Enkele vragen van een beginner

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Beste,

Halverwege afgelopen jaar kreeg ik het idee om de op internet alom aanwezige steigerhouten meubelen na te maken vanaf de foto zoals ik deze op internet kon vinden (en die ons aanspraken).
Na wat opstart problemen (geen gereedschap en een kleine beurs) uiteindelijk wat bij elkaar gesprokkeld/gespaard en vorige maand begonnen.
Het resultaat vind ik voor een beginner meer dan goed en zou het waarderen met een 8/10. Ik zal proberen straks nog wat foto's bij het praatje te posten.

Maar..... Het spreekt me dus zover aan dat ik het zou kunnen gaan zien als hobby en ook wat zaken kan gaan maken binnen mijn netwerk (gewoon een tuinset voor mijn ouders en een tafel voor een vriend).

Alleen heb ik moeite met de Praxis, nou ja... We zijn de afgelopen maand een soort van relatie aangegaan, alleen heb ik het gevoel dat ik binnen deze relatie meer moet geven dan dat ik ervoor terug krijg....

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een nieuwe relatie waarbij zaken wat meer in balans zijn. Hebben jullie een dergelijke vriendschappelijke relatie en zou iemand deze willen delen?

Ik heb zelf al enkele webshops gevonden maar gezien de verzendkosten baadt het bijna niet om te bestellen ipv naar de praxis te gaan.

Waar slaan jullie "groot" in? Zoals schroeven, lijm, nagels, deuvels, zaagbladen etc.


En dan de volgende vraag 😀

Gereedschap..... Hoe ziet een volledige "beginnersset" eruit?

Ik heb nu:
Afkortzaag (Metabo)
Schroefboormachine (Makita)
Beitels (narex)
Decoupeerzaag (bosch groen)
Bovenfrees (triton)
"mouse" schuurmachine
Bandschuurmachine (bosch groen)
Meetgerei (incra)
Deuvelmal (wolfcraft)
Jig mal (kreg)
Nog wat hamers, schroevendraaiers, waterpas etc.

Het is allemaal niet het beste spul maar voor mij als beginner voor nu goed genoeg. Maar ik wil (nu al) heel rustig aan wat gaan uitbreiden want ik heb al gemerkt dat ik dingen mis en tegen beperkingen aanloop. De bedoeling is dan ook om wat beter spul aan te schaffen het komende jaar, ik zit zelf te denken aan 2de hands festool spullen. Maar ik weet niet waar te beginnen.... Uiteindelijk wil ik ook het steigerhout loslaten en wat uitdagende dingen gaan maken met mooie houtverbindingen (ik start in februari ook een cursus).

Als ik hier een opsomming geef van waaraan ik denk nodig te hebben zou ik het op prijs stellen als jullie kunnen aangeven waar de prioriteit ligt (nu vind ik alles op marktplaats aantrekkelijk)

Kolomboormachine
Tafelzaag
Invalzaag
Lintzaagmachine
Vlak vandiktebank (kleintje)
Bandschuurmachine regelbaar toerental
Regelbare "mouse"
Andere ideeën

En waar halen jullie lijmklemmen van groter dan een meter? Of maken jullie deze zelf en waarvan dan?

Excuses voor de vele vragen maar ik heb te maken met een beperkt budget en kan dus niet alles zomaar aanschaffen. En door het gebrek aan ervaring kan ik me ook niet richten op 1 ding omdat ik geen 'volgorde' kan bepalen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik herken het probleem, ik heb zelf een klein budget met nog minder ruimte. Ik probeer wat vragen te beantwoorde volgens mijn eigen visie:

