Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Enkele vragen van een beginner

Beste,

Halverwege afgelopen jaar kreeg ik het idee om de op internet alom aanwezige steigerhouten meubelen na te maken vanaf de foto zoals ik deze op internet kon vinden (en die ons aanspraken).
    Na wat opstart problemen (geen gereedschap en een kleine beurs) uiteindelijk wat bij elkaar gesprokkeld/gespaard en vorige maand begonnen.
    Het resultaat vind ik voor een beginner meer dan goed en zou het waarderen met een 8/10. Ik zal proberen straks nog wat foto's bij het praatje te posten.

Maar..... Het spreekt me dus zover aan dat ik het zou kunnen gaan zien als hobby en ook wat zaken kan gaan maken binnen mijn netwerk (gewoon een tuinset voor mijn ouders en een tafel voor een vriend).

Alleen heb ik moeite met de Praxis, nou ja... We zijn de afgelopen maand een soort van relatie aangegaan, alleen heb ik het gevoel dat ik binnen deze relatie meer moet geven dan dat ik ervoor terug krijg....

Ik ben dus eigenlijk opzoek naar een nieuwe relatie waarbij zaken wat meer in balans zijn. Hebben jullie een dergelijke vriendschappelijke relatie en zou iemand deze willen delen?

Ik heb zelf al enkele webshops gevonden maar gezien de verzendkosten baadt het bijna niet om te bestellen ipv naar de praxis te gaan.

Waar slaan jullie "groot" in? Zoals schroeven, lijm, nagels, deuvels, zaagbladen etc.

En dan de volgende vraag 😀

Gereedschap..... Hoe ziet een volledige "beginnersset" eruit?

Ik heb nu:
    Afkortzaag (Metabo)
    Schroefboormachine (Makita)
    Beitels (narex)
    Decoupeerzaag (bosch groen)
    Bovenfrees (triton)
    "mouse" schuurmachine
    Bandschuurmachine (bosch groen)
    Meetgerei (incra)
    Deuvelmal (wolfcraft)
    Jig mal (kreg)
    Nog wat hamers, schroevendraaiers, waterpas etc.

Het is allemaal niet het beste spul maar voor mij als beginner voor nu goed genoeg. Maar ik wil (nu al) heel rustig aan wat gaan uitbreiden want ik heb al gemerkt dat ik dingen mis en tegen beperkingen aanloop. De bedoeling is dan ook om wat beter spul aan te schaffen het komende jaar, ik zit zelf te denken aan 2de hands festool spullen. Maar ik weet niet waar te beginnen.... Uiteindelijk wil ik ook het steigerhout loslaten en wat uitdagende dingen gaan maken met mooie houtverbindingen (ik start in februari ook een cursus).

Als ik hier een opsomming geef van waaraan ik denk nodig te hebben zou ik het op prijs stellen als jullie kunnen aangeven waar de prioriteit ligt (nu vind ik alles op marktplaats aantrekkelijk)

Kolomboormachine
    Tafelzaag
    Invalzaag
    Lintzaagmachine
    Vlak vandiktebank (kleintje)
    Bandschuurmachine regelbaar toerental
    Regelbare "mouse"
    Andere ideeën

En waar halen jullie lijmklemmen van groter dan een meter? Of maken jullie deze zelf en waarvan dan?

Excuses voor de vele vragen maar ik heb te maken met een beperkt budget en kan dus niet alles zomaar aanschaffen. En door het gebrek aan ervaring kan ik me ook niet richten op 1 ding omdat ik geen 'volgorde' kan bepalen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Ik herken het probleem, ik heb zelf een klein budget met nog minder ruimte. Ik probeer wat vragen te beantwoorde volgens mijn eigen visie:

-Over gereedschap:
    Ik merk dat ik mijn tafelzaag (Bosch PTS10) en frees (bosch POF1200) het meeste gebruik. Met name de tafelzaag gebruik ik bijna bij elk project wel eigenlijk. Het is budget gereedschap maar het werkt allemaal wel. Verder gebruik ik een black en decker mouse voor het schuurwerk. Opnieuw een budget item maar kan er eigenlijk niet over klagen. Wat ik zelf mis is een fatsoenlijke lintzaag en benchtop planer. In mijn ogen kun je met een lintzaag benchtop tafelzaag en frees ongeveer alles maken wat je wil! Ik ken ook houtbewerkers die al hun hout gezaagd en geschaafd laten afleveren zodat je zelf de machines niet hoeft te hebben.
    Ik zie vaak dat de wat betere merken een exentrische schuurmachine aanbieden schijnt beter te zijn dan delta schuurmachines. Misschien kan dat een upgrade zijn voor de mouse?

