wellicht kun je sponsoren zoeken? Voor een dergelijk initiatief moeten toch wel bedrijven te porren zijn? Mogelijk dat er andere houtbewerkers op het forum hier, bij je in de buurt wonen. Wellicht dat ze met je mee willen doen?

Oh heb op youtube wel al eens gezien dat ze als afwerking twee soepjes mengen ja, maar welke precies dat weet ik niet :D en of dat hetgene is waar jij het over hebt :D.
En ja inderdaad vurenhout riekt lekkerder als hardhout! Vind ik best stinken zo donker hardhout :D.

Amai sponsors zoeken! Weet niet of ik daarvoor zoveel talent heb dat ze me zullen willen sponsoren :eek:!
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Jij ook de beste wensen en vooral met je goede voornemens!.

Heel mooi initatief!!!!.
Wat je zou kunnen doen/proberen dat mensen een stukje hout doneren... of betalen zo heb je weinig om kosten en betrek je mensen!.
Ik kwam nog een leuke site tegen.
http://www.babee.nl/spelen/houten-speelgoed/


Ga je draadje blijven volgen!

Groeten philipp

Dankjewel :D kwam er een week voor kerstmis op om dat te doen, maarja toen was de tijd natuurlijk te kort! Dus dan maar voor dit jaar :D evengoed zeker!
Moet alleen nog een organisatie in Limburg (België) zien te vinden waarmee ik armen kan bereiken. Dacht aan een voedselbedeling ofzo.
Bedankt voor je site!

Fijn dat ik je geprikkeld heb om dit topic te blijven volgen :D
Ben nu volop bezig met ontwerpjes van vliegtuigen te testen om te kijken of het eenvoudig te maken is en waar er niet te veel handenarbeid in kruipt.

Groetjes Jolien
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Waar kinderen ook dol op zijn is een blok hout de contouren uitzagen van een auto en 4 wielen eraan schroeven of evt twee asjes met wielen dit kan je klein of groot uitvoeren
Een kinderhand is snel gevuld !
Inderdaad, kindjes die niets hebben zijn tevreden met het kleinste gebaar!
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
@J.Art Je schrijft dat je een combiné ter beschikking hebt, ik neem aan dat je een vlak vandiktebank met cirkelzaag, misschien ook nog langgatboormachine bedoeld? Dan heb je goede machines om mooie dingen te maken. Maar wat ik wil zeggen is, als je thuis blijft werken met het vuren hout zul je ook alleen maar met pallet hout van vurenhout blijven werken. Ik ging vroeger regelmatig naar het industrieterrein daar zat een houtzagerij, was wel allemaal nat hout, maar ook een timmerbedrijf en een bedrijf waar betonbekisting gemaakt werd. Daar ging ik regelmatig kijken in de afvalbak, wel van te voren gevraagd natuurlijk, en haalde daar vaak mooie stukken hardhout uit die bak. Ook bij metaalbedrijven liggen vaak pallets van hardhout omdat dat die het gewicht van dat zware ijzer hebben moeten dragen. Kortom je moet de boer op gaan en je ogen goed de kost geven, wat voor een ander aval of rommel is, kan voor jou een juweeltje van een werkstuk opleveren.

Groet Pel.
Ja inderdaad! Langgatboormachine wist ik zelfs niet :D weet ook niet wat ermee te doen! Even aan mijn papa gevraagd :D. Ja is wel een goed idee om eens een toertje te doen op het industrieterrein! Zal wel wat opleveren! Maar doordat ik maar een decoupeerzaag heb om de figuren uit te zagen, is het moeilijk om bijvoorbeeld een auto of vliegtuig uit hardhout te zagen. En heb namelijk niet het geld om te investeren in een Hegner figuurzaagmachine. Maar voor bijvoorbeeld een aanhangwagen van een vrachtwagen te maken die alleen maar bestaat uit plankjes gaat dat natuurlijk wel met hardhout, of voor wielen te maken.

Groetjes Jolien
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ja inderdaad! Langgatboormachine wist ik zelfs niet :D weet ook niet wat ermee te doen! Even aan mijn papa gevraagd :D. Ja is wel een goed idee om eens een toertje te doen op het industrieterrein! Zal wel wat opleveren! Maar doordat ik maar een decoupeerzaag heb om de figuren uit te zagen, is het moeilijk om bijvoorbeeld een auto of vliegtuig uit hardhout te zagen. En heb namelijk niet het geld om te investeren in een Hegner figuurzaagmachine. Maar voor bijvoorbeeld een aanhangwagen van een vrachtwagen te maken die alleen maar bestaat uit plankjes gaat dat natuurlijk wel met hardhout, of voor wielen te maken.

Groetjes Jolien

Hoi Jolien,

Je bevestigt al een deel van mijn vermoeden. Maar ik ben heel benieuwd naar hoe oud jij bent? Als het zoeken van sponsoren moeilijk is, dan kan je altijd hulp aan je vader vragen.

Theo
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je kan een simpele figuurzaagmachine maken door je decoupeerzaag onder een plank te monteren met het zaagje door een gat naar boven. Nu heb je een zaagtafeltje
 
P

Pel

Guest
Jolien, je zult de blokken hout eerst tot plankjes moet zagen, maar de vraag van Theo74 lijkt me relevant hoe oud dat je eigenlijk bent?

Groet Pel.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hoi Jolien,

Je bevestigt al een deel van mijn vermoeden. Maar ik ben heel benieuwd naar hoe oud jij bent? Als het zoeken van sponsoren moeilijk is, dan kan je altijd hulp aan je vader vragen.

Theo

Haha! 25 januari word ik 22 jaar! Opvoedster van beroep, maar zeer creatief en heb iedere maand wel een andere bezigheid! Maar dit zal wel een jaar project worden! Ben nog jong en onervaren, maar iemand moet het toch opvolgen! Hoop dat ik niet afgewimpeld zal worden!
 
Laatst bewerkt:

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Je kan een simpele figuurzaagmachine maken door je decoupeerzaag onder een plank te monteren met het zaagje door een gat naar boven. Nu heb je een zaagtafeltje
Ja inderdaad! Dat heb ik al gedaan! Maar een blok eikenhout bijvoorbeeld van 5 à 6 centimeter kon deze al niet aan. Toen ben ik met de beitel aan de slag gegaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.