-Over gereedschap:
Ik merk dat ik mijn tafelzaag (Bosch PTS10) en frees (bosch POF1200) het meeste gebruik. Met name de tafelzaag gebruik ik bijna bij elk project wel eigenlijk. Het is budget gereedschap maar het werkt allemaal wel. Verder gebruik ik een black en decker mouse voor het schuurwerk. Opnieuw een budget item maar kan er eigenlijk niet over klagen. Wat ik zelf mis is een fatsoenlijke lintzaag en benchtop planer. In mijn ogen kun je met een lintzaag benchtop tafelzaag en frees ongeveer alles maken wat je wil! Ik ken ook houtbewerkers die al hun hout gezaagd en geschaafd laten afleveren zodat je zelf de machines niet hoeft te hebben.
Ik zie vaak dat de wat betere merken een exentrische schuurmachine aanbieden schijnt beter te zijn dan delta schuurmachines. Misschien kan dat een upgrade zijn voor de mouse?

-schroeven zaagbladen enz.
Ik koop vaak bij ecotools, de torx schroeven zijn daar aardig goedkoop en je kan allerlei boortjes los kopen voor een prima prijs. Dit geld ook voor frezen en zaagbladen. De kwaliteit is voor mij voldoende maar de echte profi wil misschien wat beters hebben. Verder heb ik ook wel eens wat besteld bij gereedschapbestellen.nl maar dat is kwalitatief niet altijd top, de lijmklemmen vallen bijvoorbeeld wat tegen.

-lijmklemmen:
Ik heb laatst bij de Hornbach lijmklemmen gekocht van 1meter voor 15 euro. Best goedkoop en het zijn aardig robuuste dingen. Verder hebben ze ook bessey klemmen maar dat ligt wat buiten mijn budget.

Maar als laatste is het belangrijkste wat je wil gaan maken. Als je kleine precieze dingen wil maken kom je al snel uit bij de duurdere merken. Ik denk dat steigerhout iets meer tolerant is voor imperfecties en daarom goedkoper gereedschap misschien ook wel volstaat?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Sinds ik via dit forum 'ecotools' ontdekt heb koop ik mijn freesjes altijd bij hen (behalve als het om een of ander profiel gaat dat zij niet hebben, want op dit vlak is het aanbod beperkt). Ik vind de kwaliteit zeker goed, zeker voor wat ze maar kosten.
Over de zagen: ik ben begonnen met een goede invalcirkelzaag en heb later een tafelzaag bijgekocht. Persoonlijk gebruik ik veel vaker de invalzaag dan de tafelzaag, het zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar de tafelzaag gebruik ik hier maar zelden.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Hallo Korte,

Dat zijn een heleboel vragen in een keer ;) Ik kan je relatie met Praxis niet goed plaatsen, maar ik vermoed dat je daar alles koopt? Mijn ervaring is dat de bouwmarkten vaak veel geld vragen voor toch wat mindere kwaliteit. De prijs die ze vragen voor bijvoorbeeld steigerhout is bijna schandalig te noemen. Vaak kun je op internet veel goedkoper aan steigerhout komen. De Praxis is gewoon slim ingesprongen op de hele steigerhoutenmeubel trend.

Ik heb laatst heel goedkoop een grote pot Patex Classic lijm kunnen kopen bij de Hubo bij ons op het dorp. Als hobbyist verbruik ik niet zo heel veel, en ik weet niet of ik echt goedkoper af ben als ik groot in sla. Wat ik wel altijd doe, is op feestdagen zoals hemelvaart, 2de paasdag en 2de pinksterdag naar de Gamma, Karwei en Praxis gaan. Daar koop ik dan mijn schroeven in grote potten. Omdat je op de die dagen 20% korting krijgt.

Je hebt al een hele mooie set aan gereedschap, waarmee je toch al heel wat projecten kan maken. En je wensen zijn begrijpelijk. Het is altijd lastig om een ander advies te geven over wat het beste is om te kopen. Merken zijn vaak heel persoonlijk, en voor de meeste betaal je een hoop voor het merk zelf. Ik krijg op mijn blog vaak de vraag wat iemand die met houtbewerken begint, aan gereedschap moet hebben. Mijn antwoord is altijd, het hangt helemaal af van de projecten die je wilt gaan doen. En hoe groot je werkplaats en budget zijn. Je kunt bijvoorbeeld een Festool Domino kopen, maar als je die in je projecten bijna nooit nodig hebt, dan is het zonde van het geld. Voor een hoop projecten kun je ook prima een Kreg Pocket jig gebruiken, die is een stuk goedkoper. Maar dat hangt van je persoonlijke voorkeur af.