-schroeven zaagbladen enz.
    Ik koop vaak bij ecotools, de torx schroeven zijn daar aardig goedkoop en je kan allerlei boortjes los kopen voor een prima prijs. Dit geld ook voor frezen en zaagbladen. De kwaliteit is voor mij voldoende maar de echte profi wil misschien wat beters hebben. Verder heb ik ook wel eens wat besteld bij gereedschapbestellen.nl maar dat is kwalitatief niet altijd top, de lijmklemmen vallen bijvoorbeeld wat tegen.

-lijmklemmen:
    Ik heb laatst bij de Hornbach lijmklemmen gekocht van 1meter voor 15 euro. Best goedkoop en het zijn aardig robuuste dingen. Verder hebben ze ook bessey klemmen maar dat ligt wat buiten mijn budget.

Maar als laatste is het belangrijkste wat je wil gaan maken. Als je kleine precieze dingen wil maken kom je al snel uit bij de duurdere merken. Ik denk dat steigerhout iets meer tolerant is voor imperfecties en daarom goedkoper gereedschap misschien ook wel volstaat?
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Sinds ik via dit forum 'ecotools' ontdekt heb koop ik mijn freesjes altijd bij hen (behalve als het om een of ander profiel gaat dat zij niet hebben, want op dit vlak is het aanbod beperkt). Ik vind de kwaliteit zeker goed, zeker voor wat ze maar kosten.
    Over de zagen: ik ben begonnen met een goede invalcirkelzaag en heb later een tafelzaag bijgekocht. Persoonlijk gebruik ik veel vaker de invalzaag dan de tafelzaag, het zal een persoonlijke voorkeur zijn, maar de tafelzaag gebruik ik hier maar zelden.
    mvg, seb

Hallo Korte,

Dat zijn een heleboel vragen in een keer Ik kan je relatie met Praxis niet goed plaatsen, maar ik vermoed dat je daar alles koopt? Mijn ervaring is dat de bouwmarkten vaak veel geld vragen voor toch wat mindere kwaliteit. De prijs die ze vragen voor bijvoorbeeld steigerhout is bijna schandalig te noemen. Vaak kun je op internet veel goedkoper aan steigerhout komen. De Praxis is gewoon slim ingesprongen op de hele steigerhoutenmeubel trend.

Ik heb laatst heel goedkoop een grote pot Patex Classic lijm kunnen kopen bij de Hubo bij ons op het dorp. Als hobbyist verbruik ik niet zo heel veel, en ik weet niet of ik echt goedkoper af ben als ik groot in sla. Wat ik wel altijd doe, is op feestdagen zoals hemelvaart, 2de paasdag en 2de pinksterdag naar de Gamma, Karwei en Praxis gaan. Daar koop ik dan mijn schroeven in grote potten. Omdat je op de die dagen 20% korting krijgt.

Je hebt al een hele mooie set aan gereedschap, waarmee je toch al heel wat projecten kan maken. En je wensen zijn begrijpelijk. Het is altijd lastig om een ander advies te geven over wat het beste is om te kopen. Merken zijn vaak heel persoonlijk, en voor de meeste betaal je een hoop voor het merk zelf. Ik krijg op mijn blog vaak de vraag wat iemand die met houtbewerken begint, aan gereedschap moet hebben. Mijn antwoord is altijd, het hangt helemaal af van de projecten die je wilt gaan doen. En hoe groot je werkplaats en budget zijn. Je kunt bijvoorbeeld een Festool Domino kopen, maar als je die in je projecten bijna nooit nodig hebt, dan is het zonde van het geld. Voor een hoop projecten kun je ook prima een Kreg Pocket jig gebruiken, die is een stuk goedkoper. Maar dat hangt van je persoonlijke voorkeur af.

Een invalzaag is echt superhandig. Maar voor een paar tientjes kun je ook zelf een geleider maken, die je met een cirkelzaag kunt gebruiken. Dan kun je later altijd nog een invalzaag kopen. Een lintzaag kan heel handig zijn, zeker als je veel met vormen in hout werkt. Ik heb hem helaas niet, maar als ik mallen maak dan kom ik met de bovenfrees ook heel ver.
    Een kolomboor is ook niet duur. Ik heb er een van Ferm, dat is typisch zo'n aankoop die ik op een feestdag met 20% korting doe bij een bouwmarkt. En die gebruik ik eigenlijk in elk project wel.
    Een vlak vandiktebank is erg handig. Maar als er een meubelmaker in de buurt zit of een goede houthandel, is dat denk ik niet iets dat ik direct aan zou schaffen. Hoe geweldig ze ook zijn. En met een beetje spierballen en een handschaaf, kom je ook al ver. Al kost het wel meer tijd.
    Bij Baptist.nl kun je lijmklemmen in alle soorten en maten kopen. Wellicht dat andere (web)winkels ze ook hebben.

