Enkele vragen van een beginner

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Nou ja, als je het zo stelt is laten verzagen inderdaad niet eens zo gek. Ik heb ook bijvoorbeeld planken laten verzagen in de volgende breedte 10cm, 6cm en dan hou je een lat van ongeveer 3cm over die ik mooi als verbindingslatten kan gebruiken. Zo probeer ik zo effectief mogelijk gebruik te maken van de planken die ik bestel. Ik bestel ook een grotere voorraad gezien de transportkosten en er is altijd wel iemand die een tafeltje, nachtkastje, muurplankje of iets wil hebben en dat samen met de foutmarge komt het hout wel op.

Alleen kost een zaagsnede al snel 0,50-1,- euro en als je dan 15 planken laat zagen met per plank 2 zaagsnede dan heb ik een tafelzaag/zaagtafel er best snel uit en kan ik ook andere maten gebruiken.
Uiteraard kan ik er later ook meer andere dingen mee maken.

Qua ruimte ben ik beperkt tot een schuurtje van zo'n 4-5m2 waar ik gereedschap kan opbergen en daaraan vast zit een ruimte van zo'n 25-30m2 waar ik kan werken. Het liefst wil ik alles mobiel hebben, op wieltjes maken ofzo, zodat wanneer ik het nodig heb kan gebruiken maar het opgeruimd weinig ruimte in beslag neemt. Voor mijn afkortzaag maak ik deze maand ook een soort 'trolly' die ik (op gelijke hoogte) kan laten aansluiten op mijn werkbank. Hiermee bespaar ik een hoop ruimte omdat dat ding dus niet altijd op mijn werkbank staat.
Ik denk dat zoiets ook voor een zaagtafel en een vlak-vandiktebankje te maken moet zijn.
Die €0,5~€1 per zaagsnede, was dat toevallig bij de Praxis? :)

Heb dat weleens bij de Gamma zien staan ook, maar is volgens mij gratis met Gamma pas. Bij Hornbach is geloof ik 10-20 zaagsnedes gratis en daarna € 0,50 per zaagsnede. Maar in de praktijk heb ik daar bij Hornbach nog nooit voor betaald. Heb niet zoveel ervaring met houthandelaren, maar de paar keer dat ik daar iets kocht was het zagen (complete kast uit 15-20 panelen) zelfs gratis.

Misschien is de Ron PaulK portable workbench/miter stand wel iets voor jou (om zelf te maken) > http://www.paulkhomes.com/order-plans.html + https://www.youtube.com/watch?v=-N7RlWHaFbE
 

Theo74

Actieve deelnemer
Nou ja, als je het zo stelt is laten verzagen inderdaad niet eens zo gek. Ik heb ook bijvoorbeeld planken laten verzagen in de volgende breedte 10cm, 6cm en dan hou je een lat van ongeveer 3cm over die ik mooi als verbindingslatten kan gebruiken. Zo probeer ik zo effectief mogelijk gebruik te maken van de planken die ik bestel. Ik bestel ook een grotere voorraad gezien de transportkosten en er is altijd wel iemand die een tafeltje, nachtkastje, muurplankje of iets wil hebben en dat samen met de foutmarge komt het hout wel op.

Alleen kost een zaagsnede al snel 0,50-1,- euro en als je dan 15 planken laat zagen met per plank 2 zaagsnede dan heb ik een tafelzaag/zaagtafel er best snel uit en kan ik ook andere maten gebruiken.
Uiteraard kan ik er later ook meer andere dingen mee maken.

Qua ruimte ben ik beperkt tot een schuurtje van zo'n 4-5m2 waar ik gereedschap kan opbergen en daaraan vast zit een ruimte van zo'n 25-30m2 waar ik kan werken. Het liefst wil ik alles mobiel hebben, op wieltjes maken ofzo, zodat wanneer ik het nodig heb kan gebruiken maar het opgeruimd weinig ruimte in beslag neemt. Voor mijn afkortzaag maak ik deze maand ook een soort 'trolly' die ik (op gelijke hoogte) kan laten aansluiten op mijn werkbank. Hiermee bespaar ik een hoop ruimte omdat dat ding dus niet altijd op mijn werkbank staat.
Ik denk dat zoiets ook voor een zaagtafel en een vlak-vandiktebankje te maken moet zijn.