Een invalzaag is echt superhandig. Maar voor een paar tientjes kun je ook zelf een geleider maken, die je met een cirkelzaag kunt gebruiken. Dan kun je later altijd nog een invalzaag kopen. Een lintzaag kan heel handig zijn, zeker als je veel met vormen in hout werkt. Ik heb hem helaas niet, maar als ik mallen maak dan kom ik met de bovenfrees ook heel ver.
Een kolomboor is ook niet duur. Ik heb er een van Ferm, dat is typisch zo'n aankoop die ik op een feestdag met 20% korting doe bij een bouwmarkt. En die gebruik ik eigenlijk in elk project wel.
Een vlak vandiktebank is erg handig. Maar als er een meubelmaker in de buurt zit of een goede houthandel, is dat denk ik niet iets dat ik direct aan zou schaffen. Hoe geweldig ze ook zijn. En met een beetje spierballen en een handschaaf, kom je ook al ver. Al kost het wel meer tijd.
Bij Baptist.nl kun je lijmklemmen in alle soorten en maten kopen. Wellicht dat andere (web)winkels ze ook hebben.

Ik ben me er van bewust dat ik je met een kluitje in het riet stuur. Maar het is denk ik goed om eerst na te denken over het soort projecten dat je wilt maken en daar je aankopen op af te stemmen. En in de tussentijd gewoon lekker dingen maken. Het gaat niet om het gereedschap dat je bezit, maar om dat wat je er mee doet.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
Ik heb laatst heel goedkoop een grote pot Patex Classic lijm kunnen kopen bij de Hubo bij ons op het dorp. Als hobbyist verbruik ik niet zo heel veel, en ik weet niet of ik echt goedkoper af ben als ik groot in sla. Wat ik wel altijd doe, is op feestdagen zoals hemelvaart, 2de paasdag en 2de pinksterdag naar de Gamma, Karwei en Praxis gaan. Daar koop ik dan mijn schroeven in grote potten. Omdat je op de die dagen 20% korting krijgt.

vaak kan je op de site van de bouwmarkten ook een kortingsbon van 20% vinden en die afdrukken en meenemen naar de winkel
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bij de Action hebben ze ook wel eens Pattex houtlijm voor een super prijs, ook wel een aanrader!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Grote klemmen kun je bv bij Amazon.de redelijk geprijsd vinden, zoek eens op vc44 dit is een Silverline klem van 120cm, gratis verzending boven de 20 euro.
Klemmen tot de 90cm gebruik ik zelf van Ecotools, waar ik ook frezen, zaagbladen, schuurpapier en schroeven bestel. Ook de lijm bestel ik daar, ik zag dat de prijs niet veel verschilt met de prijs van de action.

Voor een zaagtafel heb ik geen ruimte, maar krijg met de afkortzaag en invalzaag de meeste klussen wel geklaard. Een boorkolom is zeker geen overbodige luxe, hoewel ik denk dat bij het maken van Steigerhouten meubelen dat niet zo vaak zal zijn.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Grote klemmen kun je bv bij Amazon.de redelijk geprijsd vinden, zoek eens op vc44 dit is een Silverline klem van 120cm, gratis verzending boven de 20 euro.
Klemmen tot de 90cm gebruik ik zelf van Ecotools, waar ik ook frezen, zaagbladen, schuurpapier en schroeven bestel. Ook de lijm bestel ik daar, ik zag dat de prijs niet veel verschilt met de prijs van de action.