Ik ben me er van bewust dat ik je met een kluitje in het riet stuur. Maar het is denk ik goed om eerst na te denken over het soort projecten dat je wilt maken en daar je aankopen op af te stemmen. En in de tussentijd gewoon lekker dingen maken. Het gaat niet om het gereedschap dat je bezit, maar om dat wat je er mee doet.
    Het gaat niet om het resultaat, maar om de weg er naar toe.

http://www.houtbewerken-voor-dummies.com

Ik heb laatst heel goedkoop een grote pot Patex Classic lijm kunnen kopen bij de Hubo bij ons op het dorp. Als hobbyist verbruik ik niet zo heel veel, en ik weet niet of ik echt goedkoper af ben als ik groot in sla. Wat ik wel altijd doe, is op feestdagen zoals hemelvaart, 2de paasdag en 2de pinksterdag naar de Gamma, Karwei en Praxis gaan. Daar koop ik dan mijn schroeven in grote potten. Omdat je op de die dagen 20% korting krijgt.

vaak kan je op de site van de bouwmarkten ook een kortingsbon van 20% vinden en die afdrukken en meenemen naar de winkel

Bij de Action hebben ze ook wel eens Pattex houtlijm voor een super prijs, ook wel een aanrader!
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lars. Bekijk Berichten
    Bij de Action hebben ze ook wel eens Pattex houtlijm voor een super prijs, ook wel een aanrader!
    De action is een fijne winkel. Ik koop daar wel meer dingen die ik in de werkplaats gebruik. De contactlijm is ook prima.
    Het gaat niet om het resultaat, maar om de weg er naar toe.

http://www.houtbewerken-voor-dummies.com

Grote klemmen kun je bv bij Amazon.de redelijk geprijsd vinden, zoek eens op vc44 dit is een Silverline klem van 120cm, gratis verzending boven de 20 euro.
    Klemmen tot de 90cm gebruik ik zelf van Ecotools, waar ik ook frezen, zaagbladen, schuurpapier en schroeven bestel. Ook de lijm bestel ik daar, ik zag dat de prijs niet veel verschilt met de prijs van de action.

Voor een zaagtafel heb ik geen ruimte, maar krijg met de afkortzaag en invalzaag de meeste klussen wel geklaard. Een boorkolom is zeker geen overbodige luxe, hoewel ik denk dat bij het maken van Steigerhouten meubelen dat niet zo vaak zal zijn.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    Grote klemmen kun je bv bij Amazon.de redelijk geprijsd vinden, zoek eens op vc44 dit is een Silverline klem van 120cm, gratis verzending boven de 20 euro.
    Klemmen tot de 90cm gebruik ik zelf van Ecotools, waar ik ook frezen, zaagbladen, schuurpapier en schroeven bestel. Ook de lijm bestel ik daar, ik zag dat de prijs niet veel verschilt met de prijs van de action.

Voor een zaagtafel heb ik geen ruimte, maar krijg met de afkortzaag en invalzaag de meeste klussen wel geklaard. Een boorkolom is zeker geen overbodige luxe, hoewel ik denk dat bij het maken van Steigerhouten meubelen dat niet zo vaak zal zijn.
    Het versturen naar Nederland is ook gratis??????

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik ben ook wel benieuwd wat je bedoeld met die relatie met de Praxis

Wat betreft je gereedschappen heb je zeker al een leuk setje spul. En dat het niet het beste spul is moet je gewoon proberen te vergeten.
    Tuurlijk zijn er betere spullen, maar wees blij met wat je hebt.
    Ik heb ook veel budget gereedschappen, maar voor de dingen die ik maak, werkt het prima.
    Een klein budget hebben is geen schande hoor.
    Ik heb heel veel hobbies. Dus ik kan wel een dure tafelzaag kopen, maar ik wil ook geld hebben voor benzine in de sneeuwscooter, of een ketting voor mijn fiets, snaren voor mijn gitaren enz enz enz.
    Dus soms is het wat afwegen, maar ik schaam me niet dat ik een PTS10 zaagtafel heb. Ergo ik smeer 'm iedereen aan die vraagt welke hij moet kopen

Forum Rechten