Ik zelf laat alleen nog maar een meubelmaker of een andere houtbewerker hout op maat zagen. Welke bouwmarkt ik ook probeer, er kan er geen recht zagen. Wat op zich ook al een kunst is met de apparatuur die ze hebben
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Die €0,5~€1 per zaagsnede, was dat toevallig bij de Praxis? :)

Heb dat weleens bij de Gamma zien staan ook, maar is volgens mij gratis met Gamma pas. Bij Hornbach is geloof ik 10-20 zaagsnedes gratis en daarna € 0,50 per zaagsnede. Maar in de praktijk heb ik daar bij Hornbach nog nooit voor betaald. Heb niet zoveel ervaring met houthandelaren, maar de paar keer dat ik daar iets kocht was het zagen (complete kast uit 15-20 panelen) zelfs gratis.

Misschien is de Ron PaulK portable workbench/miter stand wel iets voor jou (om zelf te maken) > http://www.paulkhomes.com/order-plans.html + https://www.youtube.com/watch?v=-N7RlWHaFbE

Bij Hornbach is de regel voor plaatmateriaal de eerste 10 gratis. Voor balken en planken de eerste 5 gratis. Elk volgende zaagsnede €0,50 Voor kunstof is elke zaagsnede €1,-. Je kan de ene keer een medewerker hebben die er niet naar kijkt en de andere keer wel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Die €0,5~€1 per zaagsnede, was dat toevallig bij de Praxis? :)

Heb dat weleens bij de Gamma zien staan ook, maar is volgens mij gratis met Gamma pas. Bij Hornbach is geloof ik 10-20 zaagsnedes gratis en daarna € 0,50 per zaagsnede. Maar in de praktijk heb ik daar bij Hornbach nog nooit voor betaald. Heb niet zoveel ervaring met houthandelaren, maar de paar keer dat ik daar iets kocht was het zagen (complete kast uit 15-20 panelen) zelfs gratis.

Misschien is de Ron PaulK portable workbench/miter stand wel iets voor jou (om zelf te maken) > http://www.paulkhomes.com/order-plans.html + https://www.youtube.com/watch?v=-N7RlWHaFbE


Bedankt voor de tip 👍 de werkbank mag iets minder breed zijn maar verder zeker zaken die ik eens ga meenemen in het bedenken en bouwen van mijn nieuwe werkbank.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Multimate heeft houtzagerijen waar ze gewoon op maat kunnen zagen, enige bouwmarkt die ik tot nu toe ben tegen gekomen waar dat consequent gebeurd.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik zou ook nog wat foto's erbij zetten van wat ik tot zover heb gemaakt. Het is allemaal niet professioneel maar voor iemand die voor de eerste keer iets meer gedaan heeft met hout dan opstoken vind ik het best aardig gelukt:

Speelmeubel met krijtbord:
_20151228_111152_zpsmp3jzihs.jpg


DSC_0149_zpsueqkzzn9.jpg


Bedombouw op verzoek:
DSC_0137_zps09jtrurf.jpg


Salontafel 80x80:
DSC_0131_zpspnqwh13i.jpg


Tv meubel:
DSC_0126_zpsl2avthh6.jpg



Al met al veel geleerd en ik ben over het algemeen best tevreden met het resultaat.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ziet er keurig uit.

Naast de Hornbach kan je trouwens ook eens kijken bij Pontmeyer, daar kan je als consument ook een pas krijgen.
 

Lindsen

Nieuw lid
31 jul 2015
8
0
Mooi gemaakt! Leuk om te zien, ik zit kwa situatie en gereedschap op hetzelfde punt. Ik koop zelf bij elk (groot) project een stuk gereedschap erbij wat ik nodig heb... Zo bereid ik langszaam uit. Succes!
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank, ik ben er zelf ook zeker tevreden over.

En betreft het kopen van een stuk gereedschap bij ieder nieuw (groter) project, dat was aanvankelijk ook mijn eigen insteek....
Alleen "ontploft" mijn omgeving en krijg ik van alle kanten de vraag of ik iets kan/wil maken. Dat is natuurlijk allemaal erg leuk en vleiend maar daardoor komt er geen rust in het werken met steigerhout.
Hierdoor wordt het lastig om het aanschaffen van sommige stukken gereedschap uit te stellen, een zaagtafel begint nu toch ergens wel een gemis te zijn.