Voor een zaagtafel heb ik geen ruimte, maar krijg met de afkortzaag en invalzaag de meeste klussen wel geklaard. Een boorkolom is zeker geen overbodige luxe, hoewel ik denk dat bij het maken van Steigerhouten meubelen dat niet zo vaak zal zijn.

Het versturen naar Nederland is ook gratis??????
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben ook wel benieuwd wat je bedoeld met die relatie met de Praxis:confused:

Wat betreft je gereedschappen heb je zeker al een leuk setje spul. En dat het niet het beste spul is moet je gewoon proberen te vergeten.
Tuurlijk zijn er betere spullen, maar wees blij met wat je hebt.
Ik heb ook veel budget gereedschappen, maar voor de dingen die ik maak, werkt het prima.
Een klein budget hebben is geen schande hoor.
Ik heb heel veel hobbies. Dus ik kan wel een dure tafelzaag kopen, maar ik wil ook geld hebben voor benzine in de sneeuwscooter, of een ketting voor mijn fiets, snaren voor mijn gitaren enz enz enz.
Dus soms is het wat afwegen, maar ik schaam me niet dat ik een PTS10 zaagtafel heb. Ergo ik smeer 'm iedereen aan die vraagt welke hij moet kopen ;)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Wat ik nu via mijn mobiel zag heb je een mooie lijst met gereedschap. Voor steigerhout raad ik je aan om naar hornbach te gaan. Kost +/-€5 per 2,5m. Schroeven en lijm bij ecotools.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Boven de 20 euro, van door Amazon verstuurden artikelen is de verzending ook naar Nederland helemaal gratis.

Wel goed in de gaten houden, dat amazon.com en amazon.co.uk soms nog belasting toevoegen aan de prijzen. Dat zie je pas als je gaat betalen. ZO heb ik ooit een set fostner boren besteld voor $30 maar dat werd uiteindelijk $50. En dan kwamen er nog verzenkosten bij.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wel goed in de gaten houden, dat amazon.com en amazon.co.uk soms nog belasting toevoegen aan de prijzen. Dat zie je pas als je gaat betalen. ZO heb ik ooit een set fostner boren besteld voor $30 maar dat werd uiteindelijk $50. En dan kwamen er nog verzenkosten bij.
Daarom, pas dus op dat je gebruik maakt van www.Amazon.de spullen worden via ik dacht Almelo in NL verstuurd.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Voor het verwerken van steigerhout heb je niet de meest nauwkeurige spullen nodig. De afkortzaag is handig, en die heb je al.
Voor het over de lengte zagen (schulpen) van de planken is een tafelcirkelzaag een must. Met een invalzaag is dat niet erg handig.

Voor het boren is een kolomboor niet nodig in steigerhout. Je kunt wel denken aan een statief voor je gewone boormachine. Zelf wil ik de geleidehulp van Wolfcraft nog wel aanschaffen. Daarmee kun je op elk vlak redelijk haaks boren. Vooral handig als iets al voor een deel in elkaar zit en er nog een gat in moet. Onder andere hier te koop: http://www.hornbach.nl/shop/Mobiele-boorstandaard-Wolfcraft/3824126/artikel.html

Is voor steigerhouten meubels wel makkelijk denk ik.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Eerst investeren in goede gehoorbescherming is je die nog niet hebt!!! Optime III bijvoorbeeld van 3M. Niet besparen op persoonlijke bescherming, zodat je toch net die extra machine kan kopen, je gezondheid is veel belangrijker.

