Tolletje

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hallo,
De verleiding niet kunnen weerstaan en ook het ontwerp maar een gekopieerd met dank aan Didier voor de tekening.

20160109_144304.jpg

gr. Gert
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Da's nou weer jammer :(

Blijft een leuk tolletje om te zien, maar hij moet wel tollen hoor!
Is het een optie om het gat waar het kogeltje in zit dieper te boren en daar gewicht in te stoppen?
Zand bijvoorbeeld en dan het gaatje sluiten met het kogeltje.
Het zwaartepunt van deze tolletjes ligt natuurlijk wat hoog.

Andere optie zou kunnen zijn de armpjes vanaf de 'handzijde' hol te boren waardoor ze gewicht verliezen.
Met een beetje geluk gaan ze dan brommen bij het draaien net als in een bromtol.

Zomaar wat ideeën, ik heb geen draaibank dus kan het niet uitproberen. ( en als ik een draaibank heb, ben ik wel een jaar verder voor ik zo'n stukje kunst kan maken)
 
P

Pel

Guest
@GJB om zo'n tolletje te laten draaien is een beetje een truc, op een bepaald moment heb je de slag te pakken, oefenen.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hallo,
De verleiding niet kunnen weerstaan en ook het ontwerp maar een gekopieerd met dank aan Didier voor de tekening.

gr. Gert

Gert leuk dat je ook al hebt gedraaid.
Deze week maak ik er ook één met een kogeltje erin onderaan.
Ik blijf er nog steeds bij dat het een truc is om het aan het draaien te krijgen.
Er werd al een andere versie gedraaid door mij zonder nageltje of gelijk wat, maar iets zwaarder onderaan.
Het draait wel iets gemakkelijker en valt minder snel om. Het heeft wel de neiging als het omvalt dat het zich weer herpakt om recht te komen. Afhankelijk welke snelheid het heeft. Het uitzicht is inatuurlijk ets lompereder (foto rechtse exemplaar).
Het middelste exemplaar heb ik geprobeerd om ook wat gewicht te steken in het schuine onderdeel, maar de truc blijft een rol spelen.

P1040850.jpgP1040853.jpg
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Zeer leuk idee.

Ga het binnenkort ook eens proberen.

Vraagje welk tekenprogramma gebruik je hier voor ?

Mvgr hans
 
P

Pel

Guest
Een kennis van mij spaart tollen en laat ze bijvoorbeeld uit Japan, of China overkomen, die vertelde mij, dat voor de meeste tolletjes aan het draaien te krijgen het een handigheid is, dus een truck wat Didier zegt.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer leuk idee.

Ga het binnenkort ook eens proberen.

Vraagje welk tekenprogramma gebruik je hier voor ?

Mvgr hans

Ik gebruik autocad. Opgelet, het is een truck om het ding draaiend te krijgen. Succes om er ééntje te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.