Uitklap bureau in kast

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
In een nis wil ik een aantal boekenplanken bevestigen (300x1400).nis planken totaal.jpg
De plank zijn 4 cm dik en opgebouwd uit een aantal regels van vuren met multiplex onder en bovenkant (4mm). De voorkant werk ik af met hardhoutenlat voor het aangezicht.
nis planken uitklapbaar.jpg

Nu wil ik 1 van de planken ook gebruiken als bureautje. Daarvoor wil ik de plank kunnen uitklappen (net als bij een secretaire). Daarvoor ben ik op zoek naar een goede constructie. Het liefst met een blinde schanier of uitklapschanier. De plank zelf wil ik 2x18 multiplex maken.

Een andere mogelijkheid die ik zie is om tweetal stevige keukenladegeleiders aan weerskanten te gebruiken. Nadeel daar van is dat de plank dan niet aansluit en het niet 1 vlak geheel is.


Wie heeft hier ervaring mee? En heeft goede tips voor een goede bevestiging?
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Een andere mogelijkheid die ik zie is om tweetal stevige keukenladegeleiders aan weerskanten te gebruiken. Nadeel daar van is dat de plank dan niet aansluit en het niet 1 vlak geheel is.

Er valt wel wat te verzinnen om de achterste plank in hoogte flexibel te maken. Dan liggen ze uitgeschoven in hetzelfde vlak en ingeschoven op elkaar. Makkelijkste manier is de achterste los leggen. Maar kan ook beter.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Goede bijdrage Bijtel. De achterste plaat moet dan wel ergens op kunnen leunen. Misschien kan je me nog helpen door mee te denken hoe dat er uit komt te zien.
 

WR1944

Oud hout
Voortbordurend op het idee van Bijtel kun je een plank voorzien van ladegeleiders met een volle uittrek. De achterste plank leg je los op de voorste plank. Ingeschoven ligt de achterste plank op de voorste plank. Bij het uittrekken leg je de bovenste plank achter de voorste en beide planken kunnen dan in één vlak liggen.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Hou wel rekening met benodigde ruimte voor benen/knieeen. Als de toetsenbordplank niet diep genoeg is, zal de lage plank op je tekening zal behoorlijk in de weg zitten. Proefondervindelijk had ik zelf zo'n 40 cm diepte nodig. Die heb ik deels gevonden door de onderkant van mijn computermeubeltje wat terug te laten springen. De toetsenbordplank zit in een ladegeleider, werkt prima. SAM_0631.jpgSAM_0630.jpg
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Overigens is het geen slecht idee om het secretaireprincipe toe te passen en het vak voor het toetsenbord dus 'met een klep dicht te maken als die niet in gebruik is. Zoals mijn foto's treffend illustreren, het is snel een rommeltje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.