Ik zou een blokschaafje kopen (stanley 9 1/2 bijvoorbeeld), kan je als iets net niet past even schaven en lekker de kantjes een beetje afschuinen. Wetsteen erbij, kan je je beitels ook meteen scherp houden. Een goede schuurmachine is ook erg prettig (Festool DTS of Rupes LS21A of de opvolger daarvan). Verbruikersmaterialen bestel ik regelmatig bij Ecotools, Toolstation. Voordeel van Toolstation is dat ze de volgende dag leveren en ze geen verzendkosten rekenen boven de 10 euro. Een invalzaag is vooral handig als je veel plaatmateriaal zaagt, anders kan je denk ik beter kijken naar een leuke tafelzaag. Kolomboor lijkt mij niet de meest logische keus om nu aan te schaffen in jouw geval, dat kan later ook wel. Bouwstofzuiger met inschakelcontact is ook erg fijn, zeker als je binnen werkt. Als je er ook mee wil schuren, neem er dan een met een regelbaar toerental.
Verder zou ik nu echt niet meer zonder mijn tacker kunnen, heb er een op lucht van Ecotools dus dan is het ook niet zo duur. Zou ik op de lange duur zeker kopen, vooral als je steigerhouten meubelen maakt. Tweedehands compressortje erbij en gaan. Vlak-vandikte bank lijkt mij ook erg handig, maar daar heb ik helaas geen plek voor. Als je echt serieus aan de gang wil is dat eigenlijk wel een must, zonder zijn de keuzes qua hout wel beperkt merk ik.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Even inhakend op je Praxis verhaal. Dat gevoel klopt inderdaad, sterker nog, je wordt gewoon genaaid waar je bij staat. A merk prijzen voor huismerk spul. Geld voor alle Maxeda ketens (Praxis, Brico, Formido). Helaas is mijn dichtstbijzijnde bouwmarkt een Praxis dus af en toe ontkom ik er niet aan. Maar verder rij ik er altijd met een grote boog omheen.

Zelf ben ik fan van de Hornbach. Vooral voor hout, plaatmateriaal en schroeven. Huismerk schroeven zijn stukken beter als Sencys spul en bijna alle maten en varianten ook per stuk te koop. Even ter vergelijk: 5x50 spaanplaat schroeven huismerk: bij de Praxis 100 stuks voor € 8,19 en bij de Hornbach 200 stuks € 8,79.

Verder alle maten geschaafde hout te koop, liggend opgeslagen en ook nog stukken goedkoper. Elektrisch/accu gereedschap en verf koop ik nooit bij de bouwmarkt dus zou ik verder niet weten.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Iedereen bedankt voor de gegeven adviezen!

Voor onderdelen (freesjes, zaagbladen, schuurpapier etc) is het me wel duidelijk; Ecotools
Daar zal ik komende week een rustig voor gaan zitten en eens een lijstje maken wat ik nodig heb en wat handig is om op voorraad te hebben.

Qua gereedschap blijf ik het lastig vinden. Zelf merk ik namelijk dat ik zaken mis (praktisch en/of sneller/nauwkeuriger) op zich kom ik best nog wel een eind maar ik bestel mijn steigerhout bijvoorbeeld bij een (steiger)houthandel en laat daar de planken over de lengte op maat zagen, dat brengt extra kosten met zich mee en over de lange termijn genomen vind ik dat zonde van het geld. Maar ja, dan heb je dus de keuze tussen een cirkelzaag, invalzaag, tafelzaag of zelfs met een beetje fantasie een lintzaag.
Mijn projecten beperken zich op dit moment vooral uit steiger- en sloophout maar ik ben ook al aan het kijken wat ik met oude eiken wagondelen zou kunnen en met plaatmateriaal (MDF en multiplex).

Dus dat maakt het lastiger.... Kijk ik wat ik nu kan gebruiken dan haal ik uit jullie reacties vooral de tafelzaag, vlak-vandiktebankje, Kolomboormachine of boormachine-mal.

Dan neem ik het gegeven advies hier ook ter harte en ga als eerste opzoek naar een leuke tafelzaag, de rest mag dan komend halfjaar aangeschaft worden.

Ik zal ook de relatie met de Praxis beëindigen en eens gaan flirten met de Hornbach.... Daar heb ik ook al wel wat spul vandaan (die grote stevig uitziende blauwe lijmklemmen 😁) maar voor 'het makkelijke' ging ik altijd naar de praxis want die is stukken dichterbij....