En dan nog een heel andere vraag: wanneer gaat iets hobbymatigs over in bedrijfsmatig? Nu maak ik vooral dingen voor mensen in mijn directe netwerk (familie, vrienden, collega's etc) maar ik merk dat vrienden van of familie van... Ook graag iets willen laten maken.
Ik ben echter net begonnen en vind het lastig om de scheiding tussen hobby en beroep te herkennen..... Hoe hebben jullie dit gedaan? Eerst maar eens een jaar hobbyen en dan verder zien of toch (voor de zekerheid) me laten registreren bij de kvk?
 

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo "Korte
Ik heb de Paul Workbench afgelopen winter gemaakt en dat was een heel leuke ervaring om te maken.
Nu heb ik de volledige (breedte en lengte) versie. Ik heb nu ook steunen gemaakt voor een halve breedte.
Dat is erg handig voor sommige momenten.
Je kunt daarnaast de tafel n.a.v. de tekeningen zelf aanpassen in grootte!

Daarnaast heb ik nog wel een zaagtafel staan die ik weg wil doen!
Stuur een PB als je geinteresseert bent?
Ik stuur hem niet op en woon in het midden van het land.

Het werken met hout wordt steeds leuker, naarmate je meer ervaring krijgt!
Succes en veel plezier.
Misschien tot ziens?
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo Menno,

Een pb sturen krijg ik vanaf mijn telefoon niet gedaan en de pc ligt momenteel een beetje uit elkaar.
Zou je me een pb kunnen sturen met wat foto's en omschrijving van de zaagtafel? En wat je vraagprijs is?

Alvast bedankt,
Tjeerd
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Aangezien ik ook zeer beperkt ben in de ruimte heb ik een tweedehands lintzaag aangeschaft en een paar goede linten van Tuff Saws, bij elkaar 250 euro
Een zaagtafel is handig maar een beetje goede kost wel wat, een invalzaag is voor langere stukken prima maar kleine stukjes is een probleem vandaar mijn keuze voor een lintzaag.
Lange stukken, schulpen en allerlei vormen het gaat allemaal erop het is de meest veelzijdige zaag vind ik.
Eventueel koop je tweedehands een cirkelzaag erbij, dan kan je platen zagen.
Ik heb een kleine 12 inch vlak-vandiktebank gekocht bij HBM, tot zo'n 500 euro is het de beste van de goedkope merken maar nog steeds niet meer dan redelijk, het is natuurlijk wel meteen een uitgaaf.
Wil je goedkoper en toch alles recht krijgen dan is op marktplaats een paar schaven te kopen een goed idee, er staan reischaven al voor iets van 10 a 15 euro en dan kan je langere delen goed recht krijgen en daarnaast een kleinere houten schaaf voor kleine plankjes en stukjes, zo kost het je weinig geld of bijv een leuke Stanley nr 4 tweedehands.
Alleen laat je even voorlichten op het forum wat betreft schaven en misschien heeft iemand hier op het forum nog wel een goede schaaf te koop?
Vergis je niet, Japanners schaven alles op de hand en het wordt superstrak.
Je hebt al een Triton dus maak een simpele freestafel van multiplex 22mm met inlegplaat en een rechte lat met uitsparing er langs, dan kan je van alles freezen.
Ik las niet of je al een werkbank hebt anders kan je met een plaat multiplex en een paar schragen eronder een goede werkbank maken, zo kost het je niet veel of je haalt een oude eettafel op op marktplaats die gratis weg gegeven wordt.
Je zet 'm op wieltjes of klapt 'm op tegen de muur.
Pattex houtlijm bij Action is een prima keuze.
Voor de rest is je basisset handgereedschap al behoorlijk compleet vind ik.
Ik hou zelf erg van Japanse zagen dus een Ryoba kan ik je aanbevelen, ze zijn er al van een euro of 25.
Als je grote stukken verlijmt (tafels, kasten) zijn een stel serre joints heel handig; http://www.mzsgereedschap.nl/silverline-aluminium-serre-joint.html
En voor kleine stukjes zijn die snelklemmen van Action goed.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.