Onderhoud freze en zaagbladen

August

Actieve deelnemer
22 apr 2009
134
0
Ik heb een aantal vragen omtrend freesjes en zaagbladen:

1) Aangezien ik beginnend houtbewerker ben heb ik nog niet echt een gevoel bij wanneer iets scherp is en wanneer iets toe is om te slijpen. Hoe bepaal je of een freesje of zaagblad geslepen moet worden.

2) Wanneer deze inderdaad geslepen moeten worden, waar doe je dat dan? Wellicht weet iemand iets in omgeving Rotterdam?

3) Onlangs een hoop MDF gefreest, ik zag dat er op de frees een beetje bruine aanslag zat (leek wel verbrand mdf stof), hoe onderhouden jullie je frezen (beschermen en schoonmaken).

Alvast dank voor de moeite!

Ralph
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Als je HSS-freesjes gebruikt hebt in MDF, dan gewoon weggooien - ze zijn dan verbrand - en hardmetalen kopen.
Als er aanslag op zit gewoon een nacht in een badje met een sopje leggen en de andere dag met een nagelborsteltje schoonpoetsen.
Hardmetalen frezen gaan lang mee. Als je merkt dat het wat meer moeite kost de frees vooruit te krijgen is ie bot.
Geldt ook als je teveel brandplekken krijgt of geen mooi glad werk meer. Dan meteen laten slijpen!
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.