Dus even samenvattend :

- Ecotools voor klein spul
- Tafelzaag is prioriteit, daarna rustig uitbreiden
- Hornbach voor de spullen die je even snel nodig hebt
- En Amazon.de (misschien ook ebay.de?) in de gaten houden voor leuke koopjes bijv. lijmklemmen van groter dan 1 meter.
- Tevreden zijn met hetgeen ik nu al heb
- Oor- oog bescherming, stofzuiger ehbo doosje, brandblussertje, kortom persoonlijke veiligheid meenemen in het kostenplaatje.


Mocht er iemand nog een leuke goede tafelzaag hebben of weten te staan die voor een mooie prijs weg mag dan mag je dat best laten weten.
Nogmaals bedankt voor alle reacties.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Qua gereedschap blijf ik het lastig vinden. Zelf merk ik namelijk dat ik zaken mis (praktisch en/of sneller/nauwkeuriger) op zich kom ik best nog wel een eind maar ik bestel mijn steigerhout bijvoorbeeld bij een (steiger)houthandel en laat daar de planken over de lengte op maat zagen, dat brengt extra kosten met zich mee en over de lange termijn genomen vind ik dat zonde van het geld.
Ik weet niet hoe je in je vrije tijd zit en of je ruimte hebt om projecten uit het zicht op te slaan zolang ze niet af zijn, maar alles laten zagen is soms lang zo gek nog niet.

Iets vanaf 'scratch' volledig verzagen en verwerken is natuurlijk tof, alleen als je maar een week vakantie hebt of geen werkplek waar je alles uit het zicht kunt stallen dan wil je iets vaak gewoon zo snel mogelijk af hebben. Ik zelf wel in ieder geval. Heb geen aparte werkruimte maar gereedschap in de kast en de schuur. Werken kan in de tuin en kan tijdelijk iets in de gang zetten een paar dagen, maar daarna is de lol er ook wel weer vanaf.

Als je dan dus 1-2 dagen kan besparen door niet alles zelf op maat te hoeven zagen voor een paar euro. Geld goed besteed, me dunkt...
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nou ja, als je het zo stelt is laten verzagen inderdaad niet eens zo gek. Ik heb ook bijvoorbeeld planken laten verzagen in de volgende breedte 10cm, 6cm en dan hou je een lat van ongeveer 3cm over die ik mooi als verbindingslatten kan gebruiken. Zo probeer ik zo effectief mogelijk gebruik te maken van de planken die ik bestel. Ik bestel ook een grotere voorraad gezien de transportkosten en er is altijd wel iemand die een tafeltje, nachtkastje, muurplankje of iets wil hebben en dat samen met de foutmarge komt het hout wel op.

Alleen kost een zaagsnede al snel 0,50-1,- euro en als je dan 15 planken laat zagen met per plank 2 zaagsnede dan heb ik een tafelzaag/zaagtafel er best snel uit en kan ik ook andere maten gebruiken.
Uiteraard kan ik er later ook meer andere dingen mee maken.

Qua ruimte ben ik beperkt tot een schuurtje van zo'n 4-5m2 waar ik gereedschap kan opbergen en daaraan vast zit een ruimte van zo'n 25-30m2 waar ik kan werken. Het liefst wil ik alles mobiel hebben, op wieltjes maken ofzo, zodat wanneer ik het nodig heb kan gebruiken maar het opgeruimd weinig ruimte in beslag neemt. Voor mijn afkortzaag maak ik deze maand ook een soort 'trolly' die ik (op gelijke hoogte) kan laten aansluiten op mijn werkbank. Hiermee bespaar ik een hoop ruimte omdat dat ding dus niet altijd op mijn werkbank staat.
Ik denk dat zoiets ook voor een zaagtafel en een vlak-vandiktebankje te maken moet zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.