Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Uitklap bureau in kast

In een nis wil ik een aantal boekenplanken bevestigen (300x1400).Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      nis planken totaal.jpg
Bekeken:   295
Grootte:   34,0 KB
ID:        40808
    De plank zijn 4 cm dik en opgebouwd uit een aantal regels van vuren met multiplex onder en bovenkant (4mm). De voorkant werk ik af met hardhoutenlat voor het aangezicht.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      nis planken uitklapbaar.jpg
Bekeken:   296
Grootte:   20,6 KB
ID:        40807

Nu wil ik 1 van de planken ook gebruiken als bureautje. Daarvoor wil ik de plank kunnen uitklappen (net als bij een secretaire). Daarvoor ben ik op zoek naar een goede constructie. Het liefst met een blinde schanier of uitklapschanier. De plank zelf wil ik 2x18 multiplex maken.

Een andere mogelijkheid die ik zie is om tweetal stevige keukenladegeleiders aan weerskanten te gebruiken. Nadeel daar van is dat de plank dan niet aansluit en het niet 1 vlak geheel is.

Wie heeft hier ervaring mee? En heeft goede tips voor een goede bevestiging?
    Laatst gewijzigd door Peter Neijts; 02-01-16 om 16:16.
    [i:15larkvr]Roads? Where we're going, there are no roads...[/i:15larkvr]
    [url:15larkvr]http://www.houtwaerdt.nl[/url:15larkvr]

Kijk ook eens naar zogenaamde "toetsenbord geleiders".
    Die zijn bedoeld om een plank met/zonder toetsenbord onder de andere te kunnen schuiven.
    https://www.google.nl/search?q=toets...1822&bih=1054#

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter Neijts Bekijk Berichten
    Een andere mogelijkheid die ik zie is om tweetal stevige keukenladegeleiders aan weerskanten te gebruiken. Nadeel daar van is dat de plank dan niet aansluit en het niet 1 vlak geheel is.
    Er valt wel wat te verzinnen om de achterste plank in hoogte flexibel te maken. Dan liggen ze uitgeschoven in hetzelfde vlak en ingeschoven op elkaar. Makkelijkste manier is de achterste los leggen. Maar kan ook beter.

Goede bijdrage Bijtel. De achterste plaat moet dan wel ergens op kunnen leunen. Misschien kan je me nog helpen door mee te denken hoe dat er uit komt te zien.
    [i:15larkvr]Roads? Where we're going, there are no roads...[/i:15larkvr]
    [url:15larkvr]http://www.houtwaerdt.nl[/url:15larkvr]

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Voortbordurend op het idee van Bijtel kun je een plank voorzien van ladegeleiders met een volle uittrek. De achterste plank leg je los op de voorste plank. Ingeschoven ligt de achterste plank op de voorste plank. Bij het uittrekken leg je de bovenste plank achter de voorste en beide planken kunnen dan in één vlak liggen.

Hou wel rekening met benodigde ruimte voor benen/knieeen. Als de toetsenbordplank niet diep genoeg is, zal de lage plank op je tekening zal behoorlijk in de weg zitten. Proefondervindelijk had ik zelf zo'n 40 cm diepte nodig. Die heb ik deels gevonden door de onderkant van mijn computermeubeltje wat terug te laten springen. De toetsenbordplank zit in een ladegeleider, werkt prima. Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      SAM_0631.jpg
Bekeken:   130
Grootte:   68,1 KB
ID:        40897Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      SAM_0630.jpg
Bekeken:   131
Grootte:   67,4 KB
ID:        40898

Overigens is het geen slecht idee om het secretaireprincipe toe te passen en het vak voor het toetsenbord dus 'met een klep dicht te maken als die niet in gebruik is. Zoals mijn foto's treffend illustreren, het is snel een rommeltje!

Je zou kunnen denken aan een opklap klep ipv een uitschuif systeem, eventueel met extra steunbalkjes, die wel onder het blad vandaan geschoven kunnen worden.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Zou dit iets kunnen zijn? http://www.argentalu.com/product/invisibles/
    Zou dan wel nog voor latjes langs de beide kanten van de nis voorzien waar het blad op rust want anders zal het doorhangen...

Forum